• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47642
+
-

وزنه ریسک‌های سیاسی بر پای بورس

همشهری درباره سناریوهای احتمالی حرکت بازار سهام روی موج اخبار سیاسی در هفته‌های آینده گزارش می‌دهد

روند نزول بازارسهام دیروز هم ادامه یافت. روز سه‌شنبه شاخص بورس 500واحد دیگر افت کرد و در سطوح پایین‌تر از 158هزار واحد ایستاد. تحلیلگران بر این باورند که بورس در انتظار تحولات سیاسی است و این روز‌ها نقش عوامل سیاسی بر عوامل اقتصادی می‌چربد و درصورت تصویب نشدن FATF بورس با افت سنگینی مواجه خواهد شد.
به گزارش همشهری، این روز‌ها پول به راحتی وارد بورس نمی‌شود؛ همین عامل به کمبود نقدینگی منجر شده و تحت‌تأثیر این موضوع گردش پول در بورس کم شده و افت شاخص بورس را به‌دنبال داشته است. تحلیلگران بر این باورند که این کمبود نقدینگی ناشی از چشم‌انداز‌های سیاسی است. به باور آنها بخش عمده فعالان بازار سهام در انتظار تعیین تکلیف کانال مالی مشترک ایران و اروپا هستند زیرا تاسیس نشدن این کانال اثر زیادی بر سودآوری شرکت‌های بورس دارد و حتی ممکن است به کاهش فروش شرکت‌های بورس منجر شود تاجایی‌که ممکن است شاخص بورس تا مرز 120هزار واحد هم نزول کند. دیروز ولید هلالات از کارشناسان بازار سرمایه در کانال تلگرامی خود نوشت: بعید است شاهد رشد دنباله‌دار شاخص بورس تا پایان سال باشیم.
بهزاد صمدی دیگر تحلیلگر تکنیکال بازارسرمایه هم در این‌باره گفت: از نظر تکنیکال (تحلیل فنی شاخص) بازار سرمایه در شرایط حساسی قرار دارد که درصورت افزایش فشار فروش و از بین رفتن نقاط حمایتی، احتمال کاهش بیشتر شاخص وجود دارد.

نزول تا سقف 30درصد



داریوش روزبهانه از تحلیلگران بنیادی بازار سرمایه هم درباره دلایل نزول بورس به همشهری گفت: دلیل نزول بورس عمدتا سیاسی است و عامل اقتصادی در کار نیست چون هم بودجه تصویب شده و هم قیمت دلار به حالت تثبیت در آمده است. در عین حال گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها هم منتشر شده و آثار آن برآورد شده است. او در تشریح این عوامل سیاسی گفت: بازار سهام در انتظار تصویب شدن یا نشدن و تعیین تکلیف بازگشت ایران به لیست سیاه FATF در پایان فوریه است. به گفته او، اگر یکشنبه هفته بعد تکلیف FATF مشخص شود و به تصویب برسد بازار سهام قطعا رشد خواهد کرد و سیگنال مثبتی به سهام موجود در بورس به‌ویژه در بخش بانکی ارسال خواهد شد. روزبهانه در پاسخ به این پرسش که اگر FATF تصویب نشود چه شرایطی پیش روی بورس قرار خواهد گرفت، گفت: درصورت تصویب نشدن FATF بورس دست‌کم 30درصد افت خواهد کرد؛ یعنی شاخص تا سطح 120هزار واحد افت خواهد کرد.

اثر عوامل سه‌گانه بر بورس



در عین حال مهدی میرزایی یک تحلیلگر دیگر بازار سهام به همشهری گفت: وضعیت این روزهای بازار سهام را باید از چند منظر مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم سناریوهای مختلفی مبتنی بر چشم‌انداز بازار تا پایان سال‌جاری را ترسیم کنیم. او افزود: از منظر عوامل بنیادی 3فاکتور مهم بر دورنمای روند بورس مؤثر است: 1- بازارهای جهانی و احتمال توافق تجاری میان آمریکا و چین 2- نرخ دلار/ریال 3- وضعیت تحریم‌ها.

به گفته او، در بازارهای جهانی گمانه‌زنی‌ها پیرامون کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا و چین بر بازار فلزات و انرژی سایه انداخته است که یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های فعالان بازار است. او افزود: گزارش‌های اقتصادی 2 ماه گذشته این دو غول اقتصادی کمتر از حد انتظار بوده؛ اما هر دو کشور سیاست‌های محرکی برای حفظ آهنگ رشد (مومنتوم) اقتصادی در پیش گرفته‌اند. میرزایی ادامه داد: عامل اصلی در کاهش شیب رشد اقتصادی در‌ماه‌های گذشته، اثرات جنگ تجاری بوده که با نزدیک شدن به ابرتوافق احتمالی می‌توان انتظار داشت سال آینده نیز این دو کشور صنعتی به رشد اقتصادی هدفگذاری شده دست یابند که همین عامل باعث حفظ تقاضای فلزات و انرژی می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه فاکتور بعدی نرخ دلار/ریال است، اضافه کرد: شاخص کل از 6‌ماه قبل، همبستگی مستقیمی با نرخ دلار بازار آزاد پیدا کرده و تمام ریزموج‌های حرکتی شاخص کل دقیقا منطبق با نرخ دلار بازار آزاد بوده است. بانک مرکزی برنامه دارد نرخ دلار در بازار آزاد را با مکانیسم‌های مختلف در محدوده 11تا 12هزار تومان حفظ کند. اما کسری بودجه سال‌جاری و چشم‌انداز افزایش کسری بودجه در سال آینده باعث خواهد شد نرخ دلار به‌صورت خزنده تا 15الی 16هزارتومان تا تابستان 98بالا برود.
 میرزایی با بیان اینکه فاکتور تأثیر‌گذار بعدی بر دادوستد این روزهای بازار سهام بحث تحریم‌هاست، تأکید کرد: در سال 92نیز بازار با این مسئله دست به گریبان بود. اما حتی در آن سال‌ها نیز میزان فروش شرکت‌های صادراتی به صفر نرسید. این بار نیز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ اما شرکت‌های صادراتی مجبورند برای حفظ مقدار فروش، بین 15تا 20درصد زیر قیمت جاری محصولات خود را به فروش برسانند که همین مسئله در کنار افزایش هزینه حمل‌ونقل و بیمه، باعث کاهش قابلیت سودآوری آنها می‌شود. او توضیح داد: در مجموع به‌نظر توافق تجاری بین چین و آمریکا امضا می‌شود و باعث افزایش قیمت فلزات و انرژی در دنیا می‌شود. همین مسئله هم باعث افزایش قیمت محصولات صادراتی ایران شده و هم باعث می‌شود خریداران خارجی رغبت بیشتری به بی‌اعتنایی به تحریم‌های آمریکا داشته باشند. او تأکید کرد: نسبت قیمت به درآمد بازار در مرز 6.2واحد است که کف نسبت قیمت به درآمد تاریخی است و افت بیشتری را برای گروه‌های پیشتاز بازار متصور نیستم. به گفته میرزایی، از منظر تکنیکی نیز شاخص هنوز درون روند نزولی است که از مهرماه آغاز شده و برای گذر از این کانال نزولی و حرکت به سمت اوج قبلی در 196هزار نیاز به تغییرات بنیادی در چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها دارد؛ زیرا با وضعیت فعلی تحریم‌ها و درجا زدن بازارهای جهانی، سود سال آینده شرکت‌های صادراتی قطعا پایین‌تر از ارقام امسال می‌تواند باشد و همین مسئله باعث توقف رشد مجدد بازار می‌شود. این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه کرد:از منظر تکنیکی بازار مستعد یک رشد دیگر (موج پنجم صعود) است و پس از آن انتظار می‌رود بازار سهام برای 1.5تا 2سال وارد روند اصلاحی فرسایشی شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید