• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4842
+
-

دوره سی‌وششم، نگاه ویژه‌ای به جوان‌ها و تئاتر شهرستان‌ دارد

فاطمه عبادی:

نمایش آواز ماهی‌ها در مرداب به کارگردانی فضل‌الله عمرانی، برگزیده بخش مرور «استانی» از بوشهر به مسابقه تئاتر ایران راه یافته است. این نمایش از نمایشنامه «یرما» اثر لورکا و «رقص مادیون‌ها» نوشته محمد چرمشیر برگرفته شده است. نمایش، سرگذشت زنی است که دوست دارد بچه‌دار شود ولی به سبب برخی مشکلات با همسرش به خواسته خود نمی‌رسد. عمرانی در اجرای این اثر سعی داشته به قصه اصلی نمایشنامه لورکا وفادار باشد؛ اما در شکل و فرم اجرا از فرهنگ بومی منطقه جنوب بهره برده است که شامل همسویی با برخی قصه‌های زنان جنوبی درباره بچه‌دارشدن نیز هست. نمایش آواز ماهی‌ها در مرداب در چندنوبت در بندر دیّر اجرای عمومی داشته است. همچنین این گروه در جشنواره تئاتر استانی بوشهر شرکت داشت و به‌عنوان یکی از آثار برگزیده این جشنواره به مراحل بالاتر راه یافت و درنهایت در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پذیرفته شد.

به این نمایش جوایزی نیز در جشنواره تئاتر استانی بوشهر در بخش‌های کارگردانی، بازیگری سوم زن (برای زیبا دریاسفر)، تقدیر بروشور (برای سلمان قاسمی‌وحدت)، تقدیر طراحی صحنه (برای پژمان برزگر) و تقدیر طراحی چهره (برای زیبا دریاسفر) تعلق گرفت. عمرانی شرایط اجرا در شهرستان‌ها را در طول چند سال اخیر نسبتا خوب ارزیابی کرد و گفت: «روزبه‌روز به سوی اوضاع بهتری در حرکتیم؛ البته حذف حمایت‌های دولتی از بدنه تئاتر، به‌ویژه در شهرستان‌ها کارکردن را دشوار کرده است و با توجه به اینکه در شهرستان‌ها بازیگران مطرح و سلبریتی‌ها حضور ندارند، وضعیت درآمد تئاتر بسیار بد است و شاید به همین دلیل استقبال خوبی صورت نمی‌گیرد.» این کارگردان جوان که به بهترشدن شرایط امیدوار است، توضیح داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های بسیارخوب سال‌های اخیر مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و همکاران ایشان برای ارتقای تئاتر، مانند حمایت از ساخت و تجهیز سالن‌های نمایش در شهرستان‌ها و تعامل بیشتر با تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها، به‌مرور رشد بیشتر تئاتر را در شهرستان‌ها و استان‌ها شاهدیم تا همه‌چیز در تهران متمرکز نباشد.

کارگردان «تابوت، شب‌به‌خیر آلیسا» درباره تغییرات به‌وجودآمده در فراخوان سی‌وششم نیز گفت: «جشنواره تئاتر فجر نیازمند یک طرح کلی و اصلی است که حداقل ثابت باشد، نه اینکه با تغییر دبیر جشنواره شاهد تغییر فراخوان‌ باشیم. باید از دبیر جشنواره تشکر کرد که در این دوره نگاه ویژه‌ای به جوان‌ها و تئاتر شهرستان‌ها دارد و امیدوارم این نگاه را در دوره‌های بعدی نیز شاهد باشیم.» کارگردان نمایش «4-3 روزی که امیر خونه نبود» ادامه داد: «در جشنواره امسال تا‌کنون برنامه‌های بسیار خوبی از سوی دبیرخانه اجرا شده است؛ نظیر راه‌اندازی بخش نمایش‌های کاربردی خارج از صحنه (آف استیج) که نمایش‌های متفاوتی برای دیدن دارد، امکان بهره‌گیری از تخفیف خرید بلیت‌های جشنواره برای دانشجویان، ایجاد بخش رزیدنسی جشنواره و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مختلف. امیدوارم این روند در دوره‌های بعد نیز ادامه یابد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید