• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46919
+
-

خسارت 800 میلیارد تومانی سیل به خوزستان

دریچه
خسارت 800 میلیارد تومانی سیل به خوزستان

ستاره حجتی/خبرنگار


یک بار دیگر سیلاب در حالی نیمی از خوزستان را در آب فرو برد که مدیر کل بحران استانداری خوزستان می‌گوید هنوز خسارت‌ سیلاب 95 پرداخت نشده است. با این حال کیامرث حاجی‌زاده معتقد است:  امسال امدادرسانی و مدیریت بحران مثبت بوده است و اقدام و اخطارها پیش از سیلاب شروع شد. 
او با بیان این‌که شکستن سیل‌بند روستای «ابوعفری» شهر رفیع مشکلات جدی ایجاد کرد، می‌‌گوید: «حجم عظیمی از آب رودخانه به سمت اراضی سرازیر شد، اما با همراهی مردم و مسئولان شهرستان، در ساعت‌های اولیه، همکاری برای ترمیم سیل‌بند شروع شد. بعد از ترمیم سیل‌بند رفیع، سیل‌بند روستای آلبوعفری ترمیم شد و فقط نشت‌گیری آن مانده است.»
مدیر کل بحران استانداری خوزستان ‌می‌افزاید: «سیل‌بند روستای آلبوعفری دچار شکستگی شده و شیب رودخانه را به سمت خود آورده است. بیش از ۵۰ سال است که رودخانه‌ لایروبی نشده.»
حاجی‌زاده وضعیت را در مرحله کنترل و مهار سیل عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: «با این حال شرایط کنترلی ایجاد شده نیاز به تثبیت دارد. در این مرحله از ترمیم، سازمان آب و برق و باقی دستگاه‌ها وظیفه نشت‌گیری سیل‌بند را برعهده دارد. همچنین همه ماشین‌آلات تا پایان عملیات در صحنه باقی می‌مانند.» وی با بیان این‌که روستاهای بسیاری در حاشیه دز و کرخه در معرض سیل قرار گرفته‌اند، اظهار می‌کند:‌ «همه امکانات در استان بسیج شده‌ است. مردم شریف رفیع در خلال بحران سیل در کنار مسئولان پای کار بودند و از آنها تقدیر می‌کنیم. خود استاندار خوزستان هم یک شبانه‌روز در محل حضور داشت.»
مدیر کل بحران استانداری خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که حضور امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال ‌احمر در مناطق سیل‌زده هویزه، دشت آزادگان، شوش، شوشتر و دزفول ادامه دارد، می‌گوید: «بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای امدادی تاکنون به ۲۸۳۰ خانوار سیل‌زده خوزستانی امدادرسانی کرده‌اند و امدادرسانی در مناطق سیلابی ادامه دارد. این امدادرسانی‌ها شامل برپایی اردوگاه اسکان اضطراری، توزیع اقلام امدادی، تخلیه اضطراری مردم آسیب‌دیده و انتقال به مناطق امن، کمک‌های اولیه و کمک به ترمیم سیل‌بندها بوده است.»
او ادامه می‌دهد:‌ « تعدادی از اهالی ۱۱ روستا در شوش، ۶ روستا در شوشتر، ۱۲ روستا در دشت آزادگان، ۶ روستا در دزفول و شهر رفیع در هویزه تخلیه شده‌ و در منازل اقوام، مساجد و مدارس و اردوگاه‌های اسکان اضطراری استقرار یافته‌اند.»
مدیر کل بحران استانداری خوزستان از دستور رئیس‌ جمهوری به وزیر کشور برای بسیج امکانات لازم و مدیریت مشکلات ناشی از سیل در استان‌های جنوبی خبر می‌دهد و می‌گوید: «امسال 3 برابر خسارت سیل ۹۵ را شاهد ‌بودیم. سال ۹۵ میزان خسارت ۹۰۰ میلیارد تومان بود که هنوز پرداخت نشده است. امسال هم سیل تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به خوزستان وارد کرده است.»  به گفته وی، مهم‌ترین عامل سیلاب‌های خوزستان فرسودگی سیل‌بندهاست. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید