• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4835
+
-

ندا هنگامی، کارگردان نمایش «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار»:

هر سال با سیاستی نو طرفیم

ندا هنگامی
هر سال با سیاستی نو طرفیم

کارگردان نمایش «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار» تغییر سیاستگذاری‌های جشــنواره را مشـــکل اصــلی هــنرمـندان می‌داند: «متأسفانه ما هر سال با یک سیاست نو طرفیم و افق درستی برای آثار خود نداریم؛ اما با وجود تمام این بی‌برنامگی‌ها به راه خود ادامه می‌دهیم.»

ندا هنگامی، کارگردان نمایش خانه‌ای در انتهای خیابان بهار، تغییر مداوم سیاستگذاری‌های جشنواره فجر را مشکل عمده هنرمندان دانست: «اساسا جشنواره اتفاق بدی نیست و در تمام دنیا با عناوین و دلایل مختلف شکل می‌گیرد؛ زیرا این رویداد یک گردهمایی مناسب برای این است که بدانیم در کجای این حوزه ایستاده‌ایم. اما تغییر مداوم سیاستگذاری‌ها مشکل اصلی هنرمندان برای حضور در جشنواره است».

هنگامی درباره دلیل انتخاب نمایش‌اش برای اجرا در بخش مسابقه تئاتر ایران گفت: «6سال پیش محمد چرمشیر این نمایشنامه را برای من نوشت؛ اما بنا به دلایلی ازجمله نبود زمان و مکان مناسب برای اجرای اثر، آن را مسکوت نگه داشتم تا اینکه در یکی از نشریات متوجه شدم اتفاقی مشابه موضوع نمایشنامه در تهران رخ داده است». این کارگردان درباره موضوع نمایش توضیح داد: «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار به روایت زندگی 5خواهر می‌پردازد که بنا به دلایلی که در طول داستان مشخص می‌شود، داخل خانه زندانی‌اند و فکر می‌کنند تفکر پدرسالارانه در خانه را به روی آنان قفل کرده است».

هنگامی ادامه داد: «در کل نمایش مخاطب شاهد یک شب زندگی این دختران است؛ البته در پایان داستان مشخص می‌شود که قفل ذهنی دختران باعث این تفکر شده است». او درباره اتفاق مشابه موضوع این نمایش نیز گفت: «در همان دورانی که من اجرای این نمایشنامه را مسکوت گذاشته بودم، در نشریه‌ای خواندم که 3 خواهر حوالی خیابان سبلان با گاز خودکشی کرده‌اند و عملا هیچ‌یک از همسایه‌ها آنان را نمی‌شناسند. این موضوع واقعی باعث شد نمایشنامه را اجرا کنم».

این کارگردان بخش مرور را اتفاق بسیار خوبی ارزیابی کرد و یادآور شد: «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار اسفند پارسال اجرا شد و به‌دلیل موضوع تلخش بین آثار کمدی آن روزها چندان دیده نشد؛ به همین دلیل فکر می‌کنم بخش مرور فرصت خوبی را برای این نمایش و کارهایی مانند آن فراهم می‌کند». هنگامی تصریح کرد: «امیدوارم شاهد نظم و انضباط مناسب در اجرای نمایش‌ها باشیم تا هم هنرمندان و هم مخاطبان از روند جشنواره لذت ببرند.»

 در این نمایش لیندا کیانی، نازنین بیاتی، معصومه رحمانی، شیرین اسماعیلی و مهسا ایرج‌پور ایفای نقش می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :