• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48388
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g913
+
-

مرغداری‌های مازندران واکسینه شدند

در مرغداری‌های گوشتی مازندران ماهانه 11 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود

تولید
مرغداری‌های مازندران واکسینه شدند

اشکان جهان‌آرای|  ساری - خبرنگار:



مازندران قطب تولید گوشت مرغ در ایران است. تولید این محصول پرمصرف در استان هم از نظر حجم بیشتر از سایر استان‌های کشور است و هم از نظر هزینه، ارزان‌تر از سایر نقاط کشور تمام می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود که مازندران به عنوان یک استان مولد در زمینه تولید پرمصرف‌ترین گوشت در ایران، بیشتر مورد توجه مسئولان باشد. 

البته این موقعیت خاص، روی دیگری هم دارد؛ این‌که بنا به مصداق ضرب‌المثل «هر که بامش بیش، برفش بیشتر»، ضریب احتمال بروز زیان‌های اقتصادی ناشی از تحولات یا چالش‌های بازار مرغ در این استان بیشتر است. با این حال، مازندران طی سال‌های اخیر سهم زیادی در تامین گوشت مرغ کشور ایفا کرد. هر چند که این سهم در صورت بهسازی و به‌روزآوری مرکز مرغ لاین بابلکنار و همچنین بازپس‌گرفتن سهم این نژاد از مرغ در بازار کشور می‌توانست بسیار بیشتر از وضعیت کنونی باشد.


ظرفیت بالای تولید مرغدر مرغداری‌های گوشتی مازندران ماهانه

 11 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود. صنعت مرغداری و پرورش طیور در مازندران با حدود 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، حدود 23 هزار نفر را در سراسر استان مشغول به کار کرده است، اما این صنعت پرکار و پرمخاطب در مازندران، طی هفته‌های اخیر به دلیل بروز برخی نوسان‌ها در بازار، با چالش‌های جدی مواجه شده است. بسیاری از مرغداران استان از نامناسب بودن شرایط بازار گله دارند و معتقدند که گران شدن قیمت مرغ در کشور، سودی برای آنها نداشته و سود اصلی به جیب واسطه‌ها می‌رود.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران، گران شدن قیمت نهاده‌های مرغداری سبب شده که مرغدار چاره‌ای جز افزایش قیمت مرغ برای ارائه به کشتارگاه نداشته باشد.
«عطاالله حسن‌زاده» از افزایش 5برابری قیمت داروها و مکمل‌های غذایی مورد نیاز مرغداری‌ها نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی عوامل جنبی دیگر مانند اختلال در وضعیت حمل‌و‌نقل کشور که پاییز امسال اتفاق افتاد، سبب شد مرغداری‌ها زیان کنند، در نتیجه برخی واحدها از جوجه‌ریزی برای پیشگیری از زیان در مقطعی خودداری کردند.

در حال حاضر نیز مرغداری‌های مازندران با وجود جایگاه ویژه‌ای که در تامین گوشت سفید کشور دارند، با چالش‌های اساسی مواجهند. طبیعتا این چالش‌ها در فرایندی زنجیره‌ای، همه بخش‌های وابسته به صنعت طیور استان را با چالش مواجه می‌کنند. برای مثال می‌توان به کم کار شدن کشتارگاه‌های استان اشاره کرد که به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده مرغ و تاکید وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه گوشت مرغ با قیمت حدود 11 هزار و 500 تومان، چند هفته است که فعالیت چندانی ندارند.

با همه این چالش‌ها، مرغداری‌های مازندران هنوز سهم مهمی در تامین نیاز بازار داخلی دارند. ظرفیت بالای تولید مرغ در مازندران، حتی این امکان را نیز به وجود آورده که برای صادرات مرغ به کشورهای همسایه و به‌ویژه روسیه برنامه‌ریزی شود. به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، اقدامات قانونی برای صادرات مرغ مازندران به روسیه انجام و مجوزهای لازم نیز دریافت شده است.


کنترل بیماری‌ها

«علیرضا رفیعی‌پور» با بیان این‌که اگر قرار است در بخش تولید صنایع غذایی موفق باشیم، باید در تجارت بین‌الملل نیز قوی عمل کنیم، می‌گوید: این هدف مهم زمانی محقق می‌شود که مجموعه‌ای مانند سازمان دامپزشکی از هر نظر در شرایط مطلوبی باشد. وی می‌افزاید: یکی از اقدامات مهمی که در زمینه بهبود شرایط تولید، افزایش تولیدات طیور در کشور و به‌ویژه برای استان استراتژیکی مانند مازندران انجام شد، کنترل بیماری‌ها بود. با کنترل بیماری تب برفکی در حوزه دام و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بخش طیور به افزایش تولید در واحدها کمک زیادی شد. ما سال 1395 بیش از 5/2 میلیون قطعه مرغ تخمگذار از دست دادیم، اما در حال حاضر تولید به همان میزان برگشته و حتی به دلیل احتمال و پیش‌بینی بیماری، مقداری مازاد بر نیاز هم تولید داشتیم.


مازندران در اولویت

این مسئول با بیان این‌که تولید داروی مورد نیاز بخش دام تقریبا به طور کامل در کشور انجام می‌شود، از تلاش برای افزایش سهم تولید داخل در بخش داروهای مورد نیاز طیور خبر می‌دهد و می‌افزاید: در حال حاضر بیش از 97 درصد داروهای دامی در کشور تولید می‌شود و حتی صادر‌کننده هستیم، اما در زمینه واکسن طیور حدود 70 درصد داروها را وارد می‌کنیم. این به معنای منفعل بودن در بخش تولید داروهای طیور نیست بلکه اقدامات رو به رشدی برای تولید واکسن‌ها و داروهای طیور در کشور در حال انجام است. کما این‌که برای نخستین بار مجوز تاسیس واحد تولید واکسن طیور به سرمایه‌گذار بخش خصوصی داده شد.

رفیعی‌پور به‌ویژه بودن جایگاه مازندران در صنعت طیور کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به نقش ویژه‌ای که مازندران در زمینه تولید گوشت مرغ و جوجه یک‌روزه دارد، این استان همواره در اولویت واگذاری واکسن‌های مورد نیاز است. واحدهای پرورش مرغ استان به هر میزان که واکسن نیاز داشته باشند، در اختیارشان قرار داده می‌شود تا صنعت طیور استان با چالش در تولید مواجه نشود. 
این مسئول بیان می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون 3 میلیون و 300 هزار دوز واکسن طیور به 41 واحد پرورش مرغ مازندران داده شده و هر میزان دیگر که نیاز باشد در اختیار استان قرار می‌دهیم. در حال حاضر به اندازه کافی واکسن طیور در کشور وجود دارد تا در صورت ضرورت واگذار شود.


سود بی‌کم و کاست واسطه‌ها

برنامه‌ریزی برای حمایت از مرغداران مازندران در بخش‌های گوناگون انجام می‌شود. به عنوان مثال ارائه تسهیلات بانکی به مرغداران در حال انجام است. به گفته «رضا پورفلاح» مدیر جهاد کشاورزی ساری، در حال حاضر تعدادی از واحدهای مرغ گوشتی و مرغ مادر این شهرستان که بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی در بهسازی و بهینه‌سازی مصرف سوخت داشتند، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند، اما این حمایت‌ها نتوانسته به طور کامل رضایت مرغداران را جلب و وضعیت بازار را برای تولیدکنندگان مرغ عادی کند. 

در حال حاضر هم تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و هم تولیدکنندگان مرغ گوشتی در مازندران، از وضعیت تولید و قیمت‌ها گلایه دارند. کشتارگاه‌ها هم مانند گذشته فعالیت نمی‌کنند و به علت به صرفه نبودن قیمت‌ عرضه، با چالش مواجهند. مصرف‌کننده نیز ناچار به خرید مرغ با قیمت بالاست. این وضعیت نشان می‌دهد که حتی در قطب تولید گوشت مرغ کشور که تلفات در آن 4درصد کمتر و هزینه تولید هم 10درصد کمتر از سایر استان‌هاست، بازار مرغ با چالش اساسی مواجه است؛ چالشی که در آن با وجود همه حمایت‌ها اعم از کمک تسهیلاتی و در اولویت قرار داشتن واگذاری واکسن و دارو، نه تولیدکننده سود می‌کند و نه مصرف‌کننده، اما در این بین واسطه‌ها کماکان مثل همیشه بدون دغدغه سود می‌برند و با خیال راحت کاسبی خودشان را دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید