• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46453
+
-

شکایت، دلخوری و تمسخر!

شکایت، دلخوری و تمسخر!

باخت به ژاپن رویاهای ما را نابود کرد. حسرت قهرمانی در آسیا دارد به نیم‌قرن نزدیک می‌شود. در عین حال شکست دور از انتظار و بازی آماتور تیم ملی مقابل ژاپن سبب شد واکنش‌های رنگارنگ و متنوعی به این باخت مطرح شود و  سیاسیون، هنرمندان، رسانه‌های خارجی و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف هر کدام از زاویه نگاه خود به این بازی بپردازند.
 مطهری: آزمون، حاج‌صفی و رضاییان باید تنبیه شوند
علی مطهری نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی امروز به باخت ملی‌پوشان فوتبال ایران مقابل ژاپن واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود نوشت: «باخت ما در مقابل ژاپن نشان داد که تیم ملی فوتبال کشور ما، هم از نظر روحی و روانی برای مسابقات بزرگ آماده نبوده و هم از نظر اخلاقی و فرهنگی. تیمی که با خوردن یک گل از هم می‌پاشد و نمی‌تواند داشته‌های خود را به نمایش بگذارد، از نظر روحی و روانی آماده نیست و معلوم می‌شود از این جهت روی آن کار نشده است. همچنین تیمی که پس از باخت در مقابل تیم مقابل، عنان از کف می‌دهد و به افراد تیم حریف حمله‌ور می‌شود، علاوه بر فوتبال در اخلاق هم باخته است و ملت خود را هم در افکار عمومی جهان بازنده کرده است. وقتی ما در دنیا از سوی آمریکا و اسرائیل منافقانه متهم به حمایت از تروریسم و خشونت هستیم، رفتاری که آقایان آزمون و حاج‌صفی و رضاییان از خود نشان دادند و در مقابل چشم مردم جهان قرار گرفت ضربه‌ای مهلک به ملت ایران بود و این افراد باید تنبیه شوند. اینها بازی در تیم ملی را با بازی در کوچه و محله اشتباه گرفته‌اند و نمی‌فهمند که رفتار آنها رفتار و اخلاق و فرهنگ ملت ایران را به دنیا منتقل می‌کند. از سوی دیگر اعتراض بیش از حد به داور که در بازی‌های داخلی ما یک رسم و عادت شده است، خود را در بازی ملی نشان داد و شد آنچه نباید می‌شد. باید از همه اینها برای آینده درس گرفت. خلاصه، تیمی که می‌توانست قهرمان آسیا شود، به‌خاطر ضعف روحی و روانی و اخلاقی نتوانست به این مقام برسد و دل مردم را که در شرایط فعلی به‌شدت به آن نیاز داشتند شاد کند. این تیم همه شرایط قهرمانی را داشت اما شخصیت قهرمانی را نداشت.»
 تنابنده: گنجشک روزی هستیم
محسن تنابنده در واکنش به شکست تلخ ایران مقابل ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، اظهارنظر ناگاتومو بازیکن ژاپن را مبنی بر ساده بودن بازی با ایران به اشتراک گذاشت و در توضیح آن نوشت: «عادتمون دادن گنجشک روزی باشیم  و به کمترین چیز قانع باشیم، ژاپن جام جهانی رفت دور دوم مردمش نریختن تو خیابون ما می‌باختیم مساوی می‌کردیم کف خیابون بودیم. کلین شیت کلین شیت، در برابر چه تیمایی؟ کلا 2حریف پدر مادر دار داشتیم ؛ عراق و ژاپن که در برابر هر دوشون دست خالی موندیم. بی‌خیال، سهم ما از همه چی مثل همیشه شرمندگی دست‌اندرکاران و تمام.»
 رضایی: ما همیشه نتیجه را نداشته‌ایم
حبیب رضایی بازیگر سینما و تلویزیون هم واکنشی خاص به شکست تلخ ایران داشته است. او در صفحه شخصی خود نوشت: تصویر تاریخی ما... همه تلاش‌ها و دانش‌ها و منش‌ها با نتیجه عیار می‌گیرد. ما همیشه نتیجه را نداشتیم. مخالفان و موافقان یک جا نشسته‌ایم. مثل همه این سال‌ها «نشد». ما مانده‌ایم و خروارها‌ای کاش. حیف! خسته نباشید یوزهای نجیب و عجول وطن. حیف؛ همین...
 ژوله: عقده گشایی نکنیم
امیرمهدی ژوله با انتشار تصویری از کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در اینستاگرام، درباره تفاوت ژاپن و ایران نوشت: «شاید فرق ایرانی و ژاپنی بود در همه شئون ورزشی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی؛ اونا میرن دنبال توپ ما میریم دنبال داور که بیا به بازیکن حریف کارت زرد بده. چه تلخ بود این باخت، چه حیف شد این تیم، چه حیف شد این نسل، دمتون گرم، خسته نباشید. ما چشم از ساق هاتون برنمیداریم. این تیم اسمش تیم ملیه، با شکستش عقده گشایی نکنیم.»
 مارکا: ژاپن، ایران را ویران کرد
پیروزی پرگل ژاپن در رسانه‌های دنیا هم بازتاب گسترده‌ای داشت؛ ازجمله در مارکای اسپانیا که با تیتر «ژاپن ایران را ویران کرد»، به این موضوع واکنش نشان داده است. در تفسیر مارکا از این بازی آمده است: «نتیجه‌ای غیرقابل باور در این مسابقه رقم خورد.پیش از این مسابقه ایران را شانس اول صعود به فینال می‌دانستند چراکه تمام رقبای خود را به‌راحتی ازپیش‌رو برداشته بود و بدون گل خورده و با انسجام کامل در تمام خطوط به نیمه‌نهایی رسیده بود.»
  سوتی خط دفاع سوژه تمسخر کاربران عرب 
اشتباه عجیب  خط دفاعی ایران روی گل نخست ژاپن، سوژه تمسخر کاربران عرب در شبکه‌های اجتماعی شده است. این گل در شرایط عجیبی به ثمر رسید. درحالی‌که چند بازیکن ایران مشغول اعتراض بودند هافبک ژاپنی با تیز هوشی تمام توپ را دنبال کرد و با ارسال دقیق خود پایه‌گذار گل نخست شد. این اشتباه دسته جمعی مدافعان ایران، سوژه تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای عربی شده است. سایت «العربی الجدید» فلسطین در این‌باره نوشت: «با وجود اینکه بیشتر بازیکنان ایران در باشگاه‌های اروپایی بازی می‌کنند و از تجربه بالایی برخوردار هستند اما اشتباهی انجام دادند که سوژه تمسخر کاربران در توییتر شد. یک کاربر نوشته: گل نخست ژاپن در دروازه ایران یک الگو است برای تیمی که اعتراض می‌کند و تیمی که تنها توپ را می‌بیند. کاربر دیگری هم معتقد است: کار ژاپن به‌خوبی نشان داد که آنها چگونه جام را دنبال می‌کنند.»
کاربران عرب زبان از کشورهای مختلف در فضای مجازی نظرات فروانی درباره این بازی داشته‌اند:
«گل نخست ژاپن به ایران، درس بزرگی داشت اینکه تنها فوتبال نیست، درس زندگی هم هست.»
«این احمقانه‌ترین اشتباه خط دفاعی در تاریخ فوتبال جهان است.»
«اگر می‌خواهید دوباره چنین اشتباهاتی را ببینید به خط دفاعی آرسنال توجه کنید.»
«کسی که دوست دارد بخندد، گل نخست ژاپن برابر ایران را نگاه کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید