• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47505
+
-

کسی مقصر نیست

نقد خبر
کسی مقصر نیست


خبر: اخیرا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است دولت مقصر گرانی گوشت نیست. رئیس اتاق اصناف تهران نیز اعلام کرده؛ اصناف مسئول گرانی گوشت نیستند و در این زمینه وزارت جهادکشاورزی باید پاسخگو باشد. در این میان برخی عشایر را به‌دلیل عرضه نکردن دام به بازار متهم گرانی گوشت معرفی کردند که در این‌باره نیز رئیس سازمان امور عشایر تأکید کرده قیمت گوشت ارتباطی به عشایر ندارد.

نقد: در جریان تنش‌های ارزی، قیمت کالا و خدمات نیز وارد رالی صعودی شد که البته ابتدای امر مسئولان و دست‌اندرکاران آن را انکار کردند و حالا گویی به‌دنبال مقصری می‌گردند که گناه گرانی را به گردنش بیندازند. البته جهش قیمت کالا و خدمات در دوره‌های خاص یا همگام با جهش نرخ ارز در اقتصاد ایران اتفاق عجیب‌وغریبی نیست و درنهایت هم مردم باید متحمل هزینه‌های سنگین شوند. مثلا پاییز94 بود که ظرف یک‌ماه قیمت قندوشکر بیش از 2برابر رشد کرد و هیچ‌کسی هم مسئولیت آن را قبول نکرد اما مردم مجبور بودند با این گرانی‌ها کنار بیایند.

یا تخم‌مرغ که قبل از رشد قیمت ارز، جهش سه برابری را تجربه کرد و کسی مسئولیتش را نپذیرفت. در جریان آشفتگی‌های ارزی نیز، چه در دوره اخیر و چه در دوره‌های قبلی قیمت انواع کالا پرش کرد و مثلا پراید 7میلیون تومانی به 20میلیون تومان رسید اما مصرف‌کننده فارغ از اینکه این گرانی‌ها تقصیر چه فرد یا مسئولی است مجبور بود آن را متحمل شود. حالا نیز در شرایطی که مردم بدون اینکه نقشی در گرانی داشته باشند، رشد قیمت‌ها را پذیرفته‌اند و هزینه آن را می‌پردازند.

همچنان مسئولان پرکار و پرتلاش از معرفی مسئول این گرانی‌ها یا پذیرش مسئولیت آن پرهیز دارند و همچنان به‌دنبال مقصری می‌گردند که تاوان ناکارآمدی‌ها را به دوشش بار کنند غافل از اینکه حتی اگر مقصری پیدا شود، باز هم رافع مسئولیت نیست و در نگاه مردم مسئولیت اصلی این آشفته‌بازار بر عهده دولتمردان و دست‌اندرکاران بازار است. بر این اساس، انتظار این است که مدیران و پشت‌میزنشینان به‌جای منحرف کردن حقایق با بازی‌های آماری و انداختن تقصیر به گردن دیگران، سیاست‌های اتخاذشده در اقتصاد را واکاوی کنند و پای مسئولیتی که برعهده دارند، بمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید