• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47502
+
-

احتمال متناسب‌سازی دستمزد98 با تورم97


چانه‌زنی‌های مزد سال98 کارگران در کمیته مزد شورای‌عالی کار آغاز شده و فردا نیز سومین نشست برگزار می‌شود که البته بعید است به توافقی برای تعیین دستمزد98 کارگران ختم شود. اما یکی از اعضای کارگری شورای‌عالی کار از توافق مقدماتی برای اعمال تورم سبد معیشت بر دستمزد98 خبر می‌دهد که در صورت نهایی شدن می‌تواند کاهش قدرت خرید کارگران را جبران کند.

به‌گزارش همشهری، مأموریت نخست شرکای اجتماعی در کمیته مزد، به‌روزرسانی ارقام سبد معیشت خانوارهای کارگری است که از 2سال پیش توافق شده مبنایی برای تعیین دستمزد کارگران باشد تا درنهایت شکاف میان دستمزد و هزینه معیشت خانوارهای کارگری پر شود؛ اما امسال جهش نرخ ارز و پرش هزینه معیشت باعث شده این توافق خدشه‌دار شود. در این میان نمایندگان کارگری در تیرماه96 خواستار جبران هزینه معیشت کارگران شدند که البته در گیرودار تغییر وزیر کار و بوروکراسی‌های اداری بی‌پاسخ ماند. اما حالا در شرایطی که جلسات شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده در دستور کار قرار گرفته است، نمایندگان کارگری درخواست قبلی خود مبنی بر جبران هزینه‌های معیشت را نیز روی میز گذاشته‌اند و می‌خواهند در تعیین مزد98 مدنظر قرار بگیرد.

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در کمیته دستمزد شورای‌عالی کار به فارس گفته است: سناریوهای متعددی برای متناسب کردن هزینه معیشت و دستمزد مطرح است اما همگان توافق دارند که یکساله و در کوتاه‌مدت امکان رساندن حداقل دستمزد به هزینه معیشت وجود ندارد. راهکاری که نمایندگان کارفرمایی نیز با آن موافق بودند و قرار شده مدنظر باشد این است که هزینه سبد معیشت به‌روزرسانی شود و تورمی که در یک سال اخیر بر آن تحمیل شده مبنای تعیین مزد98 قرار بگیرد که در این صورت باید رقم این تورم روی حداقل دستمزد اعمال شود. به‌گفته توفیقی، اگر درصد تورم تحمیلی بر سبد معیشت ۵۰درصد باشد، باید این ۵۰درصد روی حداقل دستمزد اعمال شود و حداقل مزد 50درصد رشد کند. البته طبق اظهارات او این بحث‌ها هنوز نهایی نشده و چانه‌زنی‌ها همچنان ادامه دارد.

فعلا کارگران در آستانه پایان سال قرار دارند و اگرچه با درخواست آنها برای جبران هزینه معیشت موافقت نشده اما واریز مبالغ عیدی و پاداش سالانه می‌تواند بخشی از هزینه‌های روزمره آنها را جبران کند. براساس قانون کار همه کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک‌سال کار معادل 60روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل 90روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. طبق این الزام قانونی، حداقل عیدی کارگران با داشتن یک سال سابقه کار بالغ ‌بر ۲میلیون و ۲۲۲هزار و ۵۳۸تومان است و درصورتی‌که کارگران حداقل یک‌ماه کارکرد داشته باشد، ۱۸۵هزار و ۲۱۱تومان عیدی دریافت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید