• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46758
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zw7O
+
-

درخونگاه: شیفتگی

درخونگاه: شیفتگی

«درخونگاه» به مسعود کیمیایی تقدیم شده است اما ادای دین توأمانی است به مسعود کیمیایی و علی حاتمی. مادربزرگ صم و ‌بکمی که مادر علی حاتمی را تداعی می‌کند، دیالوگ‌ها از جهت شاعرانگی مثل دیالوگ‌های علی حاتمی است و قصه از جهت درونمایه رفاقت و خیانت فیلم‌هایی مثل فیلم‌های مسعود کیمیایی.
چیدمان صحنه‌ فیلم‌های علی حاتمی را یادآور می‌شود و فضای تاریک و تلخ فیلم‌های مسعود کیمیایی را. صدای فرهاد و فریدون فروغی و بازسازی فضای سال‌های دهه60 یادآور «درخونگاه» را هم به فهرست فیلم‌هایی مثل «بمب» و «نهنگ عنبر» و «ماجرای نیمروز» و «وضعیت سفید» اضافه می‌کند.
اما فارغ از اینها، از درخونگاه به جز خانه‌ای قدیمی و کوچه‌های تنگ چیزی دیده نمی‌شود و حکایت تاریخ محله و آدم‌ها در فیلم فراموش شده است. فیلم بیش از آنکه بخواهد تاریخ را روایت کند یا قصه بگوید اسیر خاطره است و بازآفرینی فضای دهه‌های گذشته.
با این همه فیلم می‌تواند در گیشه بفروشد. قصه آن‌قدر کشش دارد که مخاطب را پای فیلم بنشاند و بازی‌های فیلم آن‌قدر درخشان است که تماشاگران را به سینما بکشاند.  امین حیایی و ژاله صامتی تا نادر فلاح و علیرضا استادی و پانته‌آ پناهی‌ها مجموعه‌ای از بهترین بازی‌های خود را در «درخونگاه» ارائه کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :