• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47373
+
-

حمله ملخ‌ها بحرانی نیست

فاطمه میرزایی/خبرنگار


محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، می‌گوید با وجود این‌که خبرها پس از ورود نخستین دسته ملخ‌های مهاجم دریایی منتشر شد، اما تلاش‌های سازمان برای مبارزه با این آفت غیربومی از پیش از ورود ملخ‌ها و با اعلام فائو به کشورهایی که در مسیر این کوچ قرار دارند، شروع شده بود. درگاهی از روند این مبارزه و همچنین تعجیلی که سازمان برای جلوگیری از طغیان این آفات داشت می‌گوید. 

برخی از رسانه‌های محلی در استان‌های جنوبی از حمله ملخ‌ها به عنوان بحران یا طغیان نام می‌برند. آیا این حمله واقعا بحران‌ساز است؟ 
خیر. نه فقط فائو، بلکه سازمان‌های حفظ نباتات کشورهای عضو و اساسا هر کشوری، آفات مهاجم خود را رصد و درباره گونه‌هایی مانند ملخ‌ها مسیرسنجی می‌کند. به همین دلیل با نخستین اعلام فائو به سازمان حفظ نباتات ایران و رصدهای صورت‌گرفته، پیش از ورود نخستین دسته مهاجم، آمادگی لازم از سوی سازمان وجود داشت. به هیچ عنوان اطلاق عنوان بحران برای این مورد صحیح نیست و طغیان هم در این مرحله و به چنین حمله‌ای اطلاق نمی‌شود. 

استان‌ها اعلام کرده‌اند در حال حاضر خسارتی نداشته‌اند. پس چرا مبارزه تا این حد سریع آغاز شد؟ 

ما برای مبارزه با ملخ‌ها به عنوان یکی از آفات بسیار آسیب‌رسان و مخرب، اضطرار زمانی داریم. اگر ملخ‌ها به مرحله تخم‌ریزی برسند بعد از مدتی با طغیان آنها رو‌به‌رو خواهیم بود. هر ملخ ماده بعد از جفت‌گیری می‌تواند گاه تا چند صد تخم‌ریزی داشته باشد و تخم‌ها در عمق زمین ریخته می‌شوند. بنابراین اگر پیش از زمان جفت‌گیری و تخم‌ریزی دسته‌های مهاجم از بین نروند، با گذشت زمانی که از چند ماه تا 7 سال متغیر است، ممکن است با سیل غیرقابل کنترلی از ملخ‌ها مواجه باشیم.

مبارزه سازمان تا امروز موفق بوده است؟ 
موج اول و موج دوم پیش از رسیدن به تخم‌ریزی، مهار شد. تیم‌های کارشناسی با هدف ردیابی در استان‌ها مستقرند. همچنین تجهیزات و امکانات در همه مناطق مورد نیاز وجود دارد. نیروهای سازمان به‌ویژه در هرمزگان نیروهای متخصصی هستند که در مهار این آفت مهارت دارند. این نکته را هم اضافه کنم که مبارزه با آفت‌ها سخت و سنگین است، زیرا سم‌پاشی با سموم با خلوص صددرصد انجام می‌شود و می‌تواند سلامت نیروی انسانی ما را هم با خطر مواجه کند. نیروهای سازمان حفظ نباتات گاهی مانند یک آتشنشان فداکاری می‌کنند، اما بی‌نام و نشان هستند. 

شما به استان‌های جنوبی سفر و شرایط را از نزدیک رصد کردید. گسترش این آفت تا کجاست؟ 
حضور آفت در استان‌های دیگر، غیر از هرمزگان، با تراکم 10 تا 50 عدد در هر متر‌ مربع بوده است. عموما رفتارهایی مبنی بر نزدیک شدن به مرحله جفت‌گیری هم رصد شده است. در جزیره لاوان و کانون‌های هرمزگان بلافاصله کانون‌کوبی با موفقیت انجام شد و این فرایند برای هر دسته و موج مهاجر تا مهار کامل ادامه دارد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید