• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46483
+
-

کاهش التهاب ارزی با مدیریت تراکنش‌های بانکی


مقررات جدید در حوزه تراکنش‌های بانکی در کاهش التهابات ارزی موفق بوده است. این تازه‌ترین موضع رسمی بانک مرکزی است که دیروز از سوی اکبر کمیجانی، قائم‌مقام این بانک در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک اعلام شد.

به‌گزارش همشهری، او با اشاره به تحولات بین‌الملل در حوزه نظارت بانکی تأکید کرد: در چند سال گذشته در جهان، نظارت بانکی تحولات عمیقی را از سر گذرانده که به سختگیرانه‌تر شدن مقررات و لزوم توجه به جزئیات منجر شده و در ایران نیز از طرف دیگر نوسان شدید در بازارهای دارایی، به‌خصوص ارز و طلا، در ماه‌های اخیر و ورود تقاضاهای سفته‌بازانه ناشی از پول‌های با منشأ نامعلوم در کنار قوانین تصویب شده و در حال تصویب مبارزه با پولشویی و فساد، نیاز به نظارت، رصد و پایش دقیق مبادلات پولی را اجتناب‌ناپذیر کرده، به‌گونه‌ای که در نهایت ردیابی وجوه از ابتدا تا انتها برای نهادهای ذیربط مشخص و شفاف باشد.

این مقام ارشد بانک مرکزی تأکید کرد: تدوین مقررات جدید در حوزه تراکنش‌های بانکی و چک‌های تضمینی که در ماه‌های اخیر صورت گرفت به‌عنوان بخشی از راه‌حل، در کاهش التهابات ارزی و توقف نسبی فعالیت‌های سفته بازی موفق بوده و تسری این قواعد به سایر ابزارهای پرداخت و تراکنش‌های پولی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

کمیجانی گفت: انتشار پیش‌نویس سیاست‌نامه بانک مرکزی درباره رمز ارزها، برقراری نظام هویت‌سنجی افراد در پرداخت‌های غیرحضوری با استفاده از اتصال کارت‌ها به شماره تلفن همراه و کد ملی، تدوین و انتشار استاندارد جدید پرداخت‌های کارتی معرفی بستر توسعه محصول با استفاده از فناوری زنجیره بلوک و ایجاد سامانه سپند به‌عنوان زیر ساخت برداشت مستقیم مواردی هستند که پس از زحمات چند ساله در این فاصله به بهره‌برداری رسیده و از آنها رونمایی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید