وجاهت
مسعود پویا /روزنامهنگار
با سابقه بازی در فیلم ناموفق «مقلد شیطان» و چند سریال تلویزیونی که در هیچ کدامشان نمیشد بارقهای از استعداد یا ویژگی قابل قبولی، جز «وجاهت چهره» مشاهده کرد، برای بازی در «جدایی نادر از سیمین» انتخاب شد. در فیلمی که شهاب حسینی، پیمان معادی و لیلا حاتمی بازیگرانش بودند، ساره بیات عجیبترین انتخاب اصغر فرهادی بود.
بعد از اولین نمایش جدایی نادر از سیمین در بیستونهمین جشنواره فیلم فجر، ساره بیات که با گروه بازیگران فرهادی در برلین به سر میبرد، دیگر نه انتخاب عجیب که مناسبترین گزینه برای بازی در نقش زنی از طبقه کارگر محسوب میشد. روزهای شهرت و اعتبار آغاز شده بود. جدایی نادر از سیمین افتخار پشت افتخار و جایزه پشت جایزه بهدست آورد و قله اسکار را هم فتح کرد. حالا او بازیگر فیلم اسکاری جدایی... بود. با این پیشینه دیگر دلیلی برای حضور ساره بیات در سریالهای تلویزیونی وجود نداشت و بازیگر نسبتاً پرکار مجموعههای سیما در نیمه دوم دهه 80، در دهه 90 در سینما پرکار شد و نقشهای متنوعی هم بازی کرد. وی با بازی در نقش حلیمه در فیلم «محمد رسولالله» از معدود بازیگرانی بود که در فیلم تاریخی مجید مجیدی توانست امکانی برای درخشش بیابد. امکان همکاری دوباره با فرهادی هم تنها در حد صداپیشگی در نسخه دوبله «گذشته» فراهم شد و در عوض در فیلمهای پسافرهادی حضور یافت. از جمله در «عادت نمیکنیم» که برایی آن نامزد دریافت سیمرغ بلورین هم شد. با چهره مناسب برای بازی در نقش زنان مدرن طبقه متوسط در چند ملودرام شهری بازی کرد و کنارش پرسونای ساخته شده در جدایی نادر از سیمین هم به یاریاش آمد تا سیمایی باورپذیر از زن طبقه فرودست در «بیستویک روز بعد» و زنی فریبخورده و رها شده در «فصل فراموشی فریبا» ارائه دهد. این آخری برایش چند جایزه بینالمللی هم به همراه آورد. برای تکمیل تابلوی افتخارات و پس از جایزه گروه جشنواره برلین و جایزه جشنواره لندن برای جدایی...، در جشنواره شانگهای برای فیلم «زرد» هم بهعنوان بهترین بازیگر زن برگزیده شد. بازی در سریال «عاشقانه» که جزو پرفروشهای شبکه نمایش خانگی بود، کنار فیلم پرفروش زرد تلاشهایی برای حفظ جایگاه حرفهایاش بوده؛ بهخصوص که حضور در سینمای متفاوت با فیلمهایی از جنس «اتاق تاریک» که پارسال در جشنواره بود و «سمفونی نهم» که امسال در جشنواره حاضر است، دستاورد قابلتوجهی برای بیات به همراه نیاورده است.