• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48363
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GVy8
+
-

پرمخاطب‌ترین تلفن‌های همراه کدام‌ها هستند؟

مورد عجیب پرفروش‌ترین گوشی تاریخ

نوکیا، مالک عنوان محبوب‌ترین گوشی‌های تلفن همراه در دوره‌های زمانی مختلف است

سمیرا رحیمی

محبوبیت بخشی از ذات گوشی‌های موبایل است، حتی همان گوشی 2کیلویی که در سال1973 به‌عنوان نخستین گوشی همراه توسط مارتین کوپر، مهندس شرکت موتورلا رونمایی شد و مورد آزمایش قرار گرفت، به سرعت جذاب و محبوب شد؛ زیرا توانست در کسری از ثانیه سیم‌های بلند تلفن را از دست و پای انسان‌ها باز و انتظار برای آزادشدن خط‌تلفن را به خاطره‌ای در گذشته تبدیل کند. با افزایش میزان تولید و تنوع گوشی‌های همراه و افزایش تأثیرگذاری این فناوری در زندگی بشر، تعریف محبوبیت موبایل شکل‌های متفاوتی پیدا کرد: قیمت، طراحی، سبکی، کوچکی، بزرگی، استفاده ساده، آنتن‌دهی، بدنه فلزی، مقاومت، دوربین و ده‌ها فاکتور دیگر بر محبوب‌شدن یک گوشی موبایل جدید تأثیرگذار شدند.

با این‌همه، محبوب‌ترین و پرمخاطب‌‌ترین گوشی جهان، از تمامی این فاکتورها سهم کمی داشت یا هیچ سهمی نداشت. این گوشی را نمی‌توان یک شگفتی فناورانه دانست؛ صفحه کلیدی کوچک برای تایپ دو انگشتی، کلید‌هایی ریز زیر روکشی لاستیکی، صفحه نمایشگری بدکیفیت، کوچک و تک رنگ و زنگی گوشخراش، به اضافه اینکه کل این مجموعه درحد مشکوکی سبک بود. هدف طراحان گوشی 1100نوکیا هرگز تحت‌تأثیر قراردادن کاربران نبود. ابعاد کوچک این گوشی به معنی سادگی در حمل بود و سبکی و صفحه‌کلید لاستیکی و بدنه پلاستیکی و سبک آن هرگونه نگرانی بابت سقوط گوشی روی سطوح سخت و سنگی را از بین می‌برد. همچنین این گوشی در برابر شن یا آب مقاوم بود، منوی ساده‌ای داشت و تنها می‌شد با آن تماس گرفت و پیامک فرستاد اما همین سادگی‌ها توانست این گوشی را به پرفروش‌ترین گوشی تبدیل کند که جهان تا به حال به‌خود دیده‌است. از سال2003 که نوکیا 1100به بازار عرضه  و تا سال2009 که تولید آن متوقف شد، بیش از 250میلیون دستگاه از این گوشی در جهان به فروش رسید.

گوشی پرفروش بعدی نیز از نظر سادگی و عادی‌بودن تفاوت چندانی با 1100 نداشت. نوکیا 1110 در سال 2005 وارد بازار شد و به سرعت توانست خود را در جمع محبوب‌ترین گوشی‌های جهان جا کند. نمایشگر معکوس آن که متن سفید را روی زمینه‌ای سیاه نمایش می‌داد، توانست فروش این‌ گوشی را به بیش از 250میلیون دستگاه برساند.

آیفون 6 و آیفون 6پلاس، پرچمداران سال 2014شرکت اپل، با 220میلیون فروش جهانی رتبه سوم گوشی‌های پرفروش تاریخ موبایل جهان را در اختیار دارند. تنها در 24ساعت اول آغاز پیش‌فروش این گوشی‌ها، 4میلیون دستگاه از آن به فروش رسید و در عرض 3 روز تعداد فروش این دستگاه‌ها به 10میلیون رسید. طراحی زیبا و عمر باتری بالا ازجمله عوامل موفقیت این‌ گوشی‌ها بودند.

در ادامه، نوکیا به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تولید موبایل، ‌همچنان موقعیت خود را در فهرست پرفروش‌ترین‌های جهان حفظ کرد. مدل‌های نوکیا 3210، نوکیا 1200 و نوکیا 2600 هرکدام به‌ترتیب 160میلیون دستگاه، 150میلیون دستگاه و 1350میلیون دستگاه به فروش رفتند و رتبه‌های چهارم تا ششم محبوبیت را از آن خود ساختند. گوشی‌های نوکیا 3310 و نوکیا 1208 که به‌ترتیب 126 و 100میلیون دستگاه از آنها در جهان به فروش رفته‌است، نیز در رتبه‌های هشتم و نهم فهرست پرفروش‌ترین‌های جهان قرار گرفته‌اند.

گوشی ریزر وی3موتورولا که علاوه بر هفتمین گوشی پرفروش جهان، عنوان پرفروش‌ترین گوشی تاشوی جهان را نیز به‌دست آورده‌است (130میلیون دستگاه از این گوشی به فروش رفته‌است)، در سال2004 رونمایی شد. درآن زمان باریک‌ترین گوشی موبایلی بود که در بازار وجود داشت و تا پیش از کاهش قیمتش، نماد شهرت و ثروت بود. در نهایت، از آنجا که سامسونگ در هیچ عرصه‌ای از رقابت با اپل باز نمی‌ماند، آخرین رتبه پرفروش‌های جهان را از آن گوشی گلکسی اس4 خود ساخته است. 80میلیون دستگاه از این گوشی که از نظر سرعت بالای فروش نیز رکوردی جدید در جهان ثبت کرده، به فروش رسیده‌است. این گوشی موفقیتش را مدیون نمایشگر بزرگ، کیفیت بالای دوربین و گنجایش بالای حافظه داخلی‌اش بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید