• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47219
+
-

دور از سینمای اجتماعی در اسپانیا

آزیتا موگویی به اکران عمومی «ایده اصلی» امیدوار است

دور از سینمای اجتماعی در اسپانیا

فهیمه پناه‌آذر/خبرنگار


آزیتا موگویی، کارگردان سینما امسال با دومین فیلمش «ایده اصلی» در جشنواره فیلم فجر حضور یافته، فیلمی که به اعتقاد خودش موضوع و روایت تازه‌ای دارد که می‌تواند تماشاگران را در اکران عمومی فیلم به سالن‌های سینما بکشاند.
این کارگردان 5سال پیش «تراژدی» را ساخت که در جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر توانست در بخش نگاه نو در بسیاری رشته‌های فیلم اولی نامزد دریافت سیمرغ شود. موگویی درباره ساخت فیلم دومش به همشهری می‌گوید:«2سال پیش تصمیم به ساخت «ایده اصلی» گرفتم، بنیان داستان فیلم همانی است که امروز در پرده سینما دیده می‌شود اما در این 2 سال طرح و ایده‌های دیگری نیز وجود داشت که به آن اضافه شد.» 
طرح اولیه «ایده اصلی» مانند فیلم اول آزیتا موگویی توسط رضا کریمی ارائه شده، موگویی درباره نگارش فیلمنامه نیز یادآور می‌شود: «رضا کریمی در یک سریال تلویزیونی همکاری با امیر عربی داشتند و در نهایت با معرفی عربی، نگارش فیلمنامه را امیر عربی انجام داد.» 
موگویی درباره چگونگی انتخاب بازیگران نیز توضیح می‌دهد:« در زمان نگارش فیلمنامه براساس داستان و با توجه به توانایی بازیگران، انتخاب‌هایم را انجام دادم و در نهایت بالای 90درصد انتخاب‌هایم، ‌انتخاب‌های اولیه بوده است.» این کارگردان درباره پروسه تولید فیلم و فیلمبرداری آن در ایران و اسپانیا نیز می‌گوید:« شرایط تولید ایده اصلی بسیار سخت بود و زمانی که شرایط تولید با توجه به سفرهایی که داشتیم، فراهم شد،ساخت فیلم را شروع کردیم.» موگویی از اکران مردمی فیلم راضی است و عنوان می‌کند که در اکران‌های مردمی فیلم را تماشا کرده و واکنش مردم نسبت به فیلم خوب بوده است. موگویی ادامه می‌دهد: «جذابیت فیلم از این منظر است که روی موضوع روز جامعه دست گذاشته، البته نه مسائل اجتماعی نخ‌نما شده بلکه به مسائل ریشه‌ای‌تر مانند فساد مالی که هم‌اکنون ما با آن مواجهیم.»
در تازه‌ترین فیلم موگویی علاوه بر بازیگران اسپانیایی، بازیگرانی چون مریلا زارعی، بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی و مهرداد صدیقیان بازی می‌کنند. در خلاصه این فیلم آمده است:« ایران و اسپانیا برای راه‌اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده‌اند، شرکت‌ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده‌اند. مهندس سعید پارسا که چندسالی است از همسرش‌رؤیا عضدی جدا شده، رئیس یکی از شرکت‌های حاضر در مناقصه است. دیگران نیز با اهداف متفاوت سعی در برنده شدن در این مناقصه سرنوشت‌ساز را دارند. رسیدن به موفقیت برای آدم‌های این قصه منجر به پیچیدگی‌هایی در روایت آن می‌شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید