• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46921
+
-

2 تصمیم استاندار برای قزوین 98

«عبدالمحمد زاهدی» درباره برنامه‌های حمایتی از واحدهای صنعتی به همشهری می‌گوید

2 تصمیم استاندار برای قزوین 98

از زمان درخواست برای مصاحبه تا حضور در دفتر استاندار قزوین بیش از یک روز نگذشت. مرد بروجردی قزوین با وجود کسالت از ما در ساختمان مرمری استقبال کرد تا به‌عنوان عالی‌ترین نماینده دولت در یک مصاحبه درباره مشکلات قزوین و محورهای توسعه در استان بی‌پرده سخن بگوید. عبدالمحمد زاهدی که در سال‌های نزدیک به بازنشستگی‌اش به سر می‌برد، از برنامه‌های استان در شرایط سخت اقتصادی گفت. 

با توجه به ابهام درباره مدت زمان تحریم‌ها، برای جلوگیری از بحران صنعتی در استان چه برنامه‌ای دارید؟
 این احتمال وجود داشت که قزوین به‌عنوان قطب صنعتی کشور با بیش از 4 هزار واحد تولیدی و صنعتی در صورت فقدان تعامل و اهتمام جدی مدیران و دستگاه‌‌های مسئول بیشترین تاثیر منفی را از تحریم‌ها و تهدیدها بپذیرد. با توجه به همین مسأله، یکی از مأموریت‌های اصلی مدیران استانی، در سال جاری، شناسایی موانع و مشکلات پیش‌روی بنگاه‌ها (در سایه تعامل سازنده میان دستگاه اجرایی و بخش خصوصی) و رفع عاجل آن در نظر گرفته شده است. از این‌رو، برای پایش و رصد تکلیف ابلاغ‌شده به مدیران اجرایی هر ماه به‌طور مستمر جلسه‌ای با عنوان شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی با حضور اینجانب و دبیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و عضویت خانه صنعت، معدن و تجارت، اتاق تعاون، اتاق اصناف و انجمن‌های تخصصی تولیدی و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار می‌شود. در این میان با پیگیری از مدیران ارشد ملی تلاش شده است تا عمده چالش‌ها و تنگناهای فراروی واحدهای تولیدی رفع شود.

برای حمایت از واحدهای صنعتی مشکل‌دار و بحرانی چه تصمیمی اتخاذ شده است؟
همه دستگاه‌ها مانند امور مالیاتی، شرکت‌های خدمات‌رسان و بانک‌های دولتی متعهد شدند در چارچوب مقررات، مطالبه‌های خود را از بنگاه‌های اقتصادی با میزان بدهی دولت به اشخاص و واحدهای تولیدی تهاتر و تسویه کنند. با اعطای تسهیلات به 2804 واحد تولیدی و صنعتی با اعتبار بیش از 24 هزار و 822 میلیارد ریال از محل دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی با اولویت واحدهای مشکل‌دار که به دلیل تحریم‌های اقتصادی و نوسانات نرخ ارز در تأمین نقدینگی دچار مشکل شده‌اند، طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و همچنین بازسازی و نوسازی صنایع فرصتی مهیا شد تا ضمن حفظ اشتغال واحدهای تولیدی، زمینه ایجاد و ارتقای ظرفیت تولید در واحدهای موجود مهیا شود.

دولت در نظر دارد با حذف یارانه 3 دهک پردرآمد جامعه این هزینه را به استان‌ها تخصیص دهد. اولویت شما در این تخصیص چیست؟
 اولویت تخصیص اعتبار ناشی از حذف دهک‌های پردرآمد، حذف تدریجی فقر مطلق و اتمام پروژه‌های عمرانی استان‌هاست. در استان قزوین پس از اختصاص یارانه به خانوارهای هدف، صرفه‌جویی ناشی از هدفمند ‌کردن یارانه‌های نقدی به امور مهم و اساسی استان در رسیدگی به وضع معیشتی نیازمندان و افراد فاقد بیمه و همچنین کمک به راه‌اندازی فعالیت‌های تولیدی در مناطق محروم و ایجاد اشتغال تعلق خواهد گرفت.
برنامه استان قزوین در صورت تصویب تبصره مذکور اعطای یارانه به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و سایر افراد متقاضی واجد شرایط از طریق راستی‌آزمایی توسط نهادهای حمایتی است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید