• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48242
+
-

نبرد در دروازه آسیا

درباره ماموریت دشوار سایپا و ذوب‌آهن در آسیا

نبرد در دروازه آسیا

شاگردان علی دایی و علیرضا منصوریان، از نخستین مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به سلامت عبور کردند. ذوب و سایپا که در جمع 4تیم برتر فصل گذشته لیگ قرار داشتند، ناچار شدند رقابت‌های آسیایی را از سطح دوم پلی‌آف کلید بزنند. سایپا در نخستین مسابقه آسیایی، پنجاب هند را در هم شکست و این تیم را بدون تحمل هیچ دردسری شکست داد. کار ذوب‌آهن در دیدار خانگی با الکویت اما گره خورد و مسابقه در وقت قانونی با تساوی بدون گل به پایان رسید. آنها سرانجام با درخشش مهره تازه‌ واردشان توانستند الکویت را در وقت‌های اضافه با شکست بدرقه کنند. تا اینجا فقط بخشی از مسیر رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان برای هر دو تیم ایرانی طی شده است. هر دو تیم باید امروز در قطر به مصاف دو رقیب سرسخت بروند. تنها پیروزی در این جدال می‌تواند سایپا و ذوب را به جمع 32تیم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برساند. اگر چه این 2 باشگاه در فوتبال ایران طرفداران چندانی ندارند اما باز هم شکل برگزاری بازی‌ها، کاملا به ضرر آنها به‌نظر می‌رسد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در یک تصمیم عجیب، دیدارهای این مرحله را به‌صورت تک مسابقه برگزار می‌کند. ایرانی‌ها در نبردهای ساده‌تر میزبان هستند اما در جدال‌های تعیین‌کننده برای سقوط، باید تنها یک مسابقه در زمین رقبا برگزار کنند. بدون تردید اگر این دو جدال به‌صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد، شانس ذوب‌آهن و سایپا برای عبور از این مرحله بیشتر بود.
سایپا بعد از پیروزی در هفته هفتم،دیگر نتوانسته در لیگ برتر به پیروزی دست پیدا کند. آنها در 9بازی اخیر لیگ برتر 5تساوی و 4شکست را  به دست آوردند و باختن به داماش در نیمه نهایی جام حذفی نیز، امیدشان برای تصاحب یک جام در این فصل را به بن‌بست کشانده است. تیمی که حالا دیگر مهدی ترابی را در اختیار ندارد، به‌دلیل عدم‌صدور کارت بازی نمی‌تواند از 3خرید جدیدش در این نبرد استفاده کند. نارنجی‌ها بدون محمدامین منوچهری، محمد ابراهیمی و امید جهانبخش به دوحه سفر کرده‌اند. حریف امروز سایپا الریان قطر است که 4مهره شاخص خارجی در اختیار دارد. از بین این 4نفر البته دنیل گومو در جدال امروز غایب خواهد بود. عمر باری نیز به‌عنوان یکی دیگر از مردان ثابت و کلیدی الریان، نمی‌تواند در مسابقه با سایپا به میدان برود. اوضاع برای ذوب، حتی سخت‌تر نیز به‌نظر می‌رسد. آنها در لیگ برتر هجدهم به جز یک مسابقه، دیگر در هیچ جدالی برنده نبوده‌اند. حتی ورود منصوریان نیز شرایط ذوب را متحول نکرده و این تیم با علیمنصور هرگز در 90دقیقه برنده هیچ جدالی نشده است.آنها به لحاظ مالکیت توپ از بهترین تیم‌های این فصل به شمار می‌روند اما در حمله، ناامیدکننده ظاهر شده‌اند. برای جدال با مهدی طارمی و هم‌تیمی‌ها، منصوریان تلاش کرده تا روحیه شاگردانش را تغییر بدهد و آنها را برای برد برانگیخته کند. تیم اصفهانی تا امروز 8بار با تیم‌های قطری روبه‌رو شده و تنها 2بار در برابر این رقبا برنده بوده است.
اوضاع برای سایپا و ذوب قبل از نبردهای حساس امروز، چندان امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسد. آنها روی کاغذ شانس زیادی برای کنار زدن رقبای‌شان ندارند. شاید در شرایط عادی، این 2 باشگاه از الریان و الغرافه ضعیف‌تر نباشند اما نمایش این فصل هر دو تیم، آنها را در مرز آمادگی برای درخشش در آسیا قرار نمی‌دهد. صعود ذوب و سایپا در شرایطی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته که فوتبال ایران در 2 فصل گذشته همواره 4تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان داشته است. سال 2008، آخرین فصلی بود که ایران با 2 نماینده در مرحله گروهی آسیا حاضر شد. پس از آن در همه تورنمنت‌ها حداقل 3 تیم ایرانی حضور داشتند. آیا 2 بازی امروز، فوتبال ایران را به شرایط 11سال قبل خواهد رساند؟ دو 90دقیقه سخت و نفسگیر در قطر، پاسخ این سؤال را 
می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید