• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47358
+
-

سراسر التهاب

سعید مروتی 

توانایی در بازسازی و بازآفرینی گذشته در مجموعه «آخرین روزهای زمستان» و فیلم «ایستاده در غبار»، در «ماجرای نیمروز» با رعایت قواعد روایت در فیلم داستانی همراه شد تا سازنده‌ جوانش به واسطه مهارت فنی و توانایی خلق کاراکترهایی جذاب تجربه‌ای موفق را پشت‌سر بگذارد. درگیری میان نیروهای وفادار به انقلاب با اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) در تابستان داغ سال60، آن‌قدر دراماتیک بود که بشود براساس آن فیلمی تماشایی ساخت.

مهدویان دوربینش را یک سمت دعوا قرار می‌دهد و دسته مقابل را در حد مقدور و ممکن کمتر به نمایش می‌گذارد. ما با داستان رحیم (احمد مهرانفر)، مسعود (مهدی زمین‌پرداز)، کمال (هادی حجازی‌فر) و صادق (جواد عزتی) همراه می‌شویم؛ گروهی که دنبال موسی خیابانی نفر دوم سازمان می‌گردند که با ماندن در تهران، مجموعه‌ای از عملیات‌های تروریستی را رهبری می‌کند. وقتی به انتهای فیلم می‌رسیم و گروه، موسی خیابانی را می‌زنند، تماشاگران (چه در جشنواره سی‌وپنجم فجر و چه در اکران عمومی) قهرمانان ماجرای نیمروز را تشویق می‌کنند.  فیلم برای همین تشویق و همین همذات‌پنداری نسل امروز با حافظان دیروز امنیت و اطلاعات کشور ساخته 
شده است. 



تجسمی 96-95

نان و نمک

علی بختیاری 


نمایشگاه RTL:LTR از پروژه‌های نان و نمک، به کیوریتوری طرلان‌رفیعی و یاشار صمیمی مفخم از ایران و پیتر آسمن (مدیر وقت موزه ملی اتریش) در بهار 1395در شهر ولز (Wels) افتتاح و در تابستان در شهر وین، پاییز در تهران در بنیاد لاجوردی و زمستان در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد. 

در بیانیه این نمایشگاه که در آن 15 هنرمند از ایران و17 هنرمند از اتریش شرکت داشتند و در راستای اهداف بلندمدت پروژه‌های نان و نمک برای ایجاد گفت‌وگویی دوطرفه بین هنرمندان ایران و دیگر کشورها شکل گرفت، نقل‌قولی از اسرارالتوحید آمده است با شاه‎بیت: «هر کسی از آنجا که هست یک گام فراتر آید» که نمایشگاه را به‌عنوان گامی کوچک اما از دید بانیان آن پراهمیت معرفی می‌کند. عنوان این نمایشگاه که از اصطلاح جهت نگارش (راست به چپ در سیستم نگارش‎ فارسی و اصولا اکثر زبان‎های خاورمیانه و چپ به راست در سیستم نگارش لاتین) گرفته شده است، اشاره به بخش مهمی در ناخودآگاه انسان در شیوه نگرش و خوانش هرچیزی است که عدم‌آگاهی نسبت به آن باعث سوء‌تفاهم‌هایی است که بخش مهمی از اختلاف‌های بین‌فرهنگ‎ها را شکل می‎دهد. 

هنرمندان این نمایشگاه هریک کوشیده‌اند که با ارائه اثری در جهت معرفی فرهنگ خود یا واکاوی فرهنگ مقابل گامی در جهت ایجاد این گفت‌وگو و شناخت، فراتر از استریوتایپ‎های غالب بردارند. هنرمندان ایرانی شرکت‌کننده از ایران در این نمایشگاه عبارتند از: رضا آرامش، غزاله آورزمانی، علاء ابتکار، مجتبی امینی، سعید انصافی، سهند حسامیان، فرناز ربیعی‌جاه، طرلان رفیعی، یاشار صمیمی‌مفخم، گلناز طاهری، سمیرا علیخانزاده، مزدک عیاری، بهناز قاسمی، فرخ مهدوی و نرگس هاشمی.



موزه 96-95

کارنامه بزرگسالان برای کودکان

شین. عزیز منش 


نمایشگاه «کارنامه، فرهنگ دیداری کودکان ایرانی 1360-1330» به کیوریتوری علی بختیاری، پیمان پورحسین و یاشار صمیمی مفخم از 5خرداد تا 25مرداد 1395در موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری مراکز مهمی مانند فیلمخانه ملی ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موزه سینما و....برپا شد.

کارنامه در ارائه شیوه جدیدی برای نمایشگاه‌های موزه‌ای که بر پایه آرشیو طراحی می‌شوند، باب تازه‌ای را گشود. نمایشگاه به بررسی فرهنگ دیداری کودکان ایرانی بین سال‌های 1330تا 1360در یک بستر زیبایی شناسانه، تاریخی، اجتماعی و سیاسی پرداخت. بیش از 3000قطعه آرشیو (دستخط، پوستر، کتاب، مجله، تبلیغات....) به همراه تعدادی اثر هنری (به‌ویژه نخستین نمایش مجموعه «موش و گربه» اردشیر محصص متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفت. تماشاخانه کارنامه، برنامه مدون اکران یک‌هفته‌ای فیلم بود که به‌عنوان بخشی از این نمایشگاه در سالن سینماتک موزه برقرار شد و ده‌ها انیمیشن و فیلم کوتاه و بلند ایرانی برای کودکان یا درباره آنها برای نخستین بار پس از دهه‌ها به نمایش درآمدند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید