• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46889
+
-

ویدئو 92

آنها بدون سریال خمارند

آنها بدون سریال خمارند

آرش نهاوندی

با گذشت تقریبا یک‌دهه از پخش نخستین دی‌وی‌های سریال‌های خارجی در ایران و با افزایش میزان تولید و تنوع در سریال‌های خارجی، دیگر مانند سابق همه اقشار جامعه به‌طور یکسان به یک سریال خاص علاقه نشان نمی‌دادند و تنوع بیشتر سریال‌های خارجی و دوبله سریع آنها سبب شده بود تا برای هر سلیقه و ذائقه‌ای دی‌وی‌دی‌های سریال‌های خارجی در سطح جامعه موجود باشد. بینندگان ایرانی سریال‌های خارجی در این دهه حرفه‌ای‌تر شده بودند و سریال‌های خارجی‌ای را انتخاب می‌کردند که بیشتر با سلیقه‌‌شان جور باشد. اینگونه بود که با وجود پخش سریال‌های ترکی و آمریکای‌جنوبی از برخی از شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره، سریال‌های خارجی‌ای که روی دی‌وی‌دی رایت و در سطح جامعه تکثیر می‌شدند نیز طرفداران خود را داشتند. این طرفداران، به‌ویژه از اقشار جوان‌تر بودند که به سریال‌های حادثه‌ای، ماجراجویانه، پلیسی و تریلر علاقه داشتند. در سال‌های ابتدایی دهه90‌شمسی در ایران، سریال‌های تریلر و کمدی نظیر «دکستر»، «مردگان متحرک» و «تئوری بیگ‌بنگ» بیشتر میان جوانان طرفدار پیدا کرده بود.

اما شاید یکی از دلایل اصلی علاقه مخاطب جوان ایرانی به سریال‌هایی نظیر دکستر که در ژانر جنایی، تریلر روانشناسانه و کمدی سیاه در 8 فصل و 96 قسمت ساخته شده است، اشتیاق دیدن سریال‌های پر از تعلیق و مملو از حوادث خونبار و دهشتناک باشد؛ اتفاقاتی که نه‌تنها در سریال‌های ایرانی نمایش داده نمی‌شود که در ایران به سریال‌های درام ژانر وحشت اصلا پرداخته نمی‌شود. در واقع این سریال‌ها به‌دلیل دارا بودن مضامین و تصاویر پرخشونت، امکان ساختشان در ایران فراهم نیست؛ چرا که ساخت سریال‌هایی که مملو از صحنه‌های خشن و خونبار باشد مغایر سیاست‌های صداوسیماست. بنابراین در نبود تریلرهای ایرانی (فیلم‌های ترسناک)، مخاطب ایرانی چاره‌ای جز انتخاب فیلم‌ها و سریال‌های تریلر خارجی ندارد و از همین رو است که سریال‌های خارجی که در ژانر ترسناک، دلهره‌آور و پسا رستاخیزی ساخته می‌شود با اقبال زیادی در میان جوانان ایرانی روبه‌رو می‌شود.

از جمله دیگر سریال‌هایی که در سال‌های اول دهه 90 شمسی جوانان ایرانی از آن استقبال کردند سریال مردگان متحرک ساخته شده در سال2010 بود. تا‌کنون 9فصل از سریال مردگان متحرک در 115قسمت ساخته شده و همچنان فصول دیگر آن در حال ساخت است. این سریال در ژانر ترسناک و پسارستاخیزی ساخته شده و مایه‌های علمی و تخیلی نیز دارد و ازجمله سریال‌هایی است که به‌دلیل صحنه‌های وحشتناک، امکان ساختش در ایران وجود ندارد. قهرمان این سریال اندرو لینکولن معاون کلانتر است. او که به کما رفته بود پس از برخاستن از کما با دنیایی مواجه می‌شود که مملو از مردگان متحرک مشابه زامبی‌های فیلم‌های ژانر وحشت جورج ای.‌رومرو هستند؛ آنها گوشت انسان می‌خورند. اندرو لینکولن پس از آنکه خود را در چنین شرایط دهشتناکی می‌یابد سعی می‌کند که خانواده‌اش را پیدا کند و در این راه با گروهی از بازماندگان که همسر و فرزندانش بین آنها هستند برای بقا و زنده ماندن تلاش می‌کند.

کاهش ساخت سریال‌ها و برنامه‌های طنز در تلویزیون ایران و افزایش ساخت برنامه‌‌های مجری محور و ستاره محور در سال‌های اخیر سبب گرایش بیشتر جوانان به سریال‌های کمدی خارجی شده است. سریال تئوری بیگ بنگ نیز ازجمله سریال‌های کمدی است که در اوایل دهه90 شمسی به‌رغم فراگیر شدن تب سریال‌های ترکی، با استقبال زیادی از سوی جوانان ایرانی روبه‌رو شده است. این سریال که ساخت آن از سال2007 آغاز شده و هنوز ساخت فصل‌های جدید آن ادامه دارد، از نوع کمدی موقعیت (سیتکام، گونه‌ای از کمدی که در آن فعالیت‌‌های روزانه شخصیت‌های فیلم یا سریال در لوکیشن‌های عادی با حرکات یا دیالوگ‌های طنز نمایش داده می‌شود) است. موضوع داستان این سریال درباره 5‌شخصیت است که 4 تا از آنها روابط اجتماعی ناموفق دارند و یکی از آنها دارای روابط اجتماعی گسترده است. اختلاف‌ها و تضادهای این شخصیت‌ها موجب ایجاد صحنه‌‌های کمدی در این سریال می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :