• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47887
+
-

تمدن بشری، وامدار منطقه ماست

نگاه
تمدن بشری، وامدار منطقه ماست

علی‌اکبر قاضی‌زاده ـ مدرس روزنامه‌نگاری و مترجم

مردم، کم و بیش صحبت‌های مسئولان آمریکایی را شنیده‌اند. صاحب‌منصب‌های ریز و درشت تا وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری این کشور، اظهارنظرهایی داشته‌اند که یا مربوط به ایران یا مربوط به منطقه ماست.
ذره‌ای از عقل و منطق در این صحبت‌ها نمی‌بینم تا درباره حرف‌ها و صحبت‌های آنها اظهارنظری بکنم؛ چراکه هر نظر و عقیده‌ای نیازمند پشتوانه عقلی و منطقی است.
اما چیزی که درپی این اظهارات باعث تأسف می‌شود، این است که این صحبت‌ها درباره منطقه‌ای است که تمدن بشری وامدار آن است.
اندیشیدن، محاسبه، استدلال و بسیاری از سویه‌های عقلی و نظری ریشه در منطقه خاورمیانه دارد. از همین‌جاست که پیامبران الهی(ع) ادیان بزرگ و پرپیرو را تبلیغ کرده‌اند. نخستین حلقه‌های اتصال علم و صنعت، علم و کشاورزی و علم و دامپروری در این منطقه شکل گرفته است. دادوستد به‌معنی فراقومی و بین‌المللی آن به‌نحوی که در خدمت کار جمعی و تولید انبوه باشد، زاییده همین نقطه از جهان است.
واقعا باید غیر از شواهد و دلایل موجود عوامل عمده و اصلی تشتت و تفرقه‌ای را که موجب پدید آمدن چنین وضعی شده است، جست‌وجو کرد.
گرچه می‌توان دلایل تاریخی و گاه فرهنگی را نیز در کنار دلایل متعدد اوضاع فعلی منطقه برشمرد، اما مهم‌ترین عامل را باید در مقطع تاریخی، از ابتدای قرن بیستم تاکنون، پیدا کرد؛ مقطعی از تاریخ که منطقه ما در آن به‌طور عجیبی گرفتار مشکلات و معضلات شده است. چگونه ممکن است پایه‌گذاران اندیشه، ریاضی، نجوم، هندسه، پول و اقتصاد، چنین در سیطره چپاول و استعمار گرفتار شوند؛ آنهایی که ادعای کمک به این منطقه را دارند درواقع اندیشه‌ای جز تسخیر بازارها، تضییع حقوق‌، تخریب زیرساخت‌ها و تحقیر ملت‌ها ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید