• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48228
+
-

خداحافظی با اعتیاد از راه کارآفرینی

وام اشتغالزایی به معتادان بهبودیافته‌ای تعلق می‌گیرد که در کمپ‌های دارای مجوز، ترک کرده باشند و یک سال از پاک شدن آنها گذشته باشد

جامعه
خداحافظی با اعتیاد از راه کارآفرینی

مریم نظری|  ایلام –خبرنگار:


بسیاری از معتادان پس از ترک اعتیاد با مشکل یافتن شغل مواجه می‌شوند و با پیدا نکردن شغل مناسب ممکن است فرد بهبودیافته دوباره به سمت اعتیاد بازگردد و به دام آن گرفتار شود.
اشتغال یکی از موثرترین راه‌هایی است که می‌تواند از بازگشت فرد بهبودیافته به اعتیاد جلوگیری کند. بی‌شک برای تحقق این موضوع نیاز است مسئولان به این مهم توجه و برای اشتغال آنان چاره‌اندیشی کنند تا افرادی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، با خیال آسوده‌تر به زندگی عادی برگردند و از شغل و درآمد برخوردار شوند. 
در سال‌های اخیر تسهیلاتی به ترک‌کنندگان اعتیاد در کشور و به تبع آن استان ایلام پرداخت می‌شود که می‌تواند تاثیر مثبتی در زندگی این افراد داشه باشد و آنها را برای همیشه از بیماری اعتیاد دور نگه دارد.


پرداخت تسهیلات به بهبودیافتگان

یکی از بهبودیافتگان اعتیاد به همشهری می‌گوید: پس از ترک اعتیاد می‌خواستم مشکلات مالی‌ای را که برای خانواده به وجود آورده بودم، جبران کنم اما هیچ منبع درآمدی نداشتم. هرجا برای کار می‌رفتم، تا می‌فهمیدند زمانی معتاد بوده‌ام، عذرم را می‌خواستند و به من کار نمی‌دادند.

«مهدی» می‌افزاید: طولانی شدن مدت بیکاری پس از ترک اعتیاد باعث شده بود افسرده شوم و گاه به استعمال مجدد مواد مخدر تمایل پیدا می‌کردم و وسوسه می‌شدم. تمام افرادی که اعتیاد را ترک می‌کنند، با این مشکلات روحی آشنایی دارند.
وی ادامه می‌دهد: مدتی بعد از طریق یکی از دوستان درباره پرداخت تسهیلات به بهبودیافتگان اطلاعاتی کسب کردم و برای دریافت این تسهیلات اقدام و آن را دریافت کردم.

مهدی می‌گوید: الان یک کارگاه کوچک نجاری دارم و می‌توانم به خانواده‌ام کمک کنم. این امر نقش بسیار مهمی در عدم بازگشت من به اعتیاد داشته است و امیدوارم مسئولان اجرای چنین طرح‌هایی را ادامه دهند و متوقف نکنند، به خصوص در شرایط اقتصادی ناگوار فعلی که مردم به حمایت‌های دولت بیش از گذاشته نیاز دارند.


نجات از اعتیاد دوباره با کمک اشتغال

بهبودیافتگی از بیماری اعتیاد به معنی از بین رفتن بیماری نیست و ممکن است فرد در صورتی که در شرایط سخت از جمله بیکاری و بی‌درآمدی که عوامل تشدیدکننده اعتیاد هستند قرار گیرد، دوباره به اعتیاد برگردد.یک کارشناس ارشد جامعه‌شناسی در این رابطه به همشهری می‌گوید: باید تدابیری اندیشید که افراد معتاد شغلی برای حضور در جامعه و کسب درآمد داشته باشند چون این افراد به شدت شکننده هستند و فاصله گرفتنشان از جامعه می‌تواند آنها را به مواد مخدر نزدیک‌ کند.

«فرزاد اعلمی» می‌افزاید: فرد معتاد با پاکی از اعتیاد سرمایه مهمی کسب کرده است بنابراین باید تلاش شود این فرد مجال بازگشت به چرخه این آسیب را نیابد. یکی از عواملی که در این خصوص نقش محوری دارد، داشتن شغل است.
وی تاکید می‌کند: ارائه تسهیلات اشتغالزایی به این افراد طرح بسیار سودمندی است و می‌تواند بیکاری را که یکی از اساسی‌ترین معضلات کشور است و نقش مهمی در گرایش جوانان به اعتیاد دارد، رفع کند.


بازتوانی معتادان 

معاون توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان ایلام هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: حمایت و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان اعتیاد و خانواده‌های آنها با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و فراهم کردن کسب و کار برای آنها از طریق اجرای طرح کارفرمایی در دستور کار بهزیستی قرار دارد.

«فرمان عزیزنیا» ادامه می‌دهد: یکی از اولویت‌ها در این حوزه، در کنار پیشگیری اولیه، اشتغال و بازتوانی معتادان پس از طی دوره درمان است.
وی با بیان این‌که اشتغال ارتباط مثبت و نزدیکی با موفقیت در درمان دارد، اضافه می‌کند: چناچه در فرآیند درمان بیماران به اشتغال آنها توجه نشود، به طور معمول درمان اعتیاد با شکست مواجه خواهد شد.


میزان تسهیلات پرداختی

این مسئول در ادامه به میزان تسهیلات پرداختی به بهبودیافتگان اعتیاد اشاره می‌کند و می‌گوید: در 9 ماه اول سال جاری ۱۴ میلیارد و ۵۵۵ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی به معتادان بهبودیافته پرداخت شد. 
عزیزنیا می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۲ نفر از معتادان بهبودیافته برای دریافت وام به اداره بهزیستی معرفی شده‌اند و تا الان ۹۲ نفر از آنها وام دریافت کرده‌اند و ۴۰ نفر دیگر در حال تکمیل پرونده‌های خود هستند.
وی تاکید می‌کند: وام اشتغالزایی به معتادان بهبودیافته‌ای تعلق می‌گیرد که در کمپ‌های دارای مجوز ترک کرده باشند و یک سال از پاک شدن آنها گذشته باشد. معاون توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی ایلام با بیان این‌که فراهم کردن شغل برای این افراد باعث می‌شود دوباره به سراغ این بلای خانمان‌سوز نروند، می‌گوید: میزان تسهیلات پرداختی به این افراد بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید