• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47596
+
-

تعیین ضرب الاجل برای سربازان غایب

ثبت‌نام طرح دریافت جریمه غیبت سربازی از مشمولان واجد شرایط تا آخر سال ادامه دارد و این طرح در سال آینده تمدید نخواهد شد

نظام وظیفه
تعیین ضرب الاجل برای سربازان غایب

محمد شبیری|   شیراز- خبرنگار:


با توجه به این‌که امروزه داشتن کارت پایان خدمت سربازی از شرایط اصلی استخدام محسوب می‌شود و در برخی فعالیت‌های اقتصادی مانند ثبت معاملات یا دریافت مجوزهای صنفی الزامی شده است، تعیین تکلیف مشمولان امری ضروری به شمار می‌رود. پیگیری اخبار مربوط به این حوزه بیشتر برای افرادی اهمیت دارد که قصد خرید خدمت و پرداخت جریمه دوران غیبت را دارند. 


طرح دریافت جریمه غیبت سربازی

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی فارس که پیش‌بینی می‌کند در فارس 15 هزار نفر مشمول غایب از خدمت وجود دارد که هنوز برای گرفتن کارت پایان خدمت مراجعه نکرده‌اند، درخصوص آخرین وضعیت جریمه غیبت سربازی می‌گوید: ثبت‌نام طرح دریافت جریمه غیبت سربازی از مشمولان واجد شرایط تا آخر سال ادامه دارد و این طرح در سال آینده تمدید نخواهد شد.
سرهنگ «محمدباقر دهقان‌ناصرآبادی» تاکید می‌کند: مشمولانی که بیشتر از 8 سال غیبت کرده‌اند تا پایان امسال فرصت دارند که وضعیت خود را مشخص کنند و تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به این‌که 17 درصد آمار جریمه مشمولان غایب در کشور مربوط به استان فارس است، می‌افزاید: از ابتدای سال تاکنون برای 90 هزار نفر مشمول در فارس معافیت صادر شده است.
دهقان‌ناصرآبادی به مدارک تحصیلی این افراد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: براساس آمارها بیشترین افرادی که در فارس به خرید غیبت سربازی اقدام کرده‌اند، مدرک تحصیلی زیر دیپلم دارند.
وی اضافه می‌کند: مشمولانی که مدرک تحصیلی آنها دکتری یا فوق لیسانس است، کمتر از طرح خرید غیبت سربازی استفاده کرده‌اند.


خرید اقساطی و مبلغ جریمه

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی با یادآوری این‌که امسال چهارمین و آخرین سالی است که قانون خرید غیبت سربازی را اجرا کرده‌ایم، می‌گوید: طبق اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی ناجا، مشمولانی که توانایی پرداخت هزینه خرید خدمت سربازی را ندارند، می‌توانند به صورت قسطی به خرید خدمت اقدام کنند.دهقان به شرایط پرداخت اقساطی اشاره و اضافه می‌کند: متقاضیان در ابتدا باید یک سوم مبلغ جریمه را بپردازند و مابقی را پس از قسط بندی پرداخت کنند.

وی همچنین می‌گوید: مشمولانی که غیبت آنان از 8 سال بیشتر است با مدرک تحصیلی زیردیپلم باید 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان و فوق دیپلم 20 میلیون تومان پرداخت کنند.
دهقان مبلغ جریمه غیبت مشمولان غایب با مدرک تحصیلی لیسانس را 25 میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای فوق لیسانس30 میلیون تومان، دکترای عمومی40 میلیون تومان و دکترای تخصصی 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی تاکید می‌کند: مشمولان غایب از خدمت باید به این نکته توجه کنند که به ازای هر سال غیبت بیشتر از 8 سال، 10 درصد بر مبلغ پایه افزوده می‌شود.

دهقان به تشریح شرایط مشمولان متاهل و دارای فرزند می‌پردازد و می‌گوید: طبق قانون نظام وظیفه برای خرید خدمت سربازی از مجموع جریمه مشمولان متاهل 5 درصد و مشمولانی که دارای فرزند هستند به ازای هر فرزند 5 درصد کسر می‌شود.وی اضافه می‌کند: در حال حاضر به لحاظ قانون، متولدین 21 آذر ماه 79 به قبل مشمول اعزام به خدمت سربازی هستند و تا 6 ماه فرصت دارند برای اعزام از طریق پلیس 10+ اقدام کنند.

این مقام مسئول اعتقاد دارد امروزه با افزایش آمار تحصیل‌کرده‌ها در جامعه، مشمولان به این منطق رسیده‌اند که بدون داشتن کارت پایان خدمت نمی‌توانند در نهادی استخدام شوند، به همین دلیل مشمولان بعد از پایان تحصیلات به معرفی خود و گذراندن خدمت سربازی اقدام می‌کنند و تعداد سربازان غایب در مقایسه با گذشته کاهش یافته است.

دهقان، تعویض کارت‌های قدیمی را نیز ضروری می‌داند می‌گوید: افرادی که از سال ۶۲ کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دریافت کرده‌اند باید برای تعویض کارت خود اقدام کنند، چراکه از اعتبار ساقط شده است و ارزشی ندارد.


مشمولان خارج از کشور و دانش‌آموزان

به گفته معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی فارس، مشمولان خارج از کشور می‌توانند به کنسولگری ایران در آن کشور مراجعه و اقدامات قانونی خرید غیبت سربازی را انجام دهند. دهقان با اشاره به این‌که طرح شامل افرادی می‌شود که قبل از سال 71 متولد شده باشند، می‌گوید: مشمولانی که بیش از 3 سال سابقه سکونت در خارج از کشور را دارند می‌توانند با مراجعه به کنسولگری ایران، مُهر ویژه را در پاسپورت خود ثبت کنند و پس از آن برای سفر به ایران  و بازگشت به کشور محل اقامت مشکلی نخواهند داشت.

وی درباره وضعیت دانش‌آموزان مشمول خدمت سربازی نیز می‌افزاید: دانش‌آموزانی که بعد از سن 20 سالگی مدرک دیپلم و یا مدرک اجازه تحصیل در دانشگاه را دریافت کرده‌اند به لحاظ قانونی مشمول خدمت سربازی هستند.
دهقان ادامه می‌دهد: مشمولانی که به علت اخراج یا ترک تحصیل در دوران دانشجویی مقطع تحصیلی خود را در دانشگاه به پایان نرسانده‌اند، تاریخ فراغت از تحصیلات آنها در مقطع قبل برای شروع غیبت محاسبه می‌شود که طبق قانون با پرداخت جریمه نقدی و یا به صورت اقساط می‌توانند در این خصوص اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید