• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47656
+
-

ماجراهای پیش فروش خودرو

چهره روز
ماجراهای پیش فروش خودرو


بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: هم‌اکنون خودروسازان خودروهای پیش فروش شده قبلی را، با توجیهاتی مانند نبود قطعات موردنیاز برای تولید در اثر تحریم، تحویل نمی‌دهند. وقتی شرایط تغییری نکرده و قطعه‌ای وارد نشده شروع دوباره پیش فروش خودرو تخلف است.

بد عهدی خودرو سازان در تحویل خودرو به گفته مدیران شرکت‌های خودرو ساز ناشی از کاهش تولید است و کاهش تولید هم ناشی از تامین نشدن قطعات وارداتی تحت‌تأثیر تحریم‌هاست که موجب شده خودرو سازان نتوانند به تعهدات خود در قبال تحویل خودرو عمل کنند. از این منظر همانطور که بهرام پارسایی گفته مشخص نیست چرا خودرو سازان در تلاش برای پیش فروش خودرو هستند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد تا مشخص نشدن پایان دوره تحریم وضع به همین منوال است و شرکت‌های خودرو ساز نمی‌توانند مقدار تولیدشان را افزایش دهند. با توجه به آنکه مقدار زیان و بدهی‌های خودرو سازان به چند ده هزار میلیارد تومان رسیده دولت وعده داده 15هزار میلیارد تومان به آنها نقدینگی تزریق کند اما این کار هم با توجه به تحریم‌ها چاره ساز نیست و فقط از وقوع بحران‌های کارگری جلوگیری می‌کند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد خودرو سازان با توجه به چشم‌انداز کمبود منابع مالی به جای اینکه در فکر راه‌حل‌های اساسی برای جبران زیان و افزایش تولید و بهره‌وری باشند در تلاشند فقط از طریق ثبت نام قبلی و پیش فروش خودرو بخشی از مشکلات مالی خود را رفع کنند و اساسا در فکر این نیستند که چطور قرار است خودرو‌های پیش فروش شده را تحویل دهند. بالاخره از این ستون تا آن ستون فرج است. از نظر اقتصادی اعمال چنین روشی بدون اینکه برنامه مشخصی برای تولید بیشتر وجود داشته باشد توجیه ناپذیر است. زیرا حتی همین حالا هم خریدارانی را می‌بینیم که دستشان به جایی بند نیست و فقط هر روز وعده وعید می‌شنوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید