• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48110
+
-

سرد و گرم بازار مرغ گلستان

اگر سازمان جهادکشاورزی روزانه ۸۰ تن مرغ تحویل بدهد بازار با همین قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان متعادل خواهد شد

گزارش
سرد و گرم بازار مرغ گلستان

بنیامین شریعتی اشرفی| گرگان-خبرنگار :


 شهروندان گلستانی به‌ویژه گرگانی‌ها از نبود مرغ در کنار گرانی آن در بازار نگران هستند، اما مسئولان استان معتقدند که شرایط بازار تحت کنترل است و ناآرامی‌ها ناشی از تنش بازار در سطح ملی است. با این حال برخی مسئولان معتقدند که اختلاف قیمت عرضه مرغ در استان‌های همجوار و قیمت پایین‌تر توزیع در گلستان، تولیدکنندگان را ترغیب به خارج کردن مرغ از استان می‌کند. فرماندار گرگان هم می‌گوید که کمبود مرغ در روزهای اخیر ناشی از تعطیلی‌های مکرر بوده که توزیع این محصول را با مشکل مواجه کرده است.


گلایه تولیدکنندگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به عنوان دبیر کارگروه تنظیم بازار استان معتقد است که این ناآرامی ناشی از انتقاد و گلایه تولیدکنندگان نسب به قیمتی است که در کارگروه مشخص شده است. 
«حسنقلی قوانلو» می‌گوید: هفته گذشته در کارگروه تنظیم بازار استان مصوب کردیم مرغ در بازار استان باید هزار تومان زیر قیمت تمام شده اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی توزیع شود. آن زمان، قیمت مرغ در گلستان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. هدف ما این بود که با این تصمیم در تولیدکنندگان انگیزه ایجاد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: آن زمان مرغ در بازار گلستان ۱۳ هزار تومان بود و پس از تصمیم کارگروه تنظیم بازار به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قرار بود تولیدکنندگانی که نهاده‌های دولتی می‌گیرند، ۲۰ درصد از کشتارشان را در اختیار تنظیم بازار قرار دهند تا به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع شود.
قوانلو بیان می‌کند: اگر جهاد کشاورزی روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ تن مرغ تحویل بدهد، ما قول می‌دهیم بازار را با همین قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان متعادل کنیم و هیچ‌گونه کمبودی وجود نداشته باشد. برآورد ما برای بازار حدود ۸۰ تن در روز بود اما سازمان جهادکشاورزی می‌گفت که میانگین مصرف استان ۵۵ تن در روز است. بنابراین توزیع ۵۵ تن مرغ برای تنظیم بازار را از قبل تعطیلات آغاز کرد، ولی با شروع تعطیلات به دو دلیل مصرف بالا رفت و کمبود در بازار ایجاد شد.

وی توضیح می‌دهد: قیمت مرغ در استان از ۱۳ هزار تومان قبل از تعطیلات به بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. وقتی با تصمیم کارگروه تنظیم بازار قیمت مرغ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، با افزایش مصرف و تقاضا مواجه شدیم. از یک طرف مردم اطمینان نداشتند که روند توزیع مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه‌دار باشد، هجوم آوردند و مرغ بیشتری تقاضا کردند. از سوی دیگر ایام فاطمیه بود و علی‌رغم این‌که اعلام کردیم برای هیات‌ها گوشت منجمد مرغ در اختیار سازمان تبلیغات قرار داده‌ایم، اما بسیاری از افراد دنبال گوشت گرم آمدند و تقاضا افزایش یافت.


همکاری جهاد کشاورزی 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان می‌گوید: توزیع گوشت مرغ برای تنظیم بازار به صورت گرم و منجمد ادامه دارد. وی اضافه می‌کند: هم‌اکنون مرغ منجمد با قیمت ۹ هزار و ۴۰۰ تومان توزیع می‌شود و فروش مرغ گرم با قیمت بیشتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان جرم است. هم‌اکنون قیمت مرغ در گلستان نسبت به استان‌های همجوار مناسب‌تر است. مرغ در مازندران بین ۱۵ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 

این مسئول بیان می‌کند: تاکنون ممنوعیتی برای تولیدکنندگان مرغ در استان ایجاد نکرده‌ایم و فقط از آنها خواسته‌ایم ابتدا ۲۰ درصد از کشتار روزانه را برای توزیع در گلستان اختصاص دهند. مساله اینجاست که با افزایش قیمت گوشت قرمز توان خرید مردم پایین آمده و مصرف مرغ افزایش یافته است. تلاش می‌کنیم با توزیع گوشت قرمز وارداتی که به زودی از گمرک ترخیص می‌شود، مصرف گوشت مرغ را کاهش دهیم.


کمبود نداریم 

با این حال مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گفته‌های قوانلو را دقیق نمی‌داند و تاکید می‌کند که در استان کمبودی وجود ندارد. «حبیب‌الله تاشی» با بیان این‌که تولید روزانه ما بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن است که بر اساس مصوبه تنظیم بازار ۲۰ درصد آن یعنی روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ تن در گلستان توزیع می‌شود، می‌گوید: بر اساس سامانه که تعداد واحدها، میزان جوجه‌ریزی، تولید، کشتار روز و... را نشان می‌دهد، روند تولید مرغ در استان خوب است و همان وضعیت عادی ماه‌های قبل همچنان ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: روند تولید در گلستان خوب است و به لحاظ آماری مشکلی نداریم، اما در کل کشور مشکلاتی وجود دارد و نمی‌توانیم به تنهایی این مشکلات را حل کنیم. اگر مشکلی در گلستان مشاهده می‌شود، ناشی از مشکلات کشوری است وگرنه در گلستان کمبودی در بازار نداریم.

این مسئول بیان می‌کند: قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغ در گلستان و قیمت بالای آن در استان‌های همجوار (۱۷ هزار تومان) باعث شده مرغی که در تنظیم بازار گلستان توزیع می‌شود به طرق مختلف از استان خارج شود.
تاشی توضیح می‌دهد: در بازار گلستان ناشی از اختلاف قیمت ۶ هزار تومانی است و این اختلاف برای خروج مرغ از استان جذابیت ایجاد کرده است وگرنه هم‌اکنون به اندازه نیاز، مرغ در استان توزیع می‌شود. از نظر میزان تولید و کشتار در روزهای اخیر در گلستان کمبود نداشتیم. روند تولید و کشتار هم در روزهای اخیر کاهش نداشته، بلکه در دی و بهمن تولید و کشتار گلستان روند صعودی داشته است. گلستان هم‌اکنون بخشی از مشکلات کشور در زمینه توزیع مرغ را حل می‌کند، چراکه به غیر از تامین بخشی از نیاز تهران، نیاز ۱۰ استان دیگر کشور از جمله خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، سمنان و... را هم تامین می‌کند.
 

پایین‌ بودن قیمت مرغ در گلستان منطقی است
 
گزارش‌ها از کمبود و خروج مرغ کشتار شده در استان در حالی ارائه می‌شود که قیمت گوشت قرمز در این استان 100 هزار تومان را هم رد کرده است. از سوی دیگر گلستان یکی از قطب‌های پرورش طیور در کشور است. 
مدیر مالی اتاق اصناف گلستان در مورد خروج مرغ به علت پایین بودن قیمت آن در استان می‌گوید: این دلیل منطقی نیست، اگر چه دلیل حقیقی آن است. 
«رضا گرجی» ادامه می‌دهد: سالانه گلستان بخشی از نیاز بازار کشور را تامین می‌کند. با این حال نبود هزینه‌های حمل‌و‌نقل که عموما روی افزایش قیمت‌ها موثر است، موجب می‌شود که قیمت مرغ در استان را بتوان پایین‌تر از استان‌های دیگر نگه داشت.

 اگر در استانی مرغ تا 17 هزار تومان هم فروش رفته است، باید هزینه‌های تمام شده آن تا رسیدن به دست مصرف‌کننده محاسبه شود. پایین‌تر بودن قیمت مرغ در گلستان به نسبت برخی استان‌های دیگر منطقی است و تولیدکنندگان نباید نسبت به آن معترض باشند یا اقدام به خروج مرغ به عناوین مختلف از استان کنند. 


وضعیت تولید مرغ در استان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گلستان معتقد است که تولید استان به میزانی است که نباید مشکلی در بازار ایجاد کند. 
«عید محمد فاروغی» می‌گوید: سالانه 36 هزار تن مرغ زنده از گلستان روانه بازار استان‌های دیگر می‌شود. در این استان 15 واحد کشتارگاه صنعتی طیور دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 800 میلیارد ریالی فعالیت دارند. این کشتارگاه‌ها در استان برای 1200 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.
وی معتقد است که در مشکلات ایجاد شده برای بازار مرغ، مشکلات واحدهای تولیدی و کشتارگاه‌ها را نباید نادیده گرفت. این مسئول بیان می‌کند: بیشتر این واحدها با مشکلاتی مانند کمبود سرمایه در گردش، کاهش تولید مرغ و افزایش قیمت قطعه‌های ماشین‌آلات کشتارگاهی دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین ممکن است تلاش کنند تا با فروش با قیمتی بالاتر بخشی از مشکلات خود را حل کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید