• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47653
+
-

دست‌انداز فروش‌آنلاین گوشت

طرح فروش آنلاین گوشت تنظیم بازاری هرچند به سد صدور مجوز ستاد تنظیم بازار خورده، اما هنوز ادامه دارد

بازار
دست‌انداز فروش‌آنلاین گوشت


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
اجرای طرح فروش اینترنتی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ برمبنای کدملی و کدپستی، که از پنجشنبه هفته گذشته در فروشگاه‌های ‌مجازی آغاز شده بود، به سد مخالفت‌های وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار برای دریافت مجوز خورد تا مشتریان، طعم خرید آنلاین و جمع شدن صف‌های طولانی خرید را تجربه نکنند.

به‌گزارش همشهری، چند روز پس از اعلام شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر عرضه گوشت، مرغ و تخم‌مرغ تنظیم بازاری در 3 فروشگاه اینترنتی به‌روزرسان، مستر قصاب و یخچال، اجرای آزمایشی این طرح با موضع‌گیری عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت و دبیر ستاد تنظیم بازار، عملا به بن‌بست خورد. مسئولان ستاد تنظیم بازار در نشست دیروز بعدازظهر خود به رایزنی در مورد نحوه اجرای این طرح پرداختند و گفته می‌شود احتمالا مجوز توزیع آنلاین گوشت زیرنظر شرکت پشتیبانی امور دام صادر خواهد شد. اما نکته مبهم دلایل مخالفت صریح وزارت صنعت با اجرای این طرح در مرحله‌آزمایشی است. در ماه‌های اخیر به‌رغم افزایش واردات گوشت، نابسامانی نظام عرضه ضمن هدردادن منابع ارزی کشور موجب توزیع رانت و بروز فساد در مرحله توزیع شده و نارضایتی مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است.

برنامه مکمل فروش آنلاین
گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد فروش اینترنتی گوشت قرمز تنها بخشی از امکانات سامانه وزارت جهادکشاورزی برای رصد صفر تا 100 واردات و عرضه گوشت تنظیم بازاری است. وزارت جهاد کشاورزی برای رصد صفر تا 100 واردات و توزیع گوشت، طرح فروش آنلاین گوشت و مرغ تنظیم بازاری را از مسیر یک سامانه‌ آنلاین به‌صورت آزمایشی شروع کرده. این سامانه از فردا 25 بهمن‌ماه به‌طور رسمی فعال خواهد شد. در کنار این اقدامات قرار است واردات هم ادامه یابد. منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام اعلام کرده؛ نخستین محموله دام زنده رومانیایی دیشب از طریق حمل‌ونقل هوایی وارد شده است.

اجرای آزمایشی فروش آنلاین گوشت
مشاهدات خبرنگار همشهری از وضع فروش آنلاین گوشت در 3 فروشگاه مجازی به‌روزرسان، مستر قصاب و یخچال در روز سه‌شنبه حاکی از آن است که هیچ‌یک از مواد پروتئینی تنظیم بازاری، دیروز در فروشگاه مجازی به‌روزرسان عرضه نمی‌شد، اما فروشگاه مجازی مستر قصاب فقط گوشت منجمد گوساله برزیلی را به قیمت مصوب عرضه می‌کرد. فروشگاه یخچال نیز در حال ارسال محموله‌های ثبت‌نامی بود. این وضع موجب شده برخی ناتوانی شرکت‌ پشتیبانی امور دام برای تامین گوشت، مرغ و تخم‌مرغ تنظیم بازاری را علت توقف اجرای این طرح قلمداد کنند. اما پیگیری‌های همشهری حاکی است اجرای این طرح که از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده بود، افتان و خیزان ادامه دارد.

مسئولان سایت یخچال در گفت‌وگو با همشهری ضمن تکذیب خبر توقف فروش آنلاین مواد پروتئینی تنظیم بازاری اعلام کردند، ثبت نام برای توزیع مواد پروتئینی تنظیم بازاری در قالب سبد خانواده در سایت یخچال (yakhchaal.com) از روز 22بهمن‌ماه آغاز شده و از دیروز نیز سبد خانواده برای متقاضیان در مناطق 16‌تا‌20 تهران ارسال شده است. این بسته شامل 5کیلوگرم مرغ منجمد، به قیمت هر کیلوگرم 8‌هزار و 900 تومان و 3 کیلوگرم ران یا سردست گوساله منجمد برزیلی به قیمت هر کیلوگرم 28 هزار و 500 تا 29 هزار تومان است.

وعده جمع‌آوری صف گوشت تا هفته آینده
عباس قبادی، معاون وزارت صنعت و دبیر ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با رادیو، از ناکارآمدی طرح فروش اینترنتی گوشت قرمز انتقاد کرد و از توقف آن به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و نداشتن مجوز ستاد تنظیم بازار خبر داد. عباس قبادی وعده داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از هفته آینده برای گوشت قرمز شاهد صف نخواهیم بود.

توزیع اینترنتی گوشت وارداتی، از 25 بهمن
مسعود بصیری، مدیرکل تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی هم توضیح داد: سامانه جامع گوشت قرمز وارداتی در کارگروه تنظیم بازار معرفی شده و قرار است این سامانه از صفر‌تا‌100 توزیع گوشت قرمز وارداتی را راهبری کند. مسعود بصیری افزود: قرار است این سامانه فعالیت خود را رسما از ۲۵‌بهمن‌ماه جاری آغاز کند، با این‌حال باید منتظر ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار باشیم. به گفته او، هدف از ایجاد سامانه مذکور جلوگیری از خروج گوشت یارانه‌ای از شبکه توزیع است. بصیری در مورد عملکرد این سامانه گفت: تمام گوشت قرمز وارداتی در این سامانه ثبت خواهد شد. دامپزشک در کشتارگاه‌های مبدأ، گوشت قرمز را بعد از آماده شدن برای بارگیری در سامانه ثبت می‌کند. زمانی که محموله گوشت وارد گمرک شد نیز واردکننده آن را تحویل گرفته و دوباره ثبت خواهد شد. وقتی گوشت به شرکت مباشر توزیع داده شد نیز مقدار تحویلی که باید برابر با مقدار ورودی باشد ثبت شده و اگر مغایرتی وجود داشت، علت آن باید اعلام شود. سپس میزان گوشت عرضه شده در فروشگاه‌های منتخب با ثبت اطلاعات خریدار و کشیده شدن وجه آن در دستگاه کارتخوان، ثبت می‌شود. بنابراین در این سامانه ثبت و مشخص می‌شود لاشه‌ای که وارد و خرد شده، به کجا رفته و به‌دست چه کسانی رسیده است.



      دیروز عباس قبادی، معاون وزارت صنعت و دبیر ستاد تنظیم بازار از توقف طرح فروش اینترنتی گوشت به‌دلیل نداشتن مجوز ستاد تنظیم بازار خبر داده بود

      مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام می‌گویند: اجرای طرح فروش اینترنتی گوشت و مرغ تنظیم بازاری ادامه می‌یابد. آنها از ارائه درخواست صدور مجوز و موافقت ضمنی مسئولان وزارت صنعت با ادامه اجرای این طرح خبر می‌دهند


   بررسی زیرساخت‌های توزیع آنلاین
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد از 3 فروشگاه یادشده تنها فروشگاه مجازی به‌روزرسان با در اختیار داشتن 50‌دستگاه پراید یخچال‌دار و 200 دستگاه موتورسیکلت حمل مواد پروتئینی از حداقل امکانات برای فروش اینترنتی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ تنظیم بازاری برخوردار است. رایزنی مسئولان 2 فروشگاه مجازی دیگر با شرکت پشتیبانی امور دام برای فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای این طرح ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید