• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46513
+
-

سایه بحران خلیج‌فارس بر سر فوتبال

جهان‌نما
سایه بحران خلیج‌فارس بر سر فوتبال


اگرچه همچنان یک مسابقه تا پایان جام ملت‌های آسیا باقی مانده، اما روز گذشته حساس‌ترین دیدار این جام در ابوظبی میان تیم‌های ملی قطر و امارات برگزار شد، کشورهایی که با توجه به منابع مالی سرشار حاصل از فروش نفت و گاز و همچنین جهت‌گیری‌های متضاد سیاسی، دو قطب مخالف تحولات بزرگ خاورمیانه طی سال‌های اخیر به شمار می‌روند. به‌گونه‌ای که قطر با استفاده از ابزارهای سیاسی-رسانه‌ای خود از انقلاب‌های عربی حمایت کرده و در مقابل امارات به‌عنوان حامی جریانات ضد‌انقلاب‌های عربی شناخته می‌شود و به این ترتیب طی سال‌های گذشته به پایگاهی برای حمایت از نظام‌های عربی در معرض خطر انقلاب تبدیل شده است.

رقابت میان این دو کشور اما از حدود دو سال قبل وارد مرحله دشمنی مستقیم شده است، دشمنی که با محاصره همه جانبه قطر توسط عربستان، امارات و بحرین آغاز شده و تا به امروز بدون هیچ نتیجه خاصی همچنان ادامه دارد.

برخلاف شعارهای رسمی، این بحران‌ها به‌طور جدی بر مناسبات ورزشی امارات و قطر سایه انداخته است؛ وضعیتی که نشانه‌های آن را از مشکلات قطری‌ها برای ورود به امارات گرفته تا فضای تند میان هواداران دو کشور در شبکه‌های اجتماعی می‌توان مشاهده کرد. وزارت ورزش و جوانان قطر از ابتدای آغاز مسابقات اعلام کرد، دولت امارات با خودداری از همکاری در حوزه‌های مختلف مانع از ورود آسان شهروندان قطری به این کشور برای تشویق تیمشان می‌شوند، امری که منجر به حضور بسیار کم تعداد قطری‌ها در ورزشگاه‌های امارات شده است. در مقابل اما معاون وزیر ورزش امارات با تکذیب ادعای قطر گفته است: آنها عامدانه از حضور در امارات خودداری کرده‌اند، مقدمات حضور شهروندان قطر پیش از آغاز جام از طریق تماس‌های ما با وزارت خارجه قطر کاملا هماهنگ شده بود.

نکته قابل توجه در این زمینه اما حضور عمانی‌ها در ورزشگاه‌ها برای حمایت از تیم قطر است، رخدادی که باز هم ریشه در تنش‌های سیاسی میان کشورهای عربی در خلیج‌فارس دارد. این وضعیت تا جایی پیش رفت که وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای با هدف ممانعت از بروز هرگونه تنش احتمالی بعد از دیدار روز گذشته از شهروندان این کشور درخواست کرده بود دیدار قطر و امارات را از داخل عمان دنبال کنند.

از سوی دیگر و باتوجه به جو بسیار نامناسب در شبکه‌های اجتماعی، پلیس دبی تا پیش از دیدار روز گذشته قطر و امارات چندین بار از طریق رسانه‌های ملی امارات از شهروندان این کشور خواست به اخلاق ورزشی پایبند بوده و اجازه ندهند تنش‌های سیاسی وارد فضای ورزشگاه‌ها شود. با این حال برخی شهروندان اماراتی از ساعات پایانی روز دوشنبه با تجمع در مقابل هتل محل اقامت تیم قطر سعی در ایجاد مزاحمت برای اعضای این تیم داشتند؛ تجمعی که با گذشت کمتر از یک ساعت با دخالت پلیس امارات پایان یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید