• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47848
+
-

رد پای گردشگری قم در برنامه ششم

رئیس انجمن صنفی مهمان‌پذیران استان: طبق برنامه ششم باید در قم 26 هزار تخت اقامتی ایجاد شود

گردشگری
رد پای گردشگری قم در برنامه ششم

زینب حیدری|  قم- خبرنگار:


هشتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم در واپسین روزهای دهه فجر فرصتی شد تا جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور پس از 14 ماه به نمایندگی از سوی دولت در این جلسه شرکت کند و از نزدیک در جریان مشکلات بخش خصوصی در حوزه گردشگری باشد.  

معاون امور اقتصادی استاندار قم در این جلسه گفت: همه کارگروه‌ها از حضور بخش خصوصی استفاده می‌کنند تا بر غنای تصمیم‌های خود بیفزایند. در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اعتبارات دولتی مشخصی وجود ندارد و هدف بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌های موجود است. «مهرداد غضنفری» افزود: باید آسیب‌شناسی شود که چرا در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دچار افت شده‌ایم. علاوه بر این در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی منطقی متکی بر پشتوانه کارشناسی باشیم تا از انجام کارهای نمایشی دوری کنیم.


موانع توسعه گردشگری

رئیس هیأت مدیره جامعه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان نیز در این جلسه به مشکلات جدی جامعه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان اشاره کرد و افزود: توسعه زیرساخت‌های گردشگری یکی از اولویت‌های استان در مسیر توسعه اقتصادی مطرح شده اما موانعی پیش پای توسعه گردشگری وجود دارد.

«محمدتقی مستقیمی» ادامه داد: از حدود یک سال پیش که شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شده بیشتر نهادها مصوبه‌های آن را اجرا کردند، به جز برخی نهادها که این موضوع شرایط را برای فعالان بخش خصوصی گردشگری سخت کرده است. معاون امور اقتصادی استاندار نیز با بیان این‌که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بالاترین ستاد تصمیم‌گیری است، بیان کرد: با این درجه اهمیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شهردار و معاونان ایشان باید در این جلسه‌ها حضور پیدا کنند. علاوه بر این‌که مباحث مطرح شده در این جلسه‌ها فراتر از قانون نیست. 

غضنفری ادامه داد: بخش خصوصی خواستی فراتر از خواست قانون ندارد اما حقیقت این است که برخی از بخش‌نامه‌ها توسط شهرداری اجرا نمی‌شود و تفسیر به رأی درباره آن صورت می‌گیرد. باید هرکجا قانون اجازه می‌دهد همراهی لازم صورت بگیرد، چراکه اولویت توسعه استان بر مبنای گردشگری تعریف شده است. مبنای سیاست‌گذاری و مدیریت استان هم بر همین محور است و باید همه دستگاه‌ها از آن تبعیت کنند.


پرداخت تسهیلات

رئیس انجمن صنفی مهمان‌پذیران استان نیز از طرف بخش خصوصی به بیان مسائل و مشکلات پیش رو پرداخت و افزود: طبق برنامه ششم باید در استان 26 هزار تخت اقامتی ایجاد شود اما در حال حاضر این رقم به 12 هزار تخت رسیده که از این تعداد 7 هزار تخت قابل استفاده و 5 هزار تخت نیازمند تعمیر و مرمت است. «حسین جزینی» با اشاره به اختصاص تسهیلات 200 میلیارد تومانی برای بخش گردشگری اضافه کرد: از این میزان تسهیلات هیچ ردیفی برای مرمت و بازسازی تعریف نشده و بانک‌ها مدعی هستند که در این زمینه دستورالعملی ندارند.
وی بر لزوم افزایش اختیارات انجمن‌های گردشگری تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی استان، معضل خانه‌های مسافر است که باید به این مسأله به طور ویژه توجه کرد.


تقویت گردشگری ترکیبی

مهمان ویژه این نشست «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود. وی با قدردانی از استاندار قم گفت: در استان‌هایی که استانداران در بحث گردشگری ورود کرده‌اند و به آن توجه ویژه دارند جهش قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته است.

وی با تأکید بر این‌که گردشگری یک مقوله فرابخشی است، اظهارکرد: باید در موضوع گردشگری نگاه ویژه‌ای صورت گیرد. در برهه کنونی که کشور نیازمند اقتصاد جدید است گردشگری را می‌توان یکی از گزینه‌های اصلی در این زمینه دانست، چراکه ایران یکی از 10 کشور دارای ظرفیت گردشگری در دنیاست.

مونسان با بیان این‌که آینده کشور با گردشگری رقم خواهد خورد، افزود: استان قم ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد. علاوه بر این‌که گردشگری تنها زیارتی نیست و امروز مقوله‌ای ترکیبی محسوب می‌شود، به طوری که گردشگران در کنار زیارت، درمان یا سیاحت را هم در برنامه سفر خود قرار می‌دهند.رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم راه اندازی بوم‌گردی در قم تأکید کرد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم نرخ سود تسهیلات حوزه گردشگری برای مجتمع‌های تفریحی و واحدهای بین راهی را از 18 درصد به 14 درصد کاهش دهیم.


تأخیر در اجرای مصوبه‌ها بررسی شود

استاندار قم پس از شنیدن نظر نمایندگان بخش خصوصی گفت: بسیاری از اولویت‌های تعیین شده برای برنامه‌های سال 98 اولویت‌های متأخری است که انجام نشده و کماکان در برنامه‌های سال جدید نیز جای گرفته است، از این رو باید دلیل این تأخیر در برنامه و مصوبه‌های قبلی پیگیری شود.
«بهرام سرمست» برنامه‌محوری را اولویت اساسی مدیریت استان ذکر کرد و افزود: اظهار نظر کارشناسان بخش خصوصی در همه حوزه‌ها به ویژه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی تنها بازوی فکری نیست بلکه این افراد سهامداران اصلی این بخش هستند. بنابراین باید به شکل ویژه‌ای این نظرها مورد توجه قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید