• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48382
+
-

کمربندی تفت؛ یک گام تا بهره‌برداری

شهردار تفت : عملیات جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت جاده کمربندی به پایان رسیده است

شهری
کمربندی تفت؛ یک گام تا بهره‌برداری




سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:



 تکمیل کمربندی تفت یکی از خواسته‌های اصلی شهروندان استان به‌ویژه مرکز استان و شهرستان تفت است. این مسیر که راه دسترسی به روستاهای ییلاقی شهرستان تفت را تسهیل می‌کند، سال‌هاست که در دست اجرا و تکمیل است.

تفتی‌ها انتظار دارند با اجرای این کمربندی، هم دسترسی به جاده‌های روستایی تسهیل شود و هم دسترسی به بزرگراه یزد- شیراز ساماندهی شود تا به این ترتیب بسیاری از سفرهای داخل شهر به جاده کمربندی و بزرگراه منتقل شود.
عملیات زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت این مسیر به‌رغم طولانی شدن اجرای طرح، تقریبا رو به پایان است، اما تا زمانی که روشنایی تکمیل نشود، عملا قابل بهره‌برداری نیست.
این بلوار چه در زمانی که به شکل خیابان دوطرفه بود و چه در دوران «در حال ساخت» که مسیر رفت و برگشت متعددی داشت، شلوغ بود، اما بسیاری از مسافران روستاهای ییلاقی شهرستان تفت ترجیح می‌دادند از این مسیر عبور نکنند و از خیابان کم‌عرض و شلوغ داخل شهر بگذرند.

به نظر می‌رسد تکمیل و بهره‌برداری از این بلوار نقش بسزایی در کاهش ترافیک خیابان امام خمینی (ره) شهر تفت خواهد داشت.
از سوی دیگر، برخی از هزینه‌های شهر تفت بابت   این ترافیک سنگین نیز به حداقل خواهد رسید. شهروندان تفتی که سال‌ها در انتظار تکمیل و بهره‌برداری نهایی از بلوار کمربندی هستند، تنها منتظر تامین روشنایی به سر می‌برند تا بلوار نقش اصلی خود را ایفا کند.


طولانی شدن اجرای طرح

یکی از شهروندان تفتی می‌گوید: مدت‌هاست که قرار است کمربندی تفت باعث شود ترافیک داخل شهر تفت به‌ویژه در روزهای تعطیل کاهش یابد، اما طولانی شدن اجرای این کمربندی مردم را از تحقق این مهم ناامید کرده است.
«رضا محمدی» ادامه می‌دهد: با اجرای این کمربندی، ترافیک سنگین داخل شهر و تبعات بسیار آن به حداقل خواهد رسید و روند اجرا هم در سال جاری بسیار خوب بود، اما هنوز روشنایی بلوار تکمیل نشده و عملا به صورت رسمی ‌مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

وی خواستار اعمال محدودیت برای ورود خودروهای عبوری از تفت برای رسیدن به روستاهای ییلاقی می‌شود و می‌افزاید: شهروندان استان باید بدانند که خیابان امام خمینی (ره) شهر تفت ظرفیت این ترافیک سنگین و تبعات آن از جمله شلوغی شهر، بروز تصادفات و وارد شدن خسارت به آسفالت را ندارد.این شهروند از مسئولان می‌خواهد با تسهیل تردد در کنارگذر، مردم را به استفاده از این مسیر برای رفتن به روستاهای ییلاقی تشویق کنند.


  هدایت ترافیک به کمربندی

یکی دیگر از شهروندان تفتی می‌گوید: تفت یکی از شهرهای پرترافیک در تمام فصول سال به‌ویژه تابستان است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر دسترسی به روستاهای خوش‌آب‌وهوا همواره در روزهای تعطیل و پایان هفته ترافیک سنگینی دارد.
«رضا رضوی» ادامه می‌دهد: بسیاری از مسافران پایان هفته این شهر، به جای عبور از کمربندی، از خیابان امام خمینی (ره) که خیابان اصلی شهر است، عبور می‌کنند. از این رو ترافیک روزهای پایان هفته همواره به مرکز شهر منتقل می‌شود و همین، هم ترافیک داخل شهر را سنگین می‌کند و هم ایمنی خیابان اصلی شهر تفت را  کاهش می‌دهد.
وی تاکید می‌کند: تردد خودروها با سرعت بالا و بی‌توجهی به داخلی بودن این خیابان بارها باعث بروز تصادفات جرحی و خسارتی شده است و مردم شهر تفت انتظار دارند با تکمیل کمربندی که بسیار طولانی شده است، این مشکلات کاهش یابد.


افزایش ایمنی تفت با اجرای کنارگذر

یکی دیگر از شهروندان به نارضایتی تفتی‌ها از ترافیک پایان هفته اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئولان شهر تفت باید هرچه سریع‌تر به ساماندهی کمربندی شهر به سمت جاده کنارگذر اقدام کنند تا ترافیک داخل شهر به حداقل برسد.«مهدی رجبی» ادامه می‌دهد: بسیاری از شهروندان باید روزهای آخر هفته از مسیرهای جایگزین برای تردد در شهر استفاده کنند، چراکه خیابان اصلی شهر به دلیل تردد خودروهای عبوری بسیار شلوغ است.وی این ترافیک را برای ایمنی شهروندان نیز پرخطر می‌داند و می‌افزاید: ‌ای کاش مسئولان شهر در روزهای تعطیل، مسیر دوطرف رودخانه را به صورت رفت و برگشت، تعیین ‌کنند تا مشکلات ترافیکی کاهش یابد.


تامین روشنایی؛ آخرین اقدام 

شهردار تفت با اشاره به این‌که عملیات جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت جاده کمربندی به پایان رسیده است از بهره‌برداری نهایی از این کنارگذر بعد از تامین روشنایی خبر می‌دهد.
«مهدی فتوحی» می‌افزاید: تاکنون برای ساخت این جاده 6 میلیارد تومان هزینه شده است. هزینه تامین روشنایی شامل نصب تیرهای برق 500 میلیون تومان بوده است و بعد از نصب تیرها، اداره برق وظیفه نصب روشنایی را بر عهده دارد.
وی از برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار برای تامین روشنایی بعد از نصب تیر از سوی شرکت برق خبر می‌دهد.

شهردار تفت اصلی‌ترین دلیل تاخیر در بهره‌برداری از بلوار کنارگذر تفت را کمبود اعتبار عنوان می‌کند و می‌افزاید: بهره‌برداری از این مسیر، ترافیک داخل شهر را تا حد بسیاری کاهش خواهد داد. به این ترتیب، خودروهای عبوری که قصد سفر به روستاهای ییلاقی شهرستان تفت را دارند، از جاده کمربندی عبور خواهند کرد.

فتوحی درباره اِعمال محدودیت برای خودروهایی که قصد سفر به روستاهای شهرستان تفت را دارند می‌گوید: قرار نیست محدودیتی برای خودروهای عبوری برای جلوگیری از ورود به شهر لحاظ شود، اما قطعا با اقداماتی که انجام شده است بخش قابل توجهی از ترافیک به کنارگذر کشانده خواهد شد. 
وی یکی دیگر از طرح‌های در مسیر جاده کنارگذر را اتمام خط‌کشی و اتصال کمربندی تفت به اتوبان یزد – شیراز عنوان می‌کند و می‌افزاید: قطعا با ساماندهی این مسیر، بخشی از ترافیک به اتوبان یزد- شیراز منتقل خواهد شد.


ضرورت حمایت مالی از شهرداری تفت 

«مهدی فتوحی» شهردار تفت، می‌گوید: یکی از چالش‌ها که البته نعمت هم هست، عبور گردشگران درون‌استانی از تفت در روزهای تعطیل است. به همین دلیل، زباله‌های ما در روزهای تعطیل 2 برابر روزهای عادی می‌شود که طبعا هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد و انتظار داریم از مرکز استان در این زمینه به ما کمک‌هایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید