قفل بزرگ ترافیک بر خیابانهای اصفهان
بیشترین ترافیک شهر به علت بازگشایی زاینده رود در محدوده پل خواجو تا پل غدیر و خیابانهای مشتاق، سلمان فارسی و آبشار است
شیرین شفیعی| اصفهان- خبرنگار:
صف بلند خودروهایی که لاکپشتی پیش میروند در بیشتر خیابانهای شهر کشیده شده و رانندگان کلافه از ترافیک سنگین، از هر فرصتی برای پیشروی و رهایی از چنگال راهبندان استفاده میکنند.
آشتیکنان موقتی زایندهرود با اصفهان و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال این روزها شوک ترافیکی سنگینی به خیابانها وارد کرده و بسیاری از گذرگاههای منتهی به مرکز و همچنین حاشیه شهر را به بنبست کشانده است. ترافیک با بسیاری از خیابانهای اصفهان پیوند دیرینه دارد و یکی از گلایههای همیشگی شهروندان در سالهای گذشته بوده است، اما بازگشایی آب زایندهرود در هفته اول بهمن ماه و پس از 18 ماه خشکی، بهانهای برای افزایش رفت و آمد در مسیرهای منتهی به مرکز و حاشیه شهر شد.
موقتی بودن جریان آب در زایندهرود از یک سو و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و جنب و جوش بعضی از شهروندان برای خرید شب عید، باعث شد این راهبندان بزرگ در اصفهان ماندگار شود. حتی با وجود اینکه اکنون خروجی دریچه های سد زاینده رود بسته شده است و به زودی زاینده رود دوباره بی آب می شود، اما هنوز ترافیک این منطقه کاهش پیدا نکرده است.
افزایش 10برابری ترافیک
رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان در واکنش به گلایههای شهروندان از راهبندان این روزها میگوید: سرازیر شدن مردم شهر و حتی شهرستانهای اطراف اصفهان برای دیدن زایندهرود به مرکز شهر باعث ایجاد ترافیک بسیار سنگینی در خیابانهای در مسیر رودخانه شد که در روزهای نخست، بیشترین ترافیک و مشکل از محدوده پل خواجو تا پل غدیر و خیابانهای مشتاق، سلمان فارسی و آبشار بود و وقتی ظرفیت این خیابانها پر شد، ترافیک به بزرگراههای اطراف از جمله شهید همت و شهید صیاد شیرازی کشانده شد.
سرهنگ «ابوالقاسم چلمقانی» با اشاره به افزایش 10برابری ترافیک مرکز شهر نسبت به روزهای عادی در نخستین جمعه پس از بازگشایی آب ادامه میدهد: آب زایندهرود پس از 18 ماه به مدت 20 روز جریان خواهد داشت. در واقع ترافیک 18 ماه در 20 روز اتفاق میافتد.
خیابانهای اشباعشده از خودرو
مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان نیز نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش ترافیک خیابانهای شهر را مهمترین دلایل ترافیک این روزهای شهر میداند و میگوید: شهروندان نباید خریدهای نوروز خود را به روزهای پایانی سال موکول کنند و ساعات سفرهای درونشهری به گونهای مدیریت شود که در ساعات غیرپیک مثل ۹ تا ۱۱ و ۱۵:۳۰ تا ۱۷ باشد، زیرا ساعات نزدیک به غروب و بعد از آن میزان سفرها در شهر افزایش پیدا میکند و ظرفیت معابر اشباع میشود.
«هادی کریمی» مدیریت زمان سفرهای درونشهری را بهترین راهکار کنترل ترافیک اصفهان معرفی میکند و میافزاید: در خیابانهای حاشیه زایندهرود نیز با توجه به بازگشایی رودخانه، تراکم خودروها افزایش چشمگیری داشته است و به همین دلیل، کارکنان مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان تا پاسی از شب زمان چراغ تقاطعهای منتهی به حاشیه زایندهرود را به صورت آنلاین با توجه به حجم ترافیک مدیریت میکنند.
او با اشاره به مزایای استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای درونشهری میگوید: در صورتی که شهروندان تا حد امکان برای سفرهای درونشهری خود از وسایل حمل و نقل عمومی ایمن و ارزان همچون مترو و اتوبوس استفاده کنند، میتوان بار ترافیکی معابر را تا اندازه زیادی کاهش داد.
کریمی از فعالیت بیش از ۴۰۰ دوربین نظارتی در تمام نقاط شهر خبر میدهد و یادآور میشود: تعیین میزان و حجم ترافیک، مستندسازی وقایع ترافیکی مانند تصادفات و یا نزاعهای خیابانی، زماندهی چراغهای راهنما با توجه به حجم ترافیک و آگاهی سریعتر از محل وقوع حادثه و اعلام کردن به نیروهای امدادی از مهمترین مزیتهای سامانههای نظارت تصویری است.
ترافیک اجتناب ناپذیر
عضو کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز درباره افزایش قابل توجه ترافیک در بسیاری از خیابانهای شهر به همشهری میگوید: یک سری از اتفاقاتی که در شهر میافتد طبیعی و اجتنابناپذیر است، چون از بعضی جریانات نمیتوان جلوگیری کرد، مثل وقتی که به تعطیلات نزدیک میشویم و حجم سفرهای درونشهری افزایش مییابد، یا اشتیاق مردم برای رفتن به حاشیه زایندهرود پس از بازگشایی آب رودخانه که باعث حضور در مرکز شهر میشود، یا جنب و جوش شهروندان برای خریدهای آخر سال. بار ترافیک در چنین زمانهایی طبیعی است.
«اصغر برشان» موثرترین راهکار برای کنترل بار ترافیک در چنین زمانهایی را ارتقای فرهنگ شهروندی میداند و میگوید: نمیتوان جلو ورود خودروهای شخصی به معابر را در زمانهای اوج ترافیک گرفت، اما میتوان به شهروندان آموزش داد که با ترافیک مبارزه منفی کنند، یعنی وقتی میبینند که برای تفریح در کنار رودخانه یا خرید قرار است خودروشان را چند ساعتی در کنار خیابان پارک کنند، بهتر است تا جای ممکن از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. البته به طور طبیعی بسیاری از شهروندان چنین رفتاری از خود نشان میدهند و نمونهاش افزایش 16 درصدی مسافران قطار شهری در زمان بازگشایی زایندهرود بود، اما هنوز هم اصرار به استفاده از خودرو شخصی در مرکز شهر به چشم میآید.
نوبت گسترش ناوگان عمومی و ساخت پارکینگ
برشان با اشاره به رونق استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و آژانسهای مسافربری در هفتههای پایانی سال یادآور میشود: باید همزمان با توسعه شهر و افزایش وسایل نقلیه، مسئولان شهری در حد توان برای گسترش امکانات حمل و نقل عمومی برنامهریزی کنند، از جمله کوتاه کردن سرخط اتوبوسهای مسافربری، افزایش تعداد ایستگاهها و ایجاد امکانات رفاهی لازم برای انتظار مسافر در آنها و همچنین گسترش خطوط تندرو و تکمیل خط 2 و 3 قطار شهری. او با اشاره به تجربه موفق خطوط تندرو در جذب مسافران بیشتر تاکید میکند: این موضوع نشان میدهد در صورتی که شبکه حمل و نقل عمومی بتواند امکانات مناسبی برای مسافران فراهم کند، شهروندان از صرف هزینه و وقت بیشتر برای رفت و آمد با خودرو شخصی صرف نظر میکنند، چون دولت برای بلیت اتوبوسها یارانه پرداخت میکند تا سهم پرداختی مسافر را کاهش دهد و افراد بیشتری را به حمل و نقل پاک جذب کند.
ساخت رینگ چهارم ترافیکی
کمبود پارکینگ در برخی معابر باعث پارک دوبل و سوبل در کنار خیابان، راهبندان و کندی جریان عبور و مرور میشود. در کنار این اقدامات، شهرداری برنامههای بلندمدتی مانند ایجاد رینگ چهارم ترافیکی و هدایت کامیونهای سنگین به این حلقه را در دستور کار دارد که کلنگ فاز نخست این طرح به زمین خورده و کار عملیاتی آن آغاز شده است.