• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47273
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VVrW
+
-

درس و ترس‌

مدرسه‌های روستایی بسیاری در استان فرسوده هستند و راه دسترسی مناسب هم ندارند

آموزش
درس و ترس‌

روح‌الله زرین|  سنندج- خبرنگار:


 طبق آمار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان، ۶۳۷ کلاس درس در این استان نیازمند تجهیز و نوسازی هستند و به دلیل نبود امکانات آموزشی شاهد استفاده دانش‌آموزان از این فضاهای ناایمن هستیم. با وجود منع قانونی استفاده از بخاری‌های نفتی، ده‌ها مدرسه در مناطق روستایی استان وجود دارد که در آنها برای گرمایش از این وسیله استفاده می‌شود.  همچنین  بسیاری از مدارس روستایی مسیر دسترسی مناسبی ندارند.


آمار بالای مدارس ناایمن 

 مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان می‎گوید: بسیاری از مدارس استان چند دهه عمر دارند و به دلیل کمبود فضای آموزشی همچنان از آنها استفاده می‌شود.  «ماجد احمدی» ادامه می‌د‌هد: هزار و ۷۳ مدرسه در کردستان وجود دارد که شامل ۶۳۷ کلاس درس است. با توجه به تحقیقات انجام شده این میزان واحد آموزشی نیازمند نوسازی و ایمن‌سازی است.

وی می‎افزاید: طبق آمار موجود، ۳۰ درصد مدارس استان فرسوده‌ هستند. همچنین بیشتر این فضاهای آموزشی عمر بالای ۴۰ سال دارند و برای تحصیل مناسب نیستند.  مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تحصیلی ۱۶۰ مدرسه با هزار و ۸۰ کلاس درس مقاوم‌سازی شده‌اند.

احمدی ادامه می‌د‌هد: سهم نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس استان از اعتبارات عمرانی در هر سال ۱۳ درصد است، با این میزان بودجه تنها تعداد محدودی از پروژه‎های آموزشی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 


‌برخوردار نبودن از گاز 

رئیس شورای اسلامی بخش چهاردولی قروه نیز می‎گوید: در این منطقه ۴۲ روستای دارای سکنه وجود دارد. جمعیت بسیاری از آنها کمتر از ۲۰۰ نفر است. 
«محمد میهمی» ادامه می‌د‌هد: در بیشتر روستاهای این منطقه فضای آموزشی برای تحصیل دانش‌آموزان وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از افراد به شهر مهاجرت می‌کنند. تعداد زیادی نیز به دلیل ناتوانی مالی از تحصیل بازمانده‌اند.

وی می‎افزاید: روستای ولی‎آباد در ۲۵ کیلومتری قروه قرار دارد و با وجود این، تنها مدرسه چند کلاسه آن با سوخت نفت و بخاری غیراستاندارد گرم می‎شود‌. میهمی در ادامه تصریح می‎کند: ده‎ها مدرسه فرسوده در بخش چهاردولی وجود دارد که به دلیل برخوردار نبودن از گاز با سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گازوئیل گرم می‌شود. 

این مساله موجب آتش‎سوزی در برخی مدارس طی سال‎های اخیر شده است.  رئیس شورای اسلامی بخش چهاردولی قروه می‎گوید: بسیاری از مدارس این منطقه سرویس بهداشتی، آبخوری و حیاط‌کشی ندارند.  این مساله موجب شده شاهد دپوی فضولات دامی در مجاورت مدارس و کلاس‌های درس روستایی باشیم‌.  میهمی در ادامه می‎افزاید: این مساله موجب ایجاد بیماری‌های گوارشی، پوستی و... میان دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی می‌شود. 


نبود امکانات 

عضو شورای اسلامی روستای گیزمل‌سفلی در دیواندره هم می‎گوید: این روستا تنها یک مدرسه مخروبه دارد. دانش‌آموزان با بدترین شرایط در آن تحصیل می‌کنند. 

«کمال پیوند» ادامه می‌د‌هد: مدرسه گیزمل‌سفلی با سوخت نفت گرم می‎دهد. به دلیل این‌که دانش‌آموزان آن در پایه ابتدایی درس می‌خوانند هر لحظه ممکن است شاهد آتش‌سوزی بخاری نفتی مدرسه در نتیجه بازی کردن کودکانه آنها باشیم.  وی می‎افزاید: بخش سارال دیواندره در ۵۷ کیلومتری روستای گیزمل‌سفلی قرار دارد. 

این مسیر طولانی و نبود امکانات، امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان در مقاطع پیشرفته را از آنها گرفته است.  پیوند تصریح می‎کند: در صورت وقوع آتش‌سوزی در مدارس امکاناتی مانند کپسول اطفای حریق وجود ندارد. 


کابوس مدارس ناایمن 

مدیر یکی از مدارس روستای دهگلان می‎گوید: روستای کاکو در ۱۹ کیلومتری دهگلان قرار دارد، با وجود این از حداقل امکانات آموزشی و بهداشت مدارس محروم است.  «جواد جباری» ادامه می‌د‌هد: مدرسه شش‌کلاسه این روستا دارای معماری قدیمی با سقف شیروانی است.

 این مساله موجب ورود انواع حیوانات مانند گربه و موش به محوطه آن شده است. وی می‎افزاید: همچنان از سوخت نفت و بخاری قطره‌ای برای گرمایش مدرسه استفاده می‎دهد. علاوه بر ناایمن بودن، کلاس‌های درس بهداشت مناسبی ندارند و بوی نامطبوع به مشام می‌رسد.جباری تصریح می‎کند: ده‌ها مدرسه ناایمن در این منطقه هست که به تجهیز و نوسازی نیاز دارند. این مدارس در روستای چاغربلاغ، کاکو، سرنجیانه، ده لو و... هستند.


ضرورت ارتقای فضای آموزشی مدارس 

کارشناس آموزشی و تربیتی مدارس روستایی بیجار می‎گوید: رعایت نکردن اصول ایمنی و نبود تجهیزات مناسب هوشمندسازی در مدارس روستایی بیجار، موجب شده است که دانش‎آموزان رشد تحصیلی مطلوبی نداشته باشند.  «سحر سعادت‌منش» ادامه می‌د‌هد: یکی از ارکان آموزشی مدارس در سال‎های اخیر هوشمندسازی بوده است. با وجود این طبق آمار موجود، نیمی از مدارس روستایی بیجار تابلوهای هوشمند، رایانه، اینترنت، نرم‎افزارهایی درسی و... ندارند.  وی می‎افزاید: نکات ایمنی در مدارس روستایی رعایت نشده است؛ نمونه آن استفاده از فضای آموزشی با عمر چند ده ساله به دلیل نیاز و کمبود کلاس درس است.  سعادت‌منش در ادامه تصریح می‎کند: استفاده از بخاری‎های نفتی چندین سال است در کشور منسوخ شده است، اما همچنان شاهد استفاده از آن در مدارس مناطق روستایی هستیم. این شرایط ناایمن بودن کلاس‌های درس و خطر آتش‌سوزی را تا چند برابر افزایش می‌د‌هد. وی ادامه می‌د‌هد: ضرورت دارد در مدارس ابتدایی از بخاری‎های برقی، گازسوز، سیستم موتورخانه و تابشی به دلیل افزایش سطح ایمنی استفاده شود‌.

این خبر را به اشتراک بگذارید