• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46559
+
-

تخفیف بدهی عوارض طرح ترافیک تا پایان سال

با مصوبه شورای شهر تهران،وسایل نقلیه باری دارای بدهی عوارض بیش از یک‌میلیون تومان، از سوی شهرداری برای توقف به پلیس معرفی می‌شوند

شورا
تخفیف بدهی عوارض طرح ترافیک تا پایان سال

حامد فوقانی/خبر‌نگار


«وسایل نقلیه باری دارای بدهی عوارض، برای توقف به پلیس معرفی می‌شوند. همچنین مالکان خودروهای سواری درصورت تسویه بدهی عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک، تا پایان اسفند‌ماه سال ۹۷ از تخفیف ۲۵درصدی بهره‌مند شوند»؛ اینها 2 مصوبه‌ای بود که اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروزشان به تصویب رساندند؛ موضوعاتی که نزدیک به 120دقیقه از زمان صحن را به‌خود اختصاص داد و در این میان بسیاری از حاضران، پرسش و پاسخ و نظرات متفاوتی را درباره آنها مطرح کردند.
تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای سال آینده پربحث‌ترین مسئله این روزهای خیابان بهشت است. به همین منظور شورای شهر تهران در دومین جلسه متوالی به بررسی 2 لایحه در این رابطه پرداختند. این جلسه با قرائت زیبایی از آیات قرآن کریم توسط یک‌ نوجوان آغاز شد. محمدرضا حاتمی با تلاوت آیاتی چند از کلام خداوند، چنان فضای صحن شورا را تحت‌تأثیر قرار داد که اشک از چشمان چند عضو جاری شد.

پافشاری روی مصوبه
نخستین دستور جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت، بررسی نامه فرمانداری تهران درخصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه «معرفی 4نفر از کارشناسان متخصص در امور فنی و شهرسازی» بود. در همین رابطه کمیسیون‌های معماری‌ - شهرسازی و نظارت-  حقوقی به بیان نظرات خود پرداختند. به گزارش همشهری، فرمانداری در ایراد به این مصوبه اعلام کرده شورای اسلامی شهر اجازه نظارت بر فعالیت کمیسیون ماده 100 را ندارد. افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورا اما در پاسخ گفت: «‌شورای شهر پیش از این مصوبه‌ای برای انتخاب کارشناسان داشته که در آن اعلام می‌کند کارشناسان متخصص در امور فنی و شهرسازی باید به تأیید شورا برسند. ما عین مصوبه شورا عمل کرده‌ایم و هیچ مغایرتی با قانون و خود مصوبه شورا وجود ندارد.» به این ترتیب اعضای شورا با حداکثر آرا بر همان مصوبه پیشین خود پافشاری کردند. در دستور جلسه دوم اعضا، مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی را تشکیل دادند و براساس آن اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی برای چندمین سال به شهردار تهران تفویض شد.

دستور توقف خودروهای باری با عوارض بالای یک‌میلیون تومان
پس از اینها بررسی لایحه «تعیین عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران در سال 98» آغاز شد.
در جریان بررسی این لایحه در ماده 2 پیشنهادهایی از سوی اعضای شورا ارائه شد و سرانجام اعضا این متن را به تصویب رساندند؛ «شهرداری موظف است خودروهای با بدهی معوق بالای 10میلیون ریال عوارض را برای توقف به پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی کند. مالک نیز موظف است ظرف حداکثر 30روز از تاریخ ابلاغ، عوارض اعلام شده را پرداخت کند. همچنین شهرداری تهران مجاز خواهد بود درصورتی که مالک وسیله نقلیه ظرف مدت 3ماه از قطعیت عوارض نسبت به پرداخت آن اقدام نکرد، نسبت به صدور اجراییه و وصول عوارض مذکور اقدام کند.» در این میان محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل اعتقاد داشت که مدیریت شهری نمی‌تواند پلیس را مکلف کند و از طرفی بهتر است خودروهای باری با عوارض بالای یک میلیون تومان معرفی شوند که این پیشنهاد، موافقت اعضا را در پی داشت. در ادامه ماده 3 این لایحه هم به تصویب رسید. در این ماده واحده آمده: «درآمد حاصل از اجرای این مصوبه صرف توسعه نوسازی حمل‌ونقل عمومی و اقدامات پیگیرانه جهت کاهش اثرات آلودگی هوا شود.» سیدحسن رسولی نیز پیشنهاد داد در چارچوب بودجه مصوب سالانه نیز ذکر شود که این پیشنهاد او به تصویب رسید. سپس در ماده 4حجت نظری پیشنهادی را ارائه کرد که طبق آن قرار شد شهرداری در پایان هر 6‌ماه گزارش اقدامات را اعلام کند. همچنین با پیشنهاد او، بند مرتبط با دریافت عوارض همزمان با جریمه خودروهای باری حذف شد.

تخفیف 25درصدی برای بدهکاران
بررسی لایحه اعطای تخفیف برای بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های تردد ممنوع شهر تهران در صورت تسویه بدهی تا پایان اسفند‌ماه سال 97، آخرین دستور جلسه دیروز شورا بود. در ابتدا کمیسیون برنامه و بودجه وارد بحث شد و پیشنهاد رد کلیات این لایحه را ارائه داد. بهاره آروین در تشریح این امر گفت: «دلیل اصلی ما این بود که این اقدام سنگ بنای یک رویکرد اشتباه خواهد شد؛ به‌عنوان مثال وقتی در حوزه شهر‌سازی‌ تخفیف آخر سال ارائه می‌شود همه پرداخت‌ها را موکول به این زمان می‌‌کنند و این امر نهادینه شده است. در مورد این عوارض تردد در محدوده ممنوع شهر هم برای سال 98 همه منتظر می‌مانند تا آخر سال تخفیفی ارائه شود و بعد نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. اتفاقا شورا معتقد است به جای تخفیف باید جریمه دیرکرد وضع شود.»
محمد علیخانی اما به‌عنوان مخالف اعلام کرد که در این لایحه تمرکز بر اقشار ضعیف، شده؛ چراکه بیشتر این اقشار نظیر رانندگان وانت نیازمند مساعدت هستند. سیدحسن رسولی ولی موافق بود و گفت: «قریب به 400میلیارد تومان از استفاده‌کنندگان طرح ترافیک بدهکار هستند و این کسری کارت‌های شارژ نشده است. ما برای کسانی که عوارض خود را نقدا و بموقع می‌دهند هیچ امتیازی درنظر نمی‌گیریم آن وقت به کسانی که پرداخت نکرده‌اند امتیاز مثبت می‌دهیم.» الهام فخاری هم عنوان کرد: «وقتی در مورد تغییر مدل طرح ترافیک بحث می‌کردیم به همین نکات اشاره کردیم که داریم درآمد نقد مردم را در تاریخ مشخصی تبدیل می‌کنیم به بدهی که برای وصولش باید چند مکانیسم طراحی شود.»
سپس محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری که در صدوبیستمین جلسه شورا حضور داشت، گفت: «اگر کسی عوارض را بموقع پرداخت نکند جریمه می‌شود و به جای اینکه ضریب 0.8بدهد، ضریب یک‌می‌دهد؛ یعنی درواقع 25درصد جریمه می‌شود. ‌پیشنهاد ما بخشش این جریمه است. اکنون 352میلیارد عوارض وصول نشده داریم و همچنین 215میلیارد عوارض دریافت شده‌است؛ بنابراین باید عوارض دریافت شود، نه اینکه زمانی که فرد خواست خودرویش را بفروشد تازه به یاد پرداخت عوارض بیفتد.»
در نهایت پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه تعداد آرای لازم را کسب نکرد و به این ترتیب کلیاتش تصویب شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید