ماهانه 2 نفر در حرم امام رضا ع مسلمان میشوند
راحله حسینزاده| خراسان رضوی - خبرنگار:
ماهانه به طور میانگین 2 نفر در حرم مطهر رضوی به دین اسلام مشرف میشوند. به گزارش همشهری، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در نشست خبری در حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: به طور میانگین هر ماه 2 نفر در حرم مطهر رضوی مسلمان میشوند. این معاونت سالانه به 5 میلیون زائر غیرایرانی خدمترسانی میکند و با 60 هزار شخصیت حقیقی و حقوقی در سراسر جهان ارتباط مستقیم دارد.
حجتالاسلام «سید جلال حسینی» افزود: همه مجموعههای آستان قدس رضوی در این 3 سال طبق رهنمودهای تولیت این آستان، بر مبنای 4 شاخصه فعالیت داشتند که شامل «تحقق 7 بند دستورالعمل رهبری»، «فعالیت جهادی و انقلابی»، «فعالیتهای بنیادین و تحولی» و «افزایش سرمایه اجتماعی» میشود. وی درباره شنیدههایی که حاکی از تغییر احتمالی تولیت آستان قدس رضوی دارد گفت: در صورت تغییر حجتالاسلام و المسلمین «رئیسی» هیچ سیاستی از منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب دستخوش تغییر نمیشود و برنامهها همچنان روال توسعهای خود را طی خواهد کرد.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه بیش از 60 درصد زائران از برنامههای فرهنگی حرم مطهر رضوی استفاده میکنند اضافه کرد: در این 3 سال همه فعالیتهای فرهنگی حرم مطهر رضوی رشد کمی و کیفی داشته است. به عنوان نمونه، نظام جامع تبلیغی، طراحی و به کار گرفته شد و همین امر سبب شد تا حضور مبلغان دینی، قاریان قرآن، سخنرانان کشوری، راویان و مداحان در برنامههای حرم 73 درصد بیشتر شود.
وی به موضوع نشست اعتاب مقدسه جهان اسلام اشاره کرد و افزود: موسس این نشستها معاونت تبلیغات اسلامی این آستان بود و اکنون نیز این مهم از طریق سازمان فرهنگی دنبال میشود. ایجاد قرارگاه دیپلماسی زیارت در جهان اسلام یکی از مهمترین دستاوردهای نشست اعتاب است.
حسینی اظهار کرد: طی 3 سال گذشته با راهاندازی رواقی به نام حضرت زهرا (س) برگزاری همایشهای تخصصی، محتوایی و برنامههای فرهنگی ویژه بانوان افزایش یافت و کلاسها و کارگاههای آموزشی قرآن در این مدت 7 برابر شد.او با بیان اینکه هزار و 200 مبلغ در قالب کاروانهای جهادی به حاشیه شهر اعزام میشوند تصریح کرد: در راستای بهرهگیری از ظرفیت نخبگان در عرصه فرهنگی، 40 هیات اندیشهورز در کارگروه علمی معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی جذب شدند و همچنین میانگین سنی کارمندان این معاونت به 38 سال کاهش یافته است.
حسینی با اشاره به اینکه معاونت تبلیغات بزرگترین ناشر آستان قدس رضوی محسوب میشود اضافه کرد: یکی از مکملهای بسیار موثر در موضوع زیارت، بستههای فرهنگی است که به زائران اعطا میشود و در 3 سال اخیر، عنوان کتابهای معاونت تبلیغات 137 درصد و شمارگان آن 13 درصد بیشتر شده است.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در راستای توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم که مورد تاکید تولیت آستان قدس رضوی است، خادمیاران فرهنگی این آستان مقدس 58 درصد بیشتر شدند، به طوری که هماکنون 9 هزار خادمیار فرهنگی مشغول فعالیت هستند.
حسینی درباره فعالیتهای فرهنگی در فضای مجازی و سطح بینالملل گفت: در حال حاضر بیش از 30 صفحه و شبکه اجتماعی در فضای مجازی به نام معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی به 10 زبان دنیا در حال فعالیت است.
او با اشاره به نظرسنجی صورتگرفته از 33 هزار زائر طی سال جاری گفت: طبق 3 فرایند نظارت، ارزیابی و نظرسنجی، همه برنامههای فرهنگی حرم مطهر رضوی که معاونت تبلیغات اسلامی متصدی طراحی و اجرای آن است، امتیاز 82 دارد که بر اساس استانداردهای موجود، امتیاز بالای 80 رتبه «الف» یا همان «عالی» به شمار میرود.