• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48306
+
-

برنامه ملی جنگل در ابهام

مهندس شاهرخ جباری‌ارفعی/ عضو پیشین شورای‌عالی جنگل



هیأت محترم وزیران در زمستان 1392مصوبه مهمی درباره نحوه مدیریت جنگل‌های شمال ایران، در 10 ماده و یک پیوست را از تصویب گذراند که به «برنامه بهینه‌سازی‌ جنگل» معروف شده است.
در ماده آخر این مصوبه، وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان مسئول نظارت بر حسن اجرای آن تعیین و مقرر شد روند اجرای آن را به‌طور سالانه به هیأت دولت گزارش کند؛ همان وزارتخانه‌ای که متأسفانه خودش یک پای مشکلات مدیریت جنگل‌های کشور است!
از اینکه این وزارتخانه در 5سال سپری شده درباره این مصوبه چه گزارش‌های سالانه‌ای به هیأت محترم دولت داده اطلاع‌رسانی عمومی نشده یا دست‌کم نویسنده این یادداشت از آن بی‌اطلاع است.
از اینکه در ماده 2 این مصوبه مقرر شده بود وزارت جهادکشاورزی با همکاری سایر دستگاه‌ها، بسته‌های اجرایی مدیریت پایدار جنگل را با شاخص‌های پیوستی ظرف مدت یک سال تهیه کند هم می‌گذریم؛ زیرا بدیهی است اولویت وزارتخانه با تأمین نان، گوشت و تخم‌مرغ مورد نیاز مردم است و تهیه بسته‌های دیگر در اولویت بعدی قرار دارد.
اما از یک مسئله نمی‌توان گذشت و آن اقدام ساده ارسال یک جلد نشریه از طرف وزارت جهادکشاورزی به هیأت محترم دولت است!
یادآور می‌شود در ماده 4 این مصوبه مقرر شده بود برای جنگل‌های کشور برنامه ملی تهیه و از طرف وزارت جهادکشاورزی به هیأت دولت ارائه شود.
سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با هر تمهیدی که بود، این برنامه را با مشارکت تعدادی از استادان و محققان تهیه و در اسفند 1393 یعنی پس از پایان یک سال مهلت قانونی به دفتر وزیر محترم تحویل داده است.
از آن زمان تاکنون هیچ نشانی از سرنوشت برنامه ملی جنگل در دست نیست؛ اگر رضایت وزیر محترم فراهم نشده بود می‌بایست برنامه به سازمان تهیه‌کننده برگشت داده می‌شد، ولی در صورت پذیرش باید این برنامه که در قالب نشریه‌ای 41 صفحه‌ای تهیه شده، به هیأت محترم دولت ارسال می‌شد. در پایان یادآور می‌شود که هیچ نیازی به فراهم‌کردن زحمت مجدد برای دستگاه‌های نظارتی نیست؛ زیرا هم سازمان بازرسی کل کشور و هم مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارتی خود را در حد توان انجام داده‌اند؛ فقط از روابط عمومی وزارت محترم جهادکشاورزی درخواست می‌شود درباره سرنوشت برنامه ملی جنگل که 4 سال قبل به‌طور دستی به دفتر وزیر محترم تسلیم شده، اطلاع‌رسانی فرموده تا دست‌کم پاسخی برای استادان، محققان و کارشناسانی که برای تدوین آن زحمت کشیده‌اند، وجود داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید