• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46932
+
-

نقشه‌های جدید برای اینترنت ایران

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی بار دیگر بر لزوم احراز هویت کاربران تأکید کرده است. مدل جدیدی از اینترنت برای ایران در راه است؟

نقشه‌های جدید برای اینترنت ایران

 دبیر شورای‌عالی فضای مجازی روز گذشته اعلام کرد که برای برطرف کردن نیازمندی‌های هویتی مردم در فضای مجازی، موضوع شفاف‌سازی هویت در این فضا در شورای‌عالی فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته است.
ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه همایش «سیاستگذاری و حکمرانی عمومی» با اشاره به اینکه هویت فضای مجازی در توسعه اقتصادی کشور نقش مؤثری دارد، گفت: برطرف کردن نیازمندی‌های هویتی مردم در یک ساختار نظام‌مند و شبکه‌ای در دستور کار قرار دارد.
به‌نظر می‌رسد مانند گذشته این ماجرا بر ایجاد مدل جدیدی برای اینترنت کشور تأکید دارد که مدت‌هاست مورد بحث است اما جزئیات دقیقی درباره آن وجود ندارد و شنیده نمی‌شود.
پیش از این دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با همشهری ایده اینترنت سوم را برای ایران مطرح کرده بود. به گفته فیروزآبادی در کنار مدل اینترنت کالیفرنیایی و اینترنت چین، ما باید مدل اینترنت خود را داشته باشیم. او درباره جزئیات ایده اینترنت۳ به همشهری گفته بود: این مدل جدید شبکه ملی اطلاعات همراه با ارتباط با جهان است. اینترنتی که در آن هویت مشخص می‌شود. در چارچوب شبکه ملی اطلاعات روی اینترنت کار می‌کنیم ولی هرکس که به آن داخل می‌شود هویت مشخصی دارد. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی روز گذشته در سخنرانی خود در همایش «سیاستگذاری و حکمرانی عمومی» هم این مسئله را به‌عنوان یک دغدغه مطرح کرد و گفت: از موارد دیگری که در این دوره پساصنعتی مطرح است، این است که هنوز مسئله هویت در فضای مجازی حل نشده و تمام اتصالات و ارتباطات در یک گمنامی صورت می‌گیرد.

اینترنت ایرانی؟
در کنار طرح احراز هویت کاربران در مدل جدید اینترنت که از سوی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی مطرح شده، رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم چندی پیش بحث اینترنت ایرانی-اسلامی را مطرح کرد. سردار غلامرضا جلالی چندی پیش در حاشیه نشست مشترک هیأت‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران گفته بود: می‌توانیم اینترنت ایرانی-اسلامی داشته باشیم که با حفظ تمام ارزش‌های ملی و اسلامی، خدمات، فرصت‌ها و زیرساخت‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهد. در صحبت‌هایی که به‌نظر بی‌ارتباط با مدل «اینترنت۳» مطرح‌شده از سوی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی نیست، رئیس پدافند غیرعامل گفته است: یکی از نکات مهم که در جمع‌بندی اکثر نمایندگان مطرح شد، نگرانی از نبودن کنترل و تسلط دستگاه‌های داخلی بر شبکه‌های اجتماعی بود و موضوع مهم دیگر نفوذ و تهدیدهایی که از شبکه‌های اجتماعی خارجی علیه کشورمان مطرح است.

پیگیری‌‌های جدید ایده قدیمی
تأکید بر مشخص شدن هویت کاربران اینترنت مدت‌هاست که وجود دارد و اکنون به‌نظر می‌رسد با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی سال گذشته هم در زمان بازدید از سازمان ثبت احوال اعلام کرده بود: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های فضای مجازی کشور بحث هویت است و باید تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در فضای مجازی احراز هویت شوند.
سال۹۳ هم محمود واعظی که در آن زمان سمت وزیر ارتباطات را در اختیار داشت اعلام کرده بود که در آینده هیچ کاربری بدون آنکه احراز هویت شود نمی‌تواند در فضای مجازی فعالیت کند. واعظی آن زمان درباره این ماجرا گفته بود: به این ترتیب کاربر با یک تابلو و هویت مشخص از اینترنت استفاده می‌کند و همانطور که شماره تلفن و موبایل به مشترکان هویت می‌بخشد، «شماره اینترنت» نیز می‌تواند به کاربری که از این فضا استفاده می‌کند، هویت بدهد.

احراز هویت همه کاربران
فیروزآبادی با اعلام اینکه آمریکایی‌ها به‌خاطر طراحی‌های اقتصادی که دارند و هدفشان تصرف فضای مجازی همه کشورهاست، معتقد بر این هستند که اینترنت و فضای مجازی باید فضای بدون مرز باشد، به همشهری می‌گوید: اگر به دوران قبل از اینترنت برگردید، تلفن و تلگراف وجود داشته که در تمام آنها احراز هویت مهم بوده است. مشخص بودن 2طرف ارتباط مهم بوده است.به گفته دبیر شورای‌عالی فضای مجازی این ایده مدل جدید اینترنت از مدت‌ها قبل مطرح شده و حتی باید تا سال گذشته اجرایی می‌شد.
او در این رابطه با اعلام اینکه اروپایی‌ها هم‌اکنون از اینترنت سوم صحبت می‌کنند می‌گوید: این مدل بسیار شبیه چیزی است که ما در ایران از مدت‌ها قبل مطرح می‌کردیم که اینترنت باشد و اتصال جهانی وجود داشته باشد و یکپارچه باشد اما در این فضا باید مسئولیت‌پذیری داشته باشیم و هرکسی هرکاری یا اقدام اجتماعی اقتصادی سیاسی انجام می‌دهد، ‌مسئولیت بپذیرد و مبتنی بر هویت مشخص باشد.

سندی در این رابطه ندیده‌ام
امیر ناظمی،معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره مدل‌ جدید مطرح شده از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی به همشهری  می‌گوید:  در مورد آنکه شبکه‌ای وجود داشته باشد که فرد به‌صورت احراز هویت‌شده وارد آن شود اینطور نیست که در دنیا وجود نداشته باشد ولی در دنیا این اقدام به شکل موازی است. یعنی کاربر می‌تواند انتخاب کند که مثلا می‌خواهد وارد شبکهX شود یا Y. یعنی مثلا کاربر با ورود به این شبکه موازی با احراز هویت می‌تواند سرویس‌ها و خدماتی بگیرد و در مقابل یک‌سری آزادی‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. ولی اینکه به چه صورت فنی قرار است در ایران اجرا بشود یا چه تصمیمی درباره آن گرفته شده یا قرار است گرفته شود حداقل من تا این لحظه سندی درباره این ماجرا ندیده‌ام.

این خبر را به اشتراک بگذارید