• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46755
+
-

ستاره‌های سینما در داستان ضحاک

«آخرین داستان» شانس خود را در جشنواره امتحان می‌کند

ستاره‌های سینما در داستان ضحاک

فهیمه پناه‌آذر/خبرنگار

انیمیشن « آخرین داستان» توانسته در جشنواره‌های مختلف خارجی مورد توجه قرار بگیرد. نخستین فیلم بلند انیمیشن اشکان رهگذر در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش درآمد. رهگذر در این انیمیشن توانسته بازیگران شناخته شده سینما را گرد هم بیاورد و در این زمینه می‌گوید: «اعتماد کردن به پروژه‌های انیمیشن در ایران سخت است اما بازیگران سینما این اعتماد را کردند و از این کار حمایت خوبی شد.»

تولید انیمیشن راه رفتن بر لبه تیغ

رهگذر درباره پروژه ساخت «آخرین داستان» به همشهری می‌گوید: «ساخت انیمیشن در همه‌جا یک پروسه زمان‌بر و فرسایشی است و به کارگروهی مستمر نیاز دارد اما تفاوتش با دیگر کشورها این است که ساخت انیمیشن در همه جا کار لوکس بوده و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، موقعیت خوبی داشته و امنیت شغلی دارند و این موضوع کاملا در ایران برعکس است. گاهی انیماتورها کمترین دستمزدها را دریافت می‌کنند و هیچ امنیت شغلی ندارند. به‌طور کلی فعالیت در حوزه انیمیشن راه‌رفتن بر لبه تیغ است.» رهگذر که ابتدا بدون حضور تهیه‌کننده، پروژه «آخرین داستان» را کلید زده از عدم‌حمایت‌ها می‌گوید: «زمانی که تولید را کلید زدیم، چون کار خصوصی بود و موضوع هم در اولویت سازمان‌ها و نهادها نبود، کسی از ما حمایت نکرد و اصولا از سوی مدیران نیز به واسطه سلیقه‌های شخصی حمایتی نشد. کار را به هزار زحمت کلید زدیم و برای شروع دار و ندارمان را فروختیم و در سال‌های پایانی خوشبختانه احسان رسول‌اف به‌عنوان تهیه‌کننده به ما اعتماد کرد و به پروژه پیوست.»


آخرین داستان، پروژه‌ 9ساله

اشکان رهگذر به همراه تیمش 9سال درگیر این پروژه بوده و یادآور می‌شود: «در این 9سال نزدیک به هزار نفر با ما در مقاطع مختلف همکاری داشتند و در 2سال اخیر تولید، حدود 110نفر در دفتر تولید مستقر بودند. تیم ما به دلایل مختلف در این سال‌ها نوسان داشت و در نهایت «آخرین داستان» تولید شد.»
وی در ادامه به حضور بازیگران به‌عنوان صداپیشه اشاره کرد: «صداپیشگی با دوبله متفاوت است. بازیگران در استودیو حضور داشتند و حین بازی ما تنها صدای بازیگران را استخراج کردیم. در اصل بیشتر بازیگردانی کردیم تا کار دوبله، من از همان ابتدای کار لیست بازیگرانی را  داشتم که متمایل به همکاری با آنها بودم. هر کسی این لیست را می‌دید، می‌گفت متوهم هستی و نمی‌توانی این بازیگران را در این پروژه جمع کنی. آن موقع پولش را داشتیم. اما بعدها وقتی بازیگران بخش‌هایی از تولید را دیدند برای حضور موافقت کردند.» رهگذر ادامه می‌دهد: «آخرین داستان، توانست در مسیر تولید خوب دیده شود و وقتی کار را می‌دیدند، علاقه‌مند می‌شدند و در این میان حضور تینا پاکروان بسیار مؤثر بود. بازیگران دستمزد‌شان را دریافت کردند اما آن نسبت به بازی‌هایشان در فیلم‌های سینمایی بسیار کم بود و در اصل از این پروژه حمایت کردند.» این کارگردان درباره حضور رسول‌اف به‌عنوان تهیه‌کننده نیز می‌گوید: «یک سال تلاش کردیم که تهیه‌کننده حضور داشته باشد و در نهایت سال 94بود که رسول‌اف حضور رسمی یافتند. خوشبختانه رسول‌اف، تهیه‌کننده به‌روزی است. در سینمای ایران، تهیه‌کننده‌ای که درکی از ساخت انیمیشن داشته باشد، کم است و ارزش کار را متوجه نمی‌شوند. اما رسول اف اطلاعات خوبی در این زمینه دارد.»  «آخرین داستان» برداشت آزادی از داستان ضحاک است که بازیگرانی چون پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، اکبر زنجانپور، حامد بهداد، باران کوثری، ‌اشکان خطیبی، بیتا فرهی، حسن پورشیرازی، فرخ نعمتی، ملیکا شریفی‌نیا و... صداپیشگی شخصیت‌ها را برعهده دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید