• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47238
+
-

پایان دردسرهای قطع گاز در 3 شهرستان

از خط لوله گاز تربت حیدریه _ کاشمر برای تقویت گازرسانی به 3 شهرستان بهره‌برداری شد

گزارش
پایان دردسرهای قطع گاز در 3 شهرستان

محمدجواد افتخاری|‌  خراسان رضوی ـ خبرنگار:

خط لوله ١٦ اینچی انتقال گاز تربت حیدریه به سمت کاشمر برای تقویت خط لوله ١٢ اینچی قبلی به بهره‌برداری رسید. با تکمیل این پروژه دردسر‌های قطع گاز در 3 شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن به پایان رسید. 

قطع گاز در این سال‌ها مشکلات بسیاری را برای مردم این مناطق ایجاد کرده بود. زمستان سال 86 بود که 29 هزار مشترک کاشمری در شرایط بد آب‌وهوایی و در دمای 20 درجه سانتیگراد زیر صفر زندگی سختی را تجربه کردند اما پس از گذشت 11 سال سرانجام با افتتاح پروژه احداث خط لوله 16 اینچی تربت حیدریه به کاشمر به طول 77 کیلومتر با حضور استاندار خراسان رضوی و مدیرعامل شرکت ملی گاز این مشکلات برطرف شد. 


گازرسانی به 3 هزار روستا تا پایان سال

در مراسم بهره‌برداری از این خط لوله، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: قبل از این‌که گاز بیاید نفت استفاده می‌شد که هزینه مصرف آن برای هر خانوار 10 تا 12 میلیون بوده است. 
«حسن منتظری تربتی» بیان می‌کند: در روستاهایی که گاز ندارند، سالانه هر خانوار 2 هزار لیتر نفت سفید استفاده می‌کند که هزینه آن 100 تا 120 میلیون ریال می‌شود. 

وی همچنین با اشاره به این‌که هر خانوار ایرانی سالانه 2500 مترمکعب گاز مصرف می‌کند، می‌افزاید: حدود 5 میلیون تومان قیمت گاز است که با ایجاد 5 میلیون تومان درآمد از هر خانوار می‌توانیم نسبت به توانمندسازی آنها اقدام کنیم. وزارت نفت در سال اولی که گازرسانی به شهرها و روستاها آغاز شد، 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک دریافت کرد. اکنون با گازرسانی به بسیاری از روستاها نفت سفید آنها به فروش می‌رسد و از محل درآمدی که کسب می‌شود برای گازرسانی به سایر روستاها اقدام خواهیم کرد. 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که انقلاب امروز دوران کامل شدنش را می‌گذراند، ادامه می‌دهد: امیدواریم با تصمیماتی که نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اتخاذ می‌کنند بتوانیم خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهیم. روستاهایی که اکنون از نعمت گاز برخوردار می‌شوند سرما را به خوبی لمس کرده‌اند به همین دلیل مطمئنیم مردم این مناطق قدر این نعمت را بیشتر می‌دانند. 

منتظری تربتی با بیان این‌که در 40 سالگی شرکت ملی گاز، گازرسانی به شهرها تقریبا در حال پایان است، می‌گوید: براساس تصمیم اتخاذشده همه روستاها طی چند سال آینده گازرسانی خواهد شد. 
وی با اشاره به این‌که امسال برای اولین بار پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 3 هزار روستا به شبکه گاز متصل شوند، عنوان می‌کند: در هیچ سالی چنین آماری را نداشته‌ایم. امسال شاهد انقلاب گازرسانی در بخش روستایی هستیم. به رغم این‌که این پروژه‌ها هزینه‌های بسیاری داشته است، اما با کمک مجلس توانسته‌ایم اغلب روستاها را به شبکه گاز متصل کنیم. 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که اکنون 80 درصد جمعیت روستایی و بیش از 98 درصد جمعیت شهری کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مندند، می‌افزاید: این موضوع رکورد بی‌نظیری در جهان است. منتظری تربتی با اشاره به این‌که شرکت ملی گاز خدماتی را ارائه می‌دهد که منفعت آن به همه مردم می‌رسد، توضیح می‌دهد: متوسط مصرف گاز در 10 ماه گذشته سال جاری 840 میلیون مترمکعب بوده که بیش از 35 درصد نسبت به سال 91 افزایش یافته است. 


افتتاح، 6 ماه زودتر از موعد

در ادامه مجری طرح خطوط لوله اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز بیان می‌کند: با تامین به موقع کالاهای مورد نیاز موفق شدیم خط لوله انتقال گاز تربت حیدریه به کاشمر را ۶ ماه زودتر از موعد مقرر افتتاح کنیم. 

«مهدی فلاح تفتی» طول این خط را ۷۷ کیلومتر و قطر آن را ۱۶ اینچ اعلام می‌کند و می‌افزاید: به رغم این‌که تاکنون شهر کاشمر با یک خط لوله ۱۲ اینچی قدیمی تغذیه می‌شد و با افت یا قطع فشار گاز روبه‌رو بود، اما با افتتاح خط انتقال گاز تربت حیدریه به کاشمر از امسال دیگر مشکل قطع گاز در کاشمر و روستاهای آن را نخواهیم داشت. 
وی با بیان این‌که این خط در ابتدای آذرماه تزریق گاز شد، می‌گوید: امسال دیگر مردم نگران فصل سرما و قطع یا افت فشار گاز نخواهند بود. 

مجری طرح خطوط لوله اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز با اعلام این‌که در این خط از تجهیزات خارجی استفاده نشده است، توضیح می‌دهد: اگر می‌خواستیم شیرها و قطعات را از خارج از کشور تهیه کنیم برای ما مقرون به صرفه نبود اما اکنون که با استفاده از کالاهای ایرانی و توانمندی شرکت‌های داخلی طرح را اجرا کرده‌ایم حدود ۶۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است. فلاح تفتی یادآور می‌شود: خط تربت حیدریه به کاشمر با هزینه ۵۷ میلیارد تومانی آماده افتتاح است و شهر کاشمر، برخی مناطق صنعتی و ۴ روستای بین راهی را پوشش می‌دهد. 


برخورداری 85 درصد روستاها از نعمت گاز

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی از برخورداری 85 درصد روستاهای بالای 40 خانوار استان از نعمت گاز خبر داد. 
«سیدحمید فانی یزدی» با بیان این‌که تا پایان سال آینده با اتمام پروژه گازرسانی به 550 روستا پرونده گازرسانی به روستاهای خراسان رضوی بسته خواهد شد، اظهار می‌کند: این استان با 31 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی و 2 میلیون و 200 هزار مشترک رتبه نخست کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است. 

وی ادامه می‌دهد: اکنون 2 میلیون مشترک در خراسان رضوی از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند و 31 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی استان انجام شده است. سالانه بالغ بر 11 میلیارد مترمکعب گاز در خراسان رضوی مصرف می‌شود. 
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی یادآور می‌شود: تا پایان سال جاری 550 روستای بالای 20 خانوار در استان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند. فانی یزدی با بیان این‌که تاکنون 97 درصد شهرها و روستاها گازرسانی شده‌اند، می‌گوید: از مهم‌ترین اقدامات شرکت گاز خراسان رضوی شبکه‌گذاری شهری است که قبل از انقلاب 324 کیلومتر و بعد از انقلاب 11 هزار و 114 کیلومتر بوده است. 


تقسیم خراسان رضوی به ۱۲ منطقه اقتصادی

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این‌که توسعه اقتصاد خانوار روستایی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت تدبیر و امید است، می‌گوید: برای تحقق این مهم فعالیت‌های خود را بر آموزش متمرکز کرده‌ایم. 

«علیرضا رزم‌حسینی» تنها راه نجات کشور را استفاده از شرکت‌های غیردولتی می‌داند و می‌افزاید: چالش اصلی نظام اسلامی اقتصاد است. 
وی با اعلام این‌که دشمن بر مسائل اقتصادی متمرکز شده است، تلاش در زمینه توسعه اقتصادی را نیازمند مشارکت همه بخش‌های حاکمیتی می‌داند و عنوان می‌کند: اکنون 18 نماینده استان در این حوزه فعالیت 
می‌کنند. 

استاندار خراسان رضوی ادامه می‌دهد: متاسفانه به‌رغم این‌که بسیاری از جوانان روستایی تحصیلات عالیه دارند اما بیکارند و به حاشیه شهر مشهد مهاجرت کرده‌اند و تنها راه نجات از این معضل فعال کردن شرکت‌های غیردولتی است. 
رزم حسینی با اشاره به این‌که خراسان رضوی را به ۱۲ منطقه اقتصادی تقسیم کرده‌ایم و برای هر منطقه مسئول تعیین شده و برای هر روستا و بخش برنامه داریم، اظهار می‌کند: طرح تجمیع روستایی باید انجام شود و عدالت اجتماعی با اقتصاد و فرهنگ قوی ارتقا یابد. 

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اکنون ایران در حوزه پزشکی در رتبه دهم جهان، در حوزه کشاورزی رتبه دهم، در حوزه صنعتی رتبه نوزدهم، هوا و فضا رتبه هشتم جهان، زیردریایی رتبه هشتم، تولید علم رتبه چهار و در حوزه ورزش در رتبه 13 جهان قرار دارد. 
«سعیدباستانی» توضیح می‌دهد: کمترین وظیفه ما مسئولان این است که وظایف خود را در 40 سالگی انقلاب به خوبی اجرا کنیم و تا جایی که توان داریم در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم. در تربت حیدریه بزرگ‌ترین کارخانه فولاد با حدود 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آینده به بهره‌برداری می‌رسد و سبب اشتغال‌زایی 3 هزار نفر نیرو می‌شود. در حوزه پزشکی 70 هزار متر‌مربع درمانگاه و بیمارستان در حال ساخت است که تا هفته دولت آینده به بهره‌برداری می‌رسد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید