• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47053
+
-

نجات عاشقانه در مرصاد

گفت و گو
نجات عاشقانه در مرصاد

فهیمه پناه آذر/روزنامه‌نگار

کنجکاوی درباره آینده فیلمسازی محمدحسین مهدویان زیاد است؛ فیلمسازی که بعد از مستند «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» دست روی موضوعی گذاشته که پرداختن به آن جسارت می‌خواهد؛ «ماجرای نیمروز» و «رد خون؛ ماجرای نیمروز» که امسال در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده‌اند. هرچند در نقد داستان این فیلم‌ها منتقدانی دارد اما مهدویان توانسته ساختار جدیدی را در فیلم‌هایش داشته باشد. ردخون ماجرای نجات عاشقانه‌ای است که در عملیات مرصاد اتفاق می‌افتد؛ فیلمی که تا امروز یکی از 9فیلم برگزیده تماشاگران است و به مذاق منتقدان هم خوش آمده است.

مهدویان بعد از مستند آخرین روزهای زمستان و ایستاده در غبار دوست دارد درباره یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار جنگ هم فیلم بسازد. او در گفت‌وگویی با همشهری می‌گوید: «هنوز شرایط آن فراهم نشده تا سه‌گانه‌ام را تکمیل کنم. برای ساخت فیلم‌هایی درباره جنگ، روزهایی را از سر گذرانده‌ام که نمی‌دانم باز هم امکان اینکه شخصیت‌نگاری از یک فرمانده جنگ داشته باشم، وجود دارد یا خیر؟ با این حال هدف و آرزویم تکمیل این سه‌گانه از جنگ است». مهدویان ساخت فیلمی درباره شهید بروجردی را در ذهن می‌پروراند و عنوان می‌کند: «ساخت این فیلم هنوز در گوشه ذهنم هست و هنوز به این فیلم فکر می‌کنم. چند باری تصمیم گرفتم و سمتش رفتم اما به دلایل زیادی هنوز دست نگه داشته‌ام. این پروژه برایم جدی است اما می‌دانم کار سختی است. شرایط ساخت فیلم باید فراهم شود و فراهم شدن آن هنوز مشخص نیست».

مهدویان عنوان می‌کند که دلبستگی زیادی به ساخت فیلم و مستندهای تاریخی، به‌خصوص معاصر دارد و یادآور می‌شود: «شیفتگی من روایت‌های تاریخی در دل سینماست و همیشه شیفته فیلم‌های تاریخی بوده‌ام اما نکته‌ای را بگویم که وقتی درباره موضوعات معاصر و روز فیلم می‌سازم اصلا به آن نگاه تاریخی ندارم، به‌خاطر اینکه تاریخ باید شامل گذر زمان شود و ما نمی‌توانیم امروز برای آینده را ثبت تاریخی کنیم».

مهدویان در پاسخ به این گمانه که بعد از ماجرای نیمروز و رد خون آیا قرار است این نوع فیلم‌های مهدویان قسمت سومی هم داشته باشد، اضافه می‌کند: «بعد از ماجرای نیمروز که ساختم، مستند «ترور سرچشمه» را نیز ساختم. اگر قرار باشد درباره این موضوع هم سه‌گانه‌ای بسازم، رد خون فیلم سوم تلقی می‌شود و فکر می‌کنم دیگر کافی باشد. بعید می‌دانم که دیگر به این موضوع علاقه داشته باشم  و روی آن کار کنم».

مهدویان امروز تولید یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخ معاصر درباره جنگ را دردست گرفته است؛ دوره‌ای که بزرگ‌ترین عملیات هشت‌ساله را رقم می‌زند. این عملیات مگوهای زیادی دارد که به‌طور حتم مهدویان هم شاید نتواند آن را در فیلم رد خون نشان دهد. اما به گفته مهدویان اگر قرار باشد رد خون هم بعد از ماجرای نیمروز و ترور سرچشمه تکمیل‌کننده سه‌گانه‌اش درباره منافقان باشد باید منتظر باشیم که او در سال‌های آینده ژانر سینمایی خود را تغییر می‌دهد؟

 رد خون یا همان ماجرای نیمروز2 به ترورهای منافقین در سال ۱۳۶۰ و اتفاقات بعد از عزل ابوالحسن بنی‌صدر می‌پردازد. در این پروژه بزرگ سینمایی که مهدویان به همراه ابراهیم امینی آن را نوشته است، بهنوش طباطبایی، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، لیندا کیانی، احمد مهرانفر، مهرداد صدیقیان، مهدی پاکدل، مهدی زمین‌پرداز و... بازی می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :