• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48368
+
-

ایرانی‌ها چه گوشی‌هایی را می‌پسندند؟

قیافه‌اش خوب بود بخرش

دلار، سرقت و برند، مثلث ذهنی خریداران تلفن همراه در بازار ایران را تشکیل می‌دهند

لیلا شریف

سایت‌های آنلاین فروش موبایل محفل مناسبی برای سنجش علاقه ایرانی‌ها به مدل‌های مختلف تلفن‌همراه هستند؛ اینکه مردم ما بیشتر چه موبایل‌هایی را می‌خرند و کدام گوشی در جایگاه محبوب‌ترین قرار گرفته است. با سرک کشیدن در سایت‌های فروش موبایل این واقعیت نمایان می‌شود که شرایط اقتصادی تا حدودی بر سلیقه ایرانی‌ها چیره شده است و مردم دنبال موبایل‌های ارزان‌قیمت هستند.

محمد درودیان، فروشنده موبایل در مجتمع کامپیوتر پایتخت معتقد است که الان سلیقه مردم بیشتر بر محور قیمت می‌چرخد.

براساس گفته این فروشنده، افراد پولدار مانند گذشته گزینه ثابتشان برند اپل است و برای خریدن گوشی دست به بررسی خاصی نمی‌زنند، چون این افراد برندباز هستند. این برند سلیقه‌شان را شکل داده است.

او در مورد افرادی که با پول کمتر می‌خواهند  اقدام به خرید کنند، می‌گوید: «آنهایی که پول ندارند، گزینه اولشان گوشی‌های اپل دست‌دوم است و سامسونگ و هوآوی جزو گزینه‌های بعدیشان قرار می‌گیرد؛ یعنی حاضرند برای برند پول بدهند. در همین گرانی هم بعضی‌ها حاضرند پول اپل دست دوم بدهند اما خیالشان راحت باشد که یک گوشی خوب در اختیارشان هست».

در کنار برند، نکات دیگری هم در انتخاب موبایل برای ایرانی‌ها اهمیت دارد. درودیان ویژگی‌های مشتریانش را اینگونه توضیح  می‌دهد: «سال‌هاست که دیگر مردم تمایلی به خریدن گوشی با صفحه نمایش کوچک ندارند و الان بیشتر مردم دوست دارند که گوشی‌های بزرگ دستشان بگیرند. شرکت‌های تولید‌کننده موبایل با توجه به سلیقه مخاطبانش دست به تولید می‌زنند و از همین طریق سلیقه خریدارها را شکل می‌دهند. البته ناگفته نماند که دوربین خوب هم در تصمیم نهایی خریدار تأثیر‌گذار است». هادی که در بازار چارسو مشغول فعالیت است، صحبت‌های همکارش را تأیید می‌کند و می‌گوید: «خریداران آیفون که قبلا اصلی‌ترین مشتری‌ها بودند، ‌الان خیلی کم شده‌اند اما بازار دست‌دوم آیفون خیلی داغ است». به‌عبارت دیگر گرانی موجب سردشدن بازار گوشی‌های تازه آیفون شده اما به همان میزان بازار گوشی آیفون دست دوم، داغ است.
این فروشنده در پاسخ به این سؤال که قبل از گرانی‌ها سلیقه مردم بیشتر به چه سمتی متمایل بود، می‌گوید: «آن زمان مردم دنبال برند اپل بودند و از نوت سامسونگ هم خیلی استقبال می‌شد، چون آن نوت یک ابزار خاص بود که جذابیت ایجاد می‌کرد. کلا ما ایرانی‌ها ظاهر دستگاه برایمان اولویت دارد و خیلی‌ها حتی در موبایل‌های دیگر دنبال مدل‌هایی می‌روند که نزدیک‌ترین ظاهر را به آیفون داشته باشد». براساس گفته این فروشنده، بازار موبایل در دوران گرانی خیلی تفاوتی با قبل ندارد و هنوز هم خریدارها راهی بازار موبایل می‌شوند؛ «خیلی از مردم می‌گویند که پول نداریم اما هنوز هم موبایل می‌خرند. فقط تفاوتش این است که الان وقتی بخواهند پول زیاد بدهند، بیشتر غر می‌زنند و سخت می‌گیرند».

البته زیادشدن دزدی‌های موبایل موجب شده است تا برخی از خریداران برای خریدن گوشی جدید، کمتر هزینه کنند؛ در واقع پول و هراس از دوباره دزدیده‌شدن گوشی، سلیقه‌ این مالباخته‌ها را شکل می‌دهد؛ «الان به‌خاطر دزدی‌هایی که اتفاق می‌افتد، ‌نزدیک 50درصد خریدها در بازار از سمت مشتری‌هایی است که گوشی‌ آنها دزدیده شده. این افراد وقتی می‌خواهند گوشی بخرند تلاش می‌کنند تا گوشی ارزان‌تر دستشان بگیرند».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید