• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48340
+
-

پول برای اجراهای بزرگ نداریم

مدیر بخش بین‌الملل تئاتر فجر از وضعیت اجراهای خارجی می‌گوید

پول برای اجراهای بزرگ نداریم

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار


 بودجه، مانع اصلی رونق اجرا‌های خارجی در جشنواره تئاتر معرفی می‌‌شود. همیشه حضور گروه‌های تئاتر خارجی در جشنواره‌ تئاتر با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده. بی توجهی به دعوت ها به‌خاطر مسائل غیرهنری، همیشه به‌عنوان دلیل اصلی غیبت گروه‌های نمایشی مهم دنیا در تهران بیان شده است. اما سعید اسدی، مدیر بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره تئاتر فجر از مشکلات دیگری پرده برمی‌دارد؛ مشکلاتی که امکان حذف بخش بین‌الملل جشنواره را فراهم می‌کردند. اما سرانجام گروه‌هایی از فرانسه با 2نمایش، فنلاند، نروژ، سوریه، لبنان، رومانی، آلمان، گرجستان، مجارستان، آذربایجان، بلژیک در جشنواره حاضر شدند و جشنواره با عنوان بین‌المللی برگزار شد.
سعید اسدی درباره حضور گروه‌های خارجی در این دوره از جشنواره به همشهری می‌گوید:«در این دوره از جشنواره، با توجه به شرایط موجود، بودن یا نبودن این بخش قرار بود اتفاق بیفتد، اما با تأکید دبیر جشنواره، مدیر مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری مبنی بر بین‌المللی بودن جشنواره، سعی کردیم گروه‌های خوب را دعوت کنیم.» اسدی در ادامه با تأکید بر این نکته که امسال‌ سخت‌ترین کار در بخش بین‌الملل بوده، توضیح می‌دهد:«حضور گروه‌های نمایش خارجی در جشنواره همواره سخت است؛ اینکه بتوانیم کار مناسب پیدا کنیم و نمایش‌ها قابلیت اجرا داشته باشند. به لحاظ مالی نیز باید انتخاب‌ها به‌گونه‌ای باشد که جشنواره بتواند از عهده مالی آن بربیاید.»
اسدی که خود تجربه دبیری جشنواره فجر را در دوره‌های قبل دارد، می‌افزاید:«بودجه جشنواره به شکل ریالی است که آن را باید تبدیل به ارز کنیم و با توجه به تصمیمات دولتی، از ارز دولتی هم بی‌بهره هستیم. امسال در این زمینه نوسان قیمت زیاد بود و شرایط غیرقابل پیش‌بینی باعث می‌شد گاهی انتخاب کارها به مرز غیرممکن برسد. با وجود این تمام تلاشمان را کردیم و علاوه بر فراخوان عمومی‌ای که داده شد از طریق مجراهای دیگر کارها را نیز انتخاب کردیم.» 

‌لغو 2اجرا و انصراف سوئدی‌ها
در این دوره از جشنواره 15گروه خارجی قصد حضور در جشنواره را داشتند که قبل از آغاز جشنواره، به‌دلیل سیاست‌های ضد‌ایرانی کشور لهستان، اجرای ۲ نمایش از این کشور در سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر لغو شد. کشور لهستان هر سال مهمان جشنواره تئاتر فجر بود و نمایش‌های این کشور مخاطبان زیادی در جشنواره داشت. با این حال 2 کار لهستانی به ایران نیامد و در نهایت 13گروه در جشنواره حاضر شدند که روز گذشته گروه «بدن‌های عراقی» از سوئد به‌دلیل آسیب‌دیدگی بازیگر نمایش «ترحم؛ بخش اول» هنوز پایش را به ایران نگذاشته، از حضور در جشنواره و اجرای نمایش انصراف داد. اسدی درباره انصراف سوئد می‌گوید:« ما به گروه سوئدی پیشنهاد دادیم که از بازیگر جایگزین استفاده کند اما تاکید آنها بر آن بود که نمایش باید با همان بازیگر اجرا شود و در نهایت از اجرا انصراف دادند.»
اسدی در ادامه از نقدهایی که به کیفیت کارها در این دوره شده، دفاع می‌کند و با بیان اینکه هنوز چند کار خارجی اجرا شده و باید منتظر پایان اجراهای بخش بین‌الملل باشیم، می‌گوید:«به‌نظرم امسال اتفاقات خوبی در این بخش داشتیم و یکی از اجراهای جشنواره که برای مجارستان بود، کار قابل‌دفاعی است. سلایق ایرانی‌ها متفاوت است و تصورات عجیب و غریب از کارهای خارجی دارند.»
 وی در پاسخ به این سؤال که چرا کارهای شناخته‌شده‌تر به جشنواره دعوت نمی‌شوند، توضیح می‌دهد:«در این سال‌ها نمایش‌های معروف در جشنواره حضور داشتند اما با توجه به شرایط کنونی اگر بخواهیم یک گروه با پروداکشن بزرگ را دعوت کنیم نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه دارد. اگر چند گروه به این شکل دعوت شود باید بودجه کل جشنواره را برای گروه‌ها هزینه کنیم. این درحالی است که در بخش بین‌الملل تنها یک سوم بودجه سال گذشته را در اختیار داشتیم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید