• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46282
+
-

اترک و آینده اقتصادی گلستان

یک کارشناس اقتصادی: اترک یکی از ناب‌ترین و بهترین مناطق استان است که می‌تواند ما را به اقتصاد پایدار نزدیک کند

ستاره حجتی|  گرگان-خبرنگار :


سال 84  بود که ایجاد منطقه هزار هکتاری اترک به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری وقت به گلستان اعلام شد؛ منطقه‌ای صنعتی که علاوه بر توسعه اقتصادی و صنعتی استان می‌توانست نویدبخش حفظ محیط‌زیست گلستان باشد. این منطقه دارای کمترین ملاحظات محیط‌زیستی برای استقرار صنایع بزرگ بود.

 روند احداث منطقه هزار هکتاری اترک و توسعه زیرساختی آن با چالش‌های زیادی همراه بود. طی گذشت بیش از یک دهه پای سرمایه‌گذاران اندکی به منطقه رسید و تعداد واحدهای مستقر در آن، هیچ‌گاه از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نکرد. 

ارتقای این منطقه هزار هکتاری به منطقه ویژه اقتصادی در دولت یازدهم هم دردی از عقب‌ماندگی‌های زیرساختی‌اش دوا نکرد، اما از اواخر دولت یازدهم با توجه به لزوم استقرار صنایع در گلستان و تاکید بر حفظ محیط‌زیست یک‌بار دیگر اترک به عنوان منطقه‌ای طلایی به مسئولان معرفی شد، منطقه‌ای که راه درازی تا درخشش داشت.

 به گفته مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان، آسانی سرمایه‌گذاری و سهولت در مسیر و دسترسی در مناطق جنوبی استان، همچنین وجود دریای خزر به عنوان منبع تامین آب برخی صنایع، یکی از عوامل بازدارنده، سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در شمال استان است. 

«حسینقلی قوانلو» می‌گوید: طی 2 سال گذشته توسعه شهرک‌های صنعتی در جنوب استان متوقف شد چون اراضی گسترده بیابانی در شمال استان وجود دارد که دارای کمترین ملاحظات محیط‌زیستی است. بنابراین استان می‌تواند بدون نیاز به ایجاد شهرک‌ها در مناطق جنگلی یا ساحلی صنعت را توسعه دهد. 

وی ادامه می‌دهد: طی این مدت توسعه شهرک‌ها فقط در علی‌آباد کتول آن هم در حدود 17 هکتار در اراضی کم‌بازده را شاهد بوده‌ایم. در حال حاضر تمام اهداف توسعه صنعتی استان را در منطقه ویژه اقتصادی اترک دنبال می‌کنیم. حتی با یک سرمایه‌گذار خارجی هم برای سرمایه‌گذاری در این منطقه رایزنی و گفت‌وگو شده است. در سال 96 فنس‌کشی‌ و ایجاد تاسیسات گمرکی منطقه به اتمام رسید، با این حال همچنان مشکلات در راه جذب سرمایه‌گذار وجود دارد. 


خروج از حالت متروکه 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز می‌گوید: اقدامات زیرساختی انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی اترک به‌ویژه در فاز نخست طی 2 سال گذشته این منطقه را از حالت متروکه خارج کرده است. 
«حجت‌الله خلیل‌زاده» بیان می‌کند: بیش از 6 ماه است که تکمیل زیرساخت‌های اترک در فاز نخست، آن را آماده ورود سرمایه‌گذاران کرده است. 

وی ادامه می‌دهد: شرکت شهرک‌های صنعتی و بخش دولتی موظف به تکمیل زیرساخت‌ها در هر بخشی هستند تا بار ایجاد زیرساخت به گردن سرمایه‌گذاران نیفتد. در زمینه توسعه زیرساخت‌های سایر شهرک‌های صنعتی استان، به‌ویژه در پساب‌ها و فاضلاب‌ها هم اقدامات بنیادینی انجام داده‌ایم. 

خلیل‌زاده می‌افزاید: آنچه امروز اترک به آن نیاز دارد، معرفی بیشتر برای جذب سرمایه‌گذاران و تسهیل در روند اداری سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر اترک آمادگی ورود هر سرمایه‌گذاری را دارد. 
یک کارشناس اقتصادی نیز معتقد است که مساله اترک فقط دور بودن از مرکز استان یا تکمیل زیرساخت‌ها نیست.

«علی عبدلی» می‌گوید: اترک از چشم سرمایه‌گذاران دور مانده است. باید برنامه ویژه‌ای برای جلب سرمایه‌گذاران در این منطقه داشته باشیم.مشخص است که اولویت‌های توسعه صنعتی‌ استان در کدام بخش‌هاست، به همین دلیل باید پای سرمایه‌گذار را به عناوین گوناگون به اترک باز کرد. نمی‌‌توان دست روی دست گذاشت و منتظر ورود سرمایه‌گذار نشست. 

وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در جذب سرمایه‌گذار به‌ویژه در مورد سرمایه‌گذار غیربومی، ایجاد هجمه تبلیغاتی علیه وی و روند طولانی بروکراتیک تا تحویل یک عرصه است. هر سرمایه‌گذاری الزاما مشکل اقتصادی ندارد. از طرف دیگر، هر رابطه‌ای هم رانت محسوب نمی‌شود. همه این‌ها مواردی است که حتی در فضای رسانه‌ای باید در نظر گرفته شود.
این کارشناس اقتصادی بیان می‌کند: اترک یکی از ناب‌ترین و بهترین مناطق گلستان است که می‌تواند استان را به اقتصاد پایدار نزدیک کند. اقتصاد پایدار به این معناست که کمترین آسیب به منابع زیستی مانند آب، خاک، هوا، جنگل و... برسد. اترک دارای همه این شرایط است. بنابراین گلستان باید روی آن، حساب ویژه‌ای باز کند. 


ایجاد منطقه ویژه اقتصادی با هدف توسعه صنایع

 منطقه ویژه اقتصادی اترک به وسعت هزار هکتار در 42 کیلومتری گرگان واقع شده است. این منطقه برای استقرار صنایع بزرگ، متوسط و کوچک طراحی شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.
ایجاد این منطقه با هدف توسعه طرح‌های صنعتی در کشور، کمک به رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در مرداد سال ۸۴ به تصویب رسید. شهرک صنعتی هزار هکتاری(منطقه ویژه اقتصادی اترک) از پروژه‌های بلندمدت شرکت شهرک‌های صنعتی است که از سال ۸۸ تامین زیرساخت‌های آن آغاز شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید