• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47595
+
-

‎عسل‌های تقلبی در جاده‌های اردبیل

‎رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: ارائه عسل تقلبی در حریم جاده‌ها، اعتبار برند عسل سبلان را تباه می‌کند

‎ کشاورزی
‎عسل‌های تقلبی در جاده‌های اردبیل

‎سیدمهدی حسینی|   ‎اردبیل- خبرنگار:


‎عسل تولیدشده در استان اردبیل آوازه بلندی دارد و کیفیت مرغوب عسل تولیدشده در کندوهای این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعت سبلان باعث شده تا این محصول مشتریان پروپاقرصی در بازارهای داخلی و بین‌المللی داشته باشد.

به طور متوسط 10 درصد محصول عسل کشور در استان اردبیل تولید می‌شود، اما آنچه تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند، عرضه عسل‌های تقلبی با برند سبلان و اردبیل در جاده‌های استان است. در این حوزه ضرورت فروش محصولات باکیفیت استان و ساماندهی عرضه‌کنندگان عسل بیش از پیش احساس می‌شود.

آن هم در حالی که عسل تولیدشده اردبیل از منطقه سبلان یک محصول طبیعی خاص و با ارزش غذایی بسیار بالاست که می‌تواند به یک محصول استراتژیک تبدیل شود. این موضوع نیازمند برنامه‌‌ریزی و همت همه‌جانبه است.
 

‎بازار در دست عسل‌های بی‌کیفیت 

‎تولیدکنندگان عسل استان با مشکلات زیادی برای فروش محصولاتشان مواجهند. به گفته بسیاری از زنبورداران اردبیلی با وجود تلاش‌های زیادی که برای تولید و افزایش کیفیت این محصول می‌شود، اما عسل مرغوب اردبیل به دلیل قیمت بالا در بازار با سختی فراوان به فروش می‌رسد، چرا که عسل‌های تقلبی و ناخالص با تبلیغات کاذب و به اسم عسل اردبیل با قیمت‌های پایین‌تر عرضه می‌شود. این مشکلات در حالی همچنان ادامه دارد که تولیدکنندگان معتقدند مسئولان تاکنون در ساماندهی فروشندگان عسل تقلبی موفقیت قابل توجهی نداشته‌اند.

‎به تاکید آنها، نباید اجازه فروش عسل در حریم جاده‌ها به افراد سودجو داده شود. از سوی دیگر نظارت سازمان غذا و دارو نیز در استان اردبیل بر عسل‌فروشی‌ها باید افزایش یابد، چراکه بسیاری از برندهای تقلبی به‌جای عسل اردبیل در شهرهای مختلف استان به فروش می‌رسد.


‎مقابله با پدیده برند قلابی

‎رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد مشکل برندسازی عسل تقلبی به نام استان اردبیل از سوی برخی از افراد و شرکت‌ها به همشهری می‌گوید: وضعیت تولید عسل در سال‌های اخیر در استان رو به رشد بوده است و با برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین تامین دارو و اقلام مورد نیاز زنبورداران بر ارتقای کیفی تولید و ایجاد رضایت در بین تولیدکنندگان تلاش شده است.

‎«خلیل نیکشاد» می‌افزاید: در حال حاضر 320 هزار کندوی عسل در استان اردبیل وجود دارد. سالانه 6 هزار و 150 تن عسل در استان اردبیل تولید و هزار و 210 میلیارد ریال به طور مستقیم از محل فروش و صادرات عسل عاید استان می‌شود.

‎وی با بیان این‌که از 6 هزار تن عسل تولیدشده در استان فقط هزار تن از آن در داخل استان عرضه می‌شود، عنوان می‌کند: ورود عسل‌های غیرمجاز و تقلبی و فروش آن در کنار جاده‌های استان با نام عسل سبلان موجب خدشه‌دار شدن محبوبیت عسل باکیفیت استان شده است.

‎نیکشاد در مورد فعالیت‌های انجام‌گرفته این سازمان بیان می‌کند: در سال‌های گذشته با همکاری نهادهای مرتبط، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان عسل‌های قلابی در حریم جاده‌های استان جمع‌آوری شدند، ولی بعد از مدتی باز هم حریم جاده‌ها به محلی برای عرضه عسل‌های نامناسب تبدیل شده است، به طوری که مسافران مشتاق خرید عسل سبلان نمی‌توانند عسل خوب و بد را از یکدیگر تشخیص دهند و برند این عسل به تباهی می‌رود. مساله‌ای که بیش از همه زنبورداران و تولیدکنندگان عسل باکیفیت استان را با مشکل مواجه می‌کند.
‎وی با اشاره به تاثیرگذاری برپایی جشنواره‌های عسل مانند آنچه در مشگین‌شهر با هدف معرفی و شناساندن برند عسل سبلان برگزار شد، عنوان می‌کند: این جشنواره‌ها و برنامه‌های اطلاع‌رسانی باعث می‌شود عسل بومی و باکیفیت اردبیل به عنوان نمادی از توانمندی‌های ارزشمند این استان در سطح ملی و جهانی شناخته شود.

‎این مسئول تاکید می‌کند: برنامه‌ریزی برای افزایش سرانه مصرف در استان انجام گرفته است و با تولید سالانه 6 هزار تن عسل در استان امیدواریم با گسترش و تقویت صنایع تبدیلی و بسته‌‌بندی در این بخش، برند مرغوب عسل ناب سبلان را به عنوان تولید برتر این محصول در سطح ملی و جهانی به مصرف‌کنندگان معرفی کنیم.‎نیکشاد با بیان این‌که 99 درصد کندوهای استان کندوی مدرن هستند، می‌افزاید: میانگین تولید عسل از کندوی مدرن ۱۹ کیلوگرم و از کندوی بومی استان ۱۰ کیلوگرم است. این در حالی است که تجربه شده زنبور‌داران نمونه استان به طور متوسط 43 کیلوگرم عسل از هر کندوی زنبور‌ عسل تولید کرده‌اند.


‎تلاش راهداری برای ساماندهی

‎مدیر‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل پایانه‌های استان در مورد جمع‌آوری عسل‌فروشان تقلبی از حریم جاده اظهار می‌کند: برای جمع‌آوری بساط دستفروشان بین‌جاده‌ای عسل تذکراتی داده می‌شود که به صورت موقت کارساز است، اما بعد از مدتی کوتاه دوباره شروع به کار می‌کنند.
‎«علی رحمتی» درباره این‌که فروشندگان این عسل‌ها در جاده گردشگری حیران به‌وفور مشاهده می‌شود، عنوان می‌کند: در حریم جاده‌های داخل استان کمتر شاهد عرضه عسل به این شیوه هستیم، اما در مورد جاده حیران چون جمع‌آوری بساط این افراد نیازمند حکم قضایی است و این حکم هم باید از سوی استان گیلان صادر شود، به هماهنگی بیشتر بین 2 استان برای مقابله با این پدیده 
نیاز داریم.


‎تاثیر ثبت جهانی عسل سبلان اردبیل

‎رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل می‌گوید:‌ با توجه به کیفیتی که در عسل سبلان وجود دارد و در دشت اردبیل و دامنه کوه سبلان با ویژگی‌هایی منحصر به فرد تولید می‌شود، این محصول از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری به عنوان برند جهانی به ثبت رسیده است.‎«سیدحامد عاملی» یکی از ویژگی‌های ثبت عسل سبلان در سازمان جهانی مالکیت فکری را جلوگیری از تولید تقلبی این محصول عنوان می‌کند و می‌افزاید: عسل در نقاط مختلف دنیا تولید می‌شود، اما حتی اگر عسلی با استانداردهای عسل سبلان در نقاط دیگری هم تولید بشود، باز هم در زمان مراجعه به خاستگاه این محصول در دنیا فقط به نام عسل اردبیل شناخته خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید