• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47511
+
-

اثرات دنباله‌دار بحران گوشت


با افزایش واردات گوشت امیدواری برای حل بحران گوشت در روز‌های آینده افزایش یافت. با این حال تحلیلگران می‌گویند: راه‌حل بحران در بازار گوشت اختصاص ارز 4200تومانی برای واردات نیست.

به گزارش همشهری، با افزایش شدید قیمت گوشت که به بروز بحران در بازار مصرف این کالا منجر شد حجم واردات افزایش یافت و اکنون فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد می‌گوید؛ در منطقه ویژه شهید رجایی محموله گوشتی به وزن ۱۶ میلیون کیلوگرم شناسایی شده که شامل ۶۱۹ کانتینر است. به گفته او محموله‌ای دیگر به وزن ۲.۵ میلیون کیلوگرم نیز شناسایی شده و با توزیع این گوشت‌ها احتمالا بازار در ‌ماه‌های آینده به آرامش می‌رسد. مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی هم در این‌باره گفت: تشریفات گمرکی یک میلیون و 155هزار کیلو‌گرم از محموله‌های بزرگ گوشت‌های وارداتی در گمرک شهید رجایی بندرعباس به اتمام رسیده است؛ به این ترتیب انتظار می‌رود با توزیع این مقدار گوشت، قیمت آن در روز‌های آینده بازار به تعادل برسد.

مصایب همچنان ادامه داد
 با این حال به نظر می‌رسد واردات حجم زیادی گوشت ازکشور‌های دیگر پایان ماجرا نیست و مشکل بعدی که دولت با آن مواجه است موضوع توزیع گوشت است زیرا با وجود اینکه گوشت با ارز 4200تومانی وارد می‌شود اما با همین قیمت توزیع نمی‌شود.

هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم وارداتی از آسیای میانه 26هزار و 500تومان است که با درنظر گرفتن هزینه حمل‌ونقل و حقوق و عوارض گمرکی با قیمت تمام‌شده 32هزار تومان به بازار ایران می‌رسد. هرکیلو گوشت منجمد برزیلی نیز 19هزار تومان قیمت می‌خورد که با هزینه‌های مختلف هر کیلو 23هزار و 500تومان وارد ایران می‌شود. با این حال هر کیلو گوشت گرم گوسفندی در میادین میوه و تره ‌بار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران 49هزار و 500تومان فروخته می‌شود که به‌معنای سود 17هزار تومانی واردکنندگان در هر کیلوگرم گوشت است. این موضوع موجب شده، تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت هم نتواند قیمت‌ها را پایین بیاورد. اما ماجرا به همین‌جا نیز ختم نمی‌شود زیرا برخی واسطه‌ها در تلاشند از طریق احتکار گوشت این محصول را در‌ ماه‌های بعد به قیمت‌های بالاتری بفروشند؛ به‌طوری که هفته قبل کشف یک محموله گوشت احتکار شده برزیلی که با ارز دولتی وارد شده بودند در محدوده ستارخان خبرساز شد. 7 تن گوشت کشف شده از این انبار با ارز دولتی خریداری شده بود اما به جای آنکه در بازار توزیع شود انبار شده بودند.

برهمین اساس تحلیلگران پیشنهاد می‌دهند دولت به جای اختصاص ارز 4200تومانی برای واردات گوشت که سالانه 1.5میلیارد دلار فشار بر ذخایر ارزی وارد می‌کند واردات گوشت را با ارز نیمایی انجام دهد و در مقابل، یارانه گوشت را به جای اینکه به وارد کننده‌ها بدهد به‌طور مستقیم به مردم بپردازد. یوسف داوودی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در این‌باره گفت: دولت چند هزار میلیارد تومان برای واردات گوشت و نهاده‌ها هزینه‌ کرد و هیچ اتفاقی نیفتاد، در حقیقت این یارانه‌ به جیب واسطه‌ها رفته و دامداران خارجی را تقویت کرد. یوسف داوودی افزود: در حقیقت این پول‌ها نصیب واسطه‌هایی شد که به واردات اقدام می‌کنند و ما با هزینه این پول‌های زیاد در حقیقت دامداران کشورهای خارجی را تقویت کرده‌ایم. او ادامه داد: هفته گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس میزبان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بود و من پیشنهاد دادم دولت برای جلوگیری از نابسامانی، یارانه را مستقیم به‌دست مردم برساند.

مکث

ایجاد سامانه توزیع گوشت
به نظر می‌رسد دولت همچنان اصرار دارد یارانه گوشت را به جای پرداختن به مردم به‌طور مستقیم به واردکننده‌ها بپردازد و برای این کار قرار است یک سامانه توزیع گوشت ظرف روز‌های آینده ایجاد شود. مسعود بصیری، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی از راه‌اندازی سامانه جامع گوشت قرمز وارداتی خبر داد و گفت: چند روز قبل این سامانه در کارگروه تنظیم بازار معرفی و قرار شد صفر تا صد عملیات واردات و توزیع گوشت قرمز وارداتی از طریق این سامانه ثبت شود. مسعود بصیری گفت:این سامانه قرار است فعالیت خود را رسما از ۲۵ بهمن آغاز کند؛ با این حال باید منتظر ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید