• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46330
+
-

دفاع بانک مرکزی از دلار 4200 تومانی

 بانک مرکزی هم از نظریه دولت مبنی بر کنترل قیمت کالاهای اساسی با تزریق دلار 4200تومانی دفاع کرد. چند روز پیش مرکز پژوهش‌های مجلس این نظریه را رد کرده و آن را عامل توزیع رانت دانسته بود.
به گزارش همشهری،  معاون اقتصادی بانک مرکزی گزارشی به شورای پول و اعتبار داده و از تصمیم دولت دفاع کرده است.  در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده 14میلیارد دلار از پول نفت با قیمت هر دلار 4200تومان صرف واردات و تامین کالاهای اساسی و ضروری شود اما بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی می‌گویند این سیاست شکست خواهد خورد و کالایی که با دلار 4200تومان وارد یا تولید شده باشد،  بر مبنای قیمت آزاد به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد و دود آن به چشم مردم و سود آن به جیب کسانی می‌رود که امکان دسترسی به این دلارها را داشته باشند.حالا بانک مرکزی در گزارشی که جزئیات آن اعلام نشده،  مدعی است تصمیم 16مرداد امسال دولت مبنی بر اختصاص ارز حمایتی به کالاهای اساسی و دارو توانسته تا حدود زیادی از افزایش شتابان قیمت این قبیل کالاها که سهم بالاتری از سبد مصرفی دهک‌های پایین درآمدی را به‌خود اختصاص می‌دهد،  جلوگیری کند. استدلال بانک مرکزی این است که شاخص بهای تولید کالاهای مشمول ارز حمایتی یا همان دلار 4200تومانی در آذرماه امسال نسبت به اسفند پارسال 38.3درصد رشد داشته درحالی‌که کالاهایی که ارز حمایتی نگرفته‌اند،  قیمت تمام‌شده آنها 61.7درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی بر این نظر است که شاخص تورم کالاهایی که با ارز حمایتی وارد یا در بازار عرضه شده،  فقط 40.4درصد در آذرماه امسال نسبت به اسفند پارسال رشد داشته اما کالاهایی که با ارز آزاد وارد یا تولید و توزیع شده در آذرماه نسبت به اسفند پارسال 73.9درصد گران‌تر شده است.

گزارش معاون اقتصادی بانک مرکزی به این نتیجه ختم شده که درصورت اجرا نشدن سیاست تخصیص ارز حمایتی و رشد قیمت این کالاها همانند کالاهای غیرمشمول،  فشار تورمی در سال‌جاری به نحو قابل ملاحظه‌ای تشدید می‌شد و می‌توانست اثر بیشتری را بر کاهش رفاه خانوارها به همراه داشته باشد. گزارشی که البته اشاره‌ای به انحراف منابع ارزی بر مبنای دلار 4200 تومانی نمی‌کند و قابل تامل اینکه اعضای شورای پول و اعتبار هم که اکثریت آنها دولتی هستند،  از نظریه دولت و بانک مرکزی حمایت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید