• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47153
+
-

رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر بهداشت:

دانشکده‌های پزشکی و آموزش علوم‌پزشکی باید متحول شود

دانشکده‌های پزشکی و آموزش علوم‌پزشکی باید متحول شود

جلسه رأی اعتماد سعید نمکی به‌عنوان وزیر، روز گذشته در حالی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد که انگار موضوع اصلی نه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بلکه جراحی طرح تحول سلامت به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح اجتماعی و بهداشت و درمان دولت بود.
 به گزارش ایسنا، حسن روحانی در این جلسه بر لزوم اجرای طرح سلامت الکترونیک و کارت الکترونیکی برای سلامت تأکید کرد و یکی از برنامه‌های مهم وزیر بهداشت را تحول در آموزش پزشکی دانست.
او گفت: «یکی از کارهایی که بنا بود آقای قاضی‌زاده‌هاشمی انجام دهد و ان‌شاءالله از امروز با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر عهده آقای نمکی قرار خواهد گرفت، اجرای طرح سلامت الکترونیک است. اجرای این طرح دارای مزایایی ازجمله آسان کردن تشخیص بیماری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مقابله با باندهایی است که در برخی مراکز تشخیصی و مطب‌ها و همچنین کلینیک‌ها وجود دارد. با اجرای این طرح هم پرونده پزشکی افراد شفاف می‌شود و هم ما می‌توانیم پزشکان را کنترل کنیم تا ببینیم آنها چقدر دارو تجویز می‌کنند و نظام پزشکی، ناظران و متخصصان بررسی کنند که چه مقدار از این داروها که تجویز شده، ضروری بوده و چه میزان زینت‌النسخه بوده است. البته ما زینت‌النسخه نمی‌خواهیم، بلکه دارو برای درمان بیماری نیاز ماست. تعداد زیادی از پزشکان بر این موضوع متحد هستند اما برخی نیز ممکن است اینگونه نباشند؛ البته بخشی از این عادت به فرهنگ ما بازمی‌گردد. مشاهده می‌کنیم چنانچه بیماری نزد پزشک مراجعه کند، اگر پزشکی برای او تنها استراحت تجویز کند یا اینکه به مقدار کم دارو تجویز کند، بیمار او را زیر سؤال می‌برد.»
او با بیان اینکه «ما با طرح تحول سلامت، سلامت را به زندگی مردم نزدیک‌تر کرده‌ایم»، گفت: «در سال۹۲ یکی از مشکلات مردم مسئله دارو بود. بسیاری از داروها نایاب و گران بود اما مشکل دارو امروزه حل شده است. در آغاز پیروزی انقلاب فقط ۲۵ درصد از داروها در داخل تولید می‌شد اما امروز این آمار به ۹۵درصد رسیده است. »
رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم توجه به سلامت موادغذایی خاطرنشان کرد: من در زمانی که آقای قاضی‌زاده‌هاشمی مسئولیت بر عهده داشتند چندبار به ایشان تأکید کردم و گفتم که روی آب خوردن مردم که در بطری‌ها خریداری می‌کنند، دقت و بررسی کنید؛ چراکه گزارش‌های متعددی در این زمینه به من رسیده بود. وزارت بهداشت بررسی‌های خود در این زمینه را انجام داد و دیدند یکی از برندهای آب معدنی که خیلی معروف است و معمولاً در ادارات دولتی نیز از آن استفاده می‌شود به‌مراتب دارای کیفیتی کمتر از آب شیر تهران است. باید آب‌ها، روغن‌ها و سایر مواد غذایی را رده‌بندی کرده و این رده‌بندی را به مردم اعلام کنند.
رئیس‌جمهور با اشاره به‌وجود برخی نگاه‌ها در جامعه پزشکی مبنی بر اینکه پزشکان تافته جدابافته هستند، گفت: وجود چنین تفکراتی باید در دانشکده‌های پزشکی اصلاح و این دانشکده‌ها متحول شوند؛ این تحول یکی از وظایفی است که بر عهده وزیر بهداشت قرار دارد.

پرونده الکترونیک سلامت مهم‌ترین برنامه است
همچنین در این جلسه که با رأی قاطع نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی به پایان رسید، سعید نمکی گزینه وزارتخانه با تأکید بر ادامه اجرای طرح تحول سلامت درباره برنامه‌هایش گفت: «همه پروژه‌های باقیمانده از قبل را اجرایی می‌کنیم. درعین‌حال نخستین گام در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شفافیت است. نخستین سؤال نمایندگان درباره این است که طرح تحول به کجا خواهد رفت؟ طرح تحول توانست مشکلاتی را از دوش مردم بردارد. بنده به‌عنوان کسی که در سازمان برنامه در کنار هاشمی بودم و در جریان تامین منابع مالی و هدایت‌های آن هستم معتقدم که نقاط قوت طرح تحول باید جلو رود؛ نقاطی همچون برداشتن هزینه‌های کمرشکن بستری بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط محروم. این طرح را ادامه می‌دهیم اما این طرح نواقصی دارد که باید به جنبه‌های اقتصادی آن با نگاه کارشناسی‌تر پرداخت. تلاش می‌کنیم طرح را به‌گونه‌ای پیش‌ ببریم که جنبه‌های اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفته و همچنین به قوانین بالادستی و برنامه توسعه هم در آن توجه شود؛ به‌خصوص مواردی همچون راهنمای بالینی، پزشک خانواده، سیستم اجرا و از همه مهم‌تر پرونده الکترونیک سلامت و نظام مالی پرداخت نوین.»

با مافیای سلامت  برخورد شود
در جلسه روز گذشته تعدادی از موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت هم درباره او و بیشتر درباره طرح تحول سلامت صحبت‌هایی را طرح کردند که مهم‌ترین آنها مربوط به محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز بود که در مخالفت با سعید نمکی صحبت کرد. او خطاب به نمکی گفت: «آیا رواست به‌خاطر تجهیزات جزئی پزشکی بیمار 3 بار به اتاق عمل برده و برگردانده شود؟ خواهش می‌کنم جان انسان‌ها را هم در محاسبات‌تان مورد توجه قرار دهید. اینکه یک بیمار با کپسول متصل به وی داخل اتاق عمل برده می‌شود و با انفجار این کپسول به طرز فجیعی جان می‌دهد، آیا در برنامه‌ها و محاسبات مدیران وزارت بهداشت قرار دارد؟ بودجه این وزارتخانه ۱۲ هزار میلیارد تومان است. قرار بود این بودجه برای تقویت تجهیزات پزشکی و لوازم بیمارستانی اختصاص یابد اما بیش از ۸۰درصد این مبلغ صرف پرداخت به افراد و حقوق و مزایای پرسنل این وزارتخانه شد. آیا شما به جای متورم کردن هزینه‌های درمان راهکار دیگری دارید؟ برنامه‌های شما در این بخش چیست؟ در بخش درمان چه برنامه‌هایی دارید؟» فرهنگی با انتقاد شدید به عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: متأسفانه سازمان غذا و دارو بسیار ناموفق عمل کرده و نیازهای غذایی و دارویی مردم درست تنظیم نشده است. همچنین مراجعات مردم به واحدهای درمانی و بیمارستان‌ها بسیار زیاد شده است. انواع سرطان‌ها حتی در سنین پایین شایع شده است. ترکیب غذایی مردم درست نیست. دسترسی آنان به پروتئین‌های مورد نیازشان بسیار پایین است و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش یافته است. برنامه‌های راهبردی شما در این بخش چیست؟ مسائل آموزشی در بخش سلامت درست نیست. از برخورد با دانشجویان در دانشگاه‌ها تا برخورد با متخصصان در بیمارستان‌ها با وضعیت نامناسبی روبه‌رو هستیم. این پزشکان تنها به‌دلیل گلایه از فقدان ابزار و تجهیزات پزشکی،  به بیمارستان‌های دوردست و غیرمرتبط با تخصص‌شان تبعید می‌شوند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تامین اجتماعی از سیاست‌های وزارتخانه شما در طول سال‌های گذشته آسیب دیده است. چرا برای جبران کسری هزینه‌های سلامت، اوراق فروخته می‌شود؟ خرید تجهیزات پزشکی توسط افرادی که برای کسب و کار خود بهشت خرید تجهیزات درست کرده‌اند، نباید انجام شود. نظام ارجاع و پزشک خانواده را فعال و کارآمد کنید و اختیارات شرکت‌های خارجی دارویی را به حداقل برسانید و با مافیای تجهیزات و داروهای وارداتی مبارزه کنید. وی ادامه داد: پرستاران نیاز به توجه شما دارند. بیماران بستری در منزل نیاز به توجه دارند. حتماً برای این بیماران باید سرویس مناسب ارائه دهید. این عزیزان و خانواده‌هایشان در زجر و ناراحتی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید