• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47844
+
-

یک راه و 2 نظر

برخی بازاریان اکباتان معتقدند پیاده‌راه شدن این مسیر موجب کاهش تردد و کساد شدن کسب و کارشان شده است

شهری
یک راه و 2 نظر

فاطمه کاظمی|  همدان - خبرنگار:


 از زمان مطرح‌ شدن اجرای طرح پیاده‌راه در خیابان اکباتان به عنوان قدیمی‌ترین و پویاترین خیابان همدان و قلب بازار شهر، موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی با این طرح شد. از یک سو کسبه این خیابان معتقد بودند در صورت اجرای این طرح، کار و کاسبی در این خیابان که بازار تاریخی را نیز در خود جای داده خواهد خوابید و از سوی دیگر، مسئولان قول پویایی بیشتر برای این مسیر را می‌دادند و معتقد بودند اکباتان با پیاده‌راه شدن سر و سامان بیشتری خواهد گرفت. برخی کارشناسان گردشگری نیز می‌گفتند حد فاصل میدان مرکزی تا تپه تاریخی هگمتانه می‌تواند به یک مسیر گردشگری بی‌مانند تبدیل شود.

حالا ماه‌ها از پیاده‌راه ‌شدن اکباتان می‌گذرد و این مسیر تاریخی آن پویایی سابق خود را از دست داده و دستفروشانش که بخشی از تاریخ آن هستند، سرگردان و بی‌جا و مکان شده‌اند. پای صحبت‌های کسبه هم که می‌نشینی، معتقدند کار و کاسبی‌شان کساد شده و کارشناسان گردشگری هم معتقدند نشد آنچه باید می‌شد. اما مسئولان همچنان از برنامه‌های خود برای این مسیر می‌گویند.


مسیر یک‌طرفه

مسئول هیأت امنای اکباتان و بازار تاریخی همدان در این باره به همشهری می‌گوید: از وقتی پروژه پیاده‌راه اکباتان افتتاح شده، دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌ایم و کسبه همچنان با این مشکلات درگیرند. بیشتر مغازه‌های این مسیر به صورت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و صاحبان آنها در حال فروش یا حداقل اجاره‌ دادن آن هستند. از طریق شورای شهر و شهرداری حل این مشکلات را پیگیری کرده‌ایم، اما به جایی نرسیده‌ایم. 

اکبر ملکی توضیح می‌دهد: اجرای طرح پیاده‌راه در خیابان اکباتان مانند خیابان بوعلی نتیجه نداد، چراکه ساختار اکباتان با بوعلی متفاوت است. اکباتان در بن‌بست قرار گرفته و یک طرف آن از طرف میراث فرهنگی مسدود شده است. 25 سال است که این مسیر را با نرده مسدود کرده‌اند، در حالی که مسیر آسفالته آن می‌تواند به محل عبور و مرور شهروندان تبدیل شود و باعث ایجاد رونق بازار اکباتان شود.


پراکندگی دستفروشان 

این شهروند که در اکباتان فرش‌فروشی دارد، ادامه می‌دهد: دستفروشان این مسیر نیز از دیگر مشکلات آن هستند. البته ما مخالف فعالیت آنها در این مسیر نیستیم. بالاخره آنها هم به درآمد نیاز دارند. ما از شهرداری خواستیم این دستفروشان را ساماندهی کند و با در نظر گرفتن غرفه‌های شکیل که با فضای اکباتان هماهنگ باشد، مانع از پراکندگی آنها شود، اما در حال حاضر این افراد در مسیر پراکنده‌اند و با ایجاد سد معبر منبع مشکلات زیادی شده‌اند.

ملکی معتقد است تعداد گردشگران این مسیر نیز افت کرده و می‌گوید: خیلی از گردشگران نمی‌توانند با پای پیاده این مسیر را طی کنند و انتهای مسیر نیز به صورت یک مکان متروکه درآمده است. ضمن این‌که نبود پارکینگ مانع از ورود گردشگران به اکباتان و بازدید از بازار تاریخی آن می‌شود.

مسئول هیات امنای اکباتان و بازار تاریخی همدان با تشکر از فرماندهی انتظامی استان توضیح می‌دهد: مشکل نبود امنیت در این مسیر را با سردار کامرانی صالح، فرمانده انتظامی استان، در میان گذاشتیم و وی با در نظر گرفتن گشت‌های متعدد در آن باعث ارتقای امنیت در این مسیر شد و بیشتر مشکلات ما در این زمینه حل شده است.


کاهش ترددها

دیگر عضو هیات امنای اکباتان و بازار تاریخی همدان نیز می‌گوید: با برداشتن ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس از این مسیر میزان ترددها به میزان چشمگیری کاهش داشته است. بر طبق آمار، روزانه 10 هزار نفر در این مسیر تردد می‌کردند، اما دیگر این ترددها وجود ندارد و کسب و کار از رونق افتاده است. اگر مدیریت شهری این ایستگاه‌ها را در پایین و انتهای پیاده‌راه اکباتان تعبیه کند، بخش زیادی از مشکل حل می‌شود.

رضا جعفری می‌افزاید: ما به مدیریت شهری پیشنهاد دادیم دستفروشان پیاده‌راه بوعلی را که در ساعات مشخصی فعالیت می‌کنند، به اکباتان منتقل کند تا شاید این مسیر از حالت سوت و کور دربیاید و بازار رونق دوباره‌ای بگیرد.
وی ادامه می‌دهد: یک خودرو برقی هم برای اکباتان در نظر نگرفته‌اند و کسبه برای رفت و آمد به محل کارشان با مشکل مواجهند. کهنسالان اصلا توان طی کردن این مسیر را به صورت پیاده ندارند و وقتی حادثه غیرمترقبه‌ای هم رخ می‌دهد، انتقال مصدوم به‌سختی انجام می‌پذیرد. پس چرا برای بوعلی این همه امکانات رفت و آمد در نظر گرفته‌اند، اما اکباتان را به حال خود رها کرده‌اند؟


 کمبود روشنایی

این بازاریِ اکباتان کمبود روشنایی را از دیگر مشکلات پیاده‌راه اکباتان عنوان می‌کند و می‌گوید: چندین‌ بار در این زمینه با شهرداری مکاتبه کردیم، اما پاسخی دریافت نکردیم. از زمان افتتاح، یک‌سوم مسیر به طور کامل تاریک است.
جعفری اضافه می‌کند: اکباتان 2 هزار و 500 کاسب دارد، اما طرح پیاده‌راه آن ناتمام مانده است و کسی به فکر این کسبه که بخش زیادی از درآمدشان را از دست داده‌اند، نیست.


محوریت فرهنگی در پیاده‌راه

مدیر پیاده‌راه همدان بعد از شنیدن مشکلات از زبان این دو بازاری به همشهری می‌گوید: قبل از تبدیل ‌شدن اکباتان به محور پیاده‌راه مشکلاتی از قبیل تجمع دستفروشان و کهنه‌فروشان و خرید و فروش اقلام غیرمجاز وجود داشت. آیا نباید بپذیریم که با پیاده‌راه‌ شدن این مسیر و هزینه بالایی که برای آن شده خیلی از این مشکلات حل شده است؟

سید مصطفی موسوی درباره این‌که رونق از اکباتان رفته است توضیح می‌دهد: جلسات زیادی با اعضای هیات امنای اکباتان و بازار تاریخی همدان داشتیم و در جلسه‌ای که با حضور این افراد در شورای شهر برگزار شد یکی - دو تن از کسبه به صراحت اعلام کردند که نه‌تنها کسب و کار آنها کمتر نشده، بلکه افزایش هم داشته است. باید بررسی دقیقی در این زمینه انجام دهیم تا مشخص شود بعد از پیاده‌راه‌ شدن اکباتان عموم کسبه از شرایط درآمدی خود راضی هستند یا دچار مشکل شده‌اند.وی اضافه می‌کند: وقتی ما دم از پیاده‌راه ‌شدن می‌زنیم و محور پیاده‌راه بوعلی، میدان و اکباتان را به صورت یکپارچه و با یک نگاه می‌بینیم، باید به این موضوع توجه کنیم پیاده‌راه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همدان باعث افت نسبی رونق بیشتر مشاغل شده است و مشاغلی مانند موتورسازی‌ها و آپاراتی‌ها که به تردد با خودرو نیاز دارند، به دلیل محدودیت در تردد خودرو رونق کمتری دارند، اما باید بیشتر به دنبال عرضه محصولات فرهنگی - هنری، سوغات همدان و معرفی زیبایی‌های گردشگری این شهر باشیم. تأکید ما تبدیل ‌کردن پیاده‌راه به محور فرهنگی - اجتماعی است و با توجه به ظرفیت‌های گردشگری همدان، مدیریت شهری همدان نیز به این سمت حرکت می‌کند.

موسوی ادامه می‌دهد: ما در پیاده‌راه همدان بناهای واجد ارزش تاریخی زیادی داریم که بعضی از آنها ثبت ملی شده‌اند و ما برای این‌که آنها را احیا کنیم نیازمند اجرای برنامه‌های فرهنگی از سوی مدیریت شهری هستیم و کسبه نیز باید مدیریت شهری را همراهی کنند تا گردشگری شهر رونق پیدا کند.

وی درباره بن‌بست بودن اکباتان بیان می‌کند: مسیر آسفالته میدان اکباتان تا میدان هگمتانه دقیقا در محوطه یکی از آثار مهم تاریخی قرار گرفته و طبق رایزنی‌هایی که با مسئولان میراث فرهنگی استان داشتیم آنها با بازگشایی این مسیر مخالف هستند، اما اگر میراث فرهنگی موافقت کند، مدیریت شهری آمادگی بازگشایی این مسیر را دارد. روکش معبر را نیز می‌توان مرمت کرد.


در نظر گرفتن ایستگاه‌ها

مدیر پیاده‌راه همدان در پاسخ به این سوال که آیا ایستگاه‌هایی برای تردد خودروها در انتهای مسیر پیاده‌راه اکباتان در نظر گرفته‌اید می‌گوید: در صددیم ایستگاه تعدادی از روستاها و مناطق همدان را به این محوطه منتقل کنیم. در این زمینه باید به شرایط تپه تاریخی هگمتانه توجه داشته باشیم تا تردد بیش از حد خودرو به این اثر تاریخی آسیب نرساند. ایستگاه‌های اتوبوس هم فعال هستند، اما فقط مسافر را سوار و پیاده می‌کنند و منتظر مسافر نمی‌مانند. طی هفته‌های آینده در مورد ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس که در این منطقه مستقر خواهند شد، تصمیم‌گیری می‌شود.

موسوی می‌افزاید: در حال حاضر، 5 خودرو برقی در پیاده‌راه‌های همدان فعال هستند.3 خودرو باری برقی نیز فعال خواهند شد و 2 دستگاه در اکباتان و یک دستگاه در بوعلی ارائه خدمت خواهند کرد. 12 دستگاه ویلچر نیز در پیاده‌راه فعال خواهند شد. قبل از بازگشایی پیاده‌راه اکباتان، پیمانکار تعهدی برای ارائه خدمت به مسافران پیاده‌راه اکباتان نداشت و طبق قرارداد فقط به مسافران پیاده‌راه بوعلی خدمات می‌داد. برای حل این مشکل یک دستگاه اتوبوس گردشگری به صورت رایگان به مسافران اکباتان خدمات می‌داد، اما طبق قرارداد جدید، پیمانکار موظف است به مسافران همه مسیر پیاده‌راه خدمات‌رسانی کند. ایستگاه نیز از ابتدای آرامگاه تا انتهای اکباتان خواهد بود و اگر خیلی شاهد تردد این خودروها در اکباتان نیستیم، دلیل آن کمبود مسافر است. ورود خودروهای امدادی نیز به این مسیر کاملا آزاد است.

وی درباره تردد وانت‌بارها در اکباتان اظهار می‌کند: برای رفاه حال کسبه و شهروندان و حفظ رونق بازار، برای تردد وانت‌بارها محدودیت کلی وجود ندارد و برای برخی از آنها مجوز تردد در پیاده‌راه اکباتان صادر شده است، اما رعایت ضوابط و مقررات تدوین‌شده الزامی است. فقط 3 دستگاه در یک زمان حق ورود به این مسیر را دارند و زمان حضور حداکثر یک ربع است. بعد از ورود خودروهای برقی باری از این تعداد نیز کاسته خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :