• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47337
+
-

روزشمار انقلاب، سال 1395

نهی احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات

محسن تولایی


فروردین: شورای نگهبان آرای مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان و نامزد فهرست امید در انتخابات هفتم اسفندماه سال گذشته را رد کرد. ماجرای این رد صلاحیت از انتشار برخی تصاویر خالقی در کانال تلگرامی یک فعال رسانه‌ای اصولگرا شروع شد. این فعال رسانه‌ای اگرچه بعدها بابت انتشار این تصاویر پشیمان شد و عذرخواهی کرد ولی مینو خالقی از راهیابی به مجلس دهم بازماند. پس از قریب 9سال فراز و فرود بر سر سامانه‌های پدافند موشکی اس-300 تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن تعدادی کامیون حامل ادوات نظامی رویت می‌شد.

 اردیبهشت: اول اردیبهشت‌ماه دیوان عالی آمریکا اعلام کرد حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی که در بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملات ادعایی منسوب به ایران کشته شدند، پرداخت شود. ماجرای حقوق‌های نجومی از اوایل اردیبهشت‌ماه با انتشار فیش‌های مدیران بیمه مرکزی شروع می‌شود و دامنه آن به مدیران 4بانک دولتی، برخی پزشکان و اعضای هیأت مدیره صندوق توسعه ملی می‌رسد. موج برکناری‌ها به‌دنبال انتشار این فیش‌ها راه می‌افتد. مجلس دهم 68کرسی تا تکمیل 290نماینده مجلس فاصله دارد. انتخابات دور دوم 10اردیبهشت امسال برگزار می‌شود. نفرات باقیمانده تأثیر زیادی در تکمیل گرایش سیاسی مجلس دهم دارد.  با اعلام نتایج مشخص می‌شود اصلاح‌طلبان در دور دوم نیز اقبال بالایی داشته‌اند و سهم بیشتری از کرسی‌ها را به ‌خود اختصاص داده‌اند. 

 خرداد و تیر: بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی 5ماه پس از اجرای برجام همچنان از مبادلات تجاری با ایران واهمه دارند. با انتقادات مقامات وزارت امور خارجه ایران، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیسی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ما مانعی بر سر راه فعالیت تجاری مجاز با ایران نخواهیم بود. شرکت‌های بین‌المللی و مؤسسات مالی تا زمانی که در دادوستد با ایران همه قوانین مناسب را رعایت کنند، ما مانع از این دادوستد آنها نخواهیم شد». آیت‌الله احمد جنتی  در انتخابات خبرگان با 51رأی در مقابل 21رأی آیت‌الله امینی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان پنجم انتخاب می‌شود. مجلس دهم نیز از 8خردادماه به‌طور رسمی فعالیت خود را شروع می‌کند. علی لاریجانی در رقابت با محمدرضا عارف به ریاست مجلس دهم می‌رسد. دولت تدبیر و امید بابت حکم دیوان عالی آمریکا به برداشت 2میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه شکایت می‌برد.

 مرداد و شهریور: رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور و مقامات قضایی همگی بر برخورد با دریافت حقوق‌های نجومی در کشور تصریح می‌کنند. شورای حقوق و دستمزد حداکثر حقوق مدیران سیاسی را 10میلیون تومان و سقف حقوق مدیران اقتصادی را 20میلیون تومان اعلام می‌کند. محاکمه متهمان حمله به سفارت عربستان شروع می‌شود. این پرونده 21متهم دارد. عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران با اشاره به پرونده علی رستگار سرخه‌ای مدیرعامل معزول بانک ملت می‌گوید: «طی 16ماه حضور در بانک مذکور در مجموع 2میلیارد و200میلیون تومان حقوق و پاداش و حق حضور در جلسات دریافت کرده که به‌طور میانگین ماهانه 140میلیون تومان حقوق، پاداش و مزایا از منابع مختلف دریافت می‌شده است». استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه ایران برای حملاتی پروازی به مقصد سوریه و مبارزه با داعش سروصدای فراوانی در داخل به راه می‌اندازد. شهریور ماه صداوسیما برای نخستین‌بار تصاویر استقرار سامانه پدافند موشکی اس300 را در اطراف تأسیسات اتمی فوردو پخش می‌کند.

 مهر:  خرداد سال بعد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روست و محمود احمدی‌نژاد براساس شواهد مختلف قصد دارد پس از 4سال به اداره امور اجرایی کشور بازگردد. موتور فعالیت‌های انتخاباتی محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز بار دیگر روشن می‌شود. احمدی‌نژاد با حضور در دفتر رهبر انقلاب برای نامزدی انتخابات مشورت می‌گیرد و جواب نه می‌شنود؛ با این حال به سفرهای استانی خود ادامه می‌دهد و اطرافیانش با نفی دیدار می‌خواهد تا موضع رهبر انقلاب به‌صورت رسمی منتشر شود. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب نیز بر همین اساس در درس خارج فقه روز دوشنبه 5مهرماه خود می‌گوید: «یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم شما شرکت کنید». دیوان محاسبات 6ماه پس از افشای حقوق‌های نجومی مدیران دولتی و سایر نهادهای حاکمیتی گزارش خود از این ماجرا را منتشر می‌کند. براساس این گزارش 397نفر از مقامات و رده‌های بالای مدیریتی حقوق‌های نجومی بالای 20میلیون تومان در‌ ماه دریافت می‌کرده‌اند. این افراد درمجموع 23میلیارد تومان حقوق نجومی گرفته بودند. آیت‌الله خامنه‌ای سیاست‌های کلی انتخابات را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. 

آبان: فخرالدین دانش آشتیانی، رضا صالحی امیری و مسعود سلطانی‌فر که سال92 نتوانسته بودند از مجلس اصولگرای نهم رأی اعتماد بگیرند، این بار از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهور به‌عنوان وزرای پیشنهادی علوم، فرهنگ و ورزش و جوانان به مجلس معرفی می‌شوند. هر 3نفر آنان موفق می‌شوند از مجلس همسوی دهم رأی اعتماد بگیرند. گزارش واگذاری املاک نجومی به مدیران شهرداری حاشیه سختی برای یک دهه مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران است. در گزارش‌های اولیه به فهرست 180نفری این واگذاری‌ها اشاره می‌شود. انتخابات آمریکا یک بزنگاه تاریخی برای ایران نیز شده است. هنوز یک‌سال از اجرای برجام در 26 دی‌ماه 95 نگذشته که دونالد ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا و سرسخت‌ترین مخالف برجام در کمال ناباوری موفق می‌شود به کاخ سفید راه یابد و جایگزین باراک اوبامای دمکرات رئیس‌جمهور سابق این کشور شود. روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در واکنش به نتیجه انتخابات آمریکا می‌گوید: «سیاست ایران با تغییرات در دولت‌های خارجی تغییر نمی‌کند». ترامپ اما از همان دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده لغو و پاره کردن برجام را داده است.

 آذر: دیوان عالی کشور حکم اعدام بابک زنجانی متهم نفتی با بدهی 7/2میلیارد دلاری را تأیید می‌کند.

 دی: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به صورت غیرمنتظره‌ای درگذشت.  آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در پیام تسلیت خودشان برای فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از وی به‌عنوان رفیق دیرین و همسنگر یاد می‌کنند. پیکر او در جوار حرم امام خمینی(ره) در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می‌شود.

 بهمن و اسفند: ترامپ بهمن‌ماه با صدور دستورالعملی یکی از شعارهای انتخاباتی خود را عملی کرد. او ورود شهروندان 7کشور با اکثریت مسلمان ازجمله ایران به آمریکا را تا 3ماه به حالت تعلیق درآورد. عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی اول اسفندماه برای دومین بار در مجلس استیضاح ‌شد و مجددا رأی اعتماد گرفت. جمنا اسامی 50نامزد را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده جمع‌آوری کرده است. آنها می‌خواهند به‌تدریج به فهرست جمع‌وجورتری دست یابند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید