• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46273
+
-

تنظیم بازار گوشت اهواز با واردات

مسئولان با توزیع گوشت وارداتی به قیمت دولتی سعی در تنظیم بازار و تامین گوشت مورد نیاز مردم دارند

بازار
تنظیم بازار گوشت اهواز با واردات

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


چند روزی است که قیمت گوشت قرمز و مرغ در اهواز دچار نوسان شده و حتی برخی مواقع این گوشت‌ها در بازار یافت نمی‌شود. در یک ماه گذشته قیمت مصوب مرغ در اهواز 4 بار تغییر کرده و گران شده است. حالا هم که دیگر در بازار خبری از عرضه گوشت و مرغ با قیمت مصوب نیست و فروشندگان مرغ‌های موجود در مغازه‌های خود را به قیمت دلخواهشان می‌فروشند.

شهروندان اهوازی می‌گویند مسئولان از نرخ مصوب مرغ خبر می‌دهند، اما این نرخ حتی یک روز هم ثبات ندارد و مدام تغییر می‌کند. آنها می‌گویند قیمت مرغ یک روز کیلویی 11 هزار و 900 تومان اعلام می‌شود و فردا می‌بینی 12 هزار و 500 تومان شده است. مرغ حتی 2 روز پیاپی هم ثبات قیمت ندارد و بسیاری از فروشندگان از این بی‌ثباتی سوءاستفاده و به دلخواه خود نرخ تعیین می‌کنند.


قیمت مصوب مرغ 

در این میان معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان به همشهری می‌گوید: اتفاقا مرغ کشتار روز نرخ مصوب دارد و در خوزستان 12 هزار و 500 تومان است و اگر بیش از این به مردم فروخته شود، پیگیرد قانونی دارد.
«علی‌محمد رحمانی» تاکید می‌کند: در بازرسی از فروشگاه‌های سطح شهر با واحدهایی که اقدام به گران‌فروشی کردند، برخورد و برای آنها پرونده تشکیل شد و این کار همچنان ادامه می‌یابد.
وی کمبود مرغ را در فروشگاه‌های اهواز رد می‌کند و می‌افزاید: در بازدید‌های ما از فروشگاه‌های سطح شهر، مرغ به اندازه کافی وجود داشت.


قیمت رسمی اعلام‌شده واقعی نیست

قیمت مصوب گوشت مرغ در بازار در حالی 12 هزار و 500 تومان اعلام می‌شود که فروشندگان هم مانند شهروندان معتقدند این قیمت‌گذاری واقعی نیست.یکی از فروشندگان مرغ در بازار اهواز در این رابطه به همشهری می‌گوید: مرغ مورد نیاز بازار اهواز معمولا از دزفول تامین می‌شود و مرغداری‌های دزفول هم مرغ را به قیمت 12 هزار و 500 تومان و 13 هزار تومان به ما می‌فروشند.

«سعید طرفی» عنوان می‌کند: اگر یک فروشنده مرغ بخواهد 10 درصد سود روی هر کیلو مرغ محاسبه کند، قیمت آن حدود 14 تا 14 هزار و 500 تومان می‌شود، یعنی 2 تا 2500 تومان گران‌تر از قیمت مصوب.
وی ادامه می‌دهد: حالا اگر یک فروشنده مرغ در اهواز بخواهد با این قیمت به فروش محصول بپردازد، از سوی نهادهای نظارتی جریمه می‌شود. به همین دلیل خیلی‌ها ترجیح می‌دهند فعلا خرید و فروش مرغ را انجام ندهند.


خروج مرغ از دزفول تخلف است

سرپرست فرمانداری دزفول هم با اشاره به اینکه مرغ مورد نیاز بازار اهواز معمولا از دزفول تامین می‌شود، اظهار می‌کند: بر اساس آنالیز صورت‌گرفته و در نظر گرفتن همه هزینه‌ها مثل حمل ‌و ‌نقل و... تولیدکنندگان مرغ زنده را با قیمت هر کیلو 9 هزار تومان به کشتارگاه تحویل می‌دهند. بنابراین قیمت مصوب مرغ در بازار دزفول 12 هزار و 500 تومان است و فروش با قیمت بیش از این تخلف است.
«محمد حیدری» با اشاره به ممنوعیت خروج مرغ از دزفول می‌افزاید: ماهانه هزار تن مرغ در دزفول تولید می‌شود در حالی که مصرف این محصول در شهرستان بین700 تا 800 تن است. به همین دلیل مازاد مرغ تولیدی برای تنظیم بازار در خود شهرستان به مصرف می‌رسد.


توزیع 3600 تن گوشت مرغ برای تنظیم بازار

شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی متولی تامین گوشت مرغ در بازار است.
«هادی سلامات» مدیرکل این شرکت به همشهری می‌گوید: توزیع مرغ منجمد هم از محل تولیدات داخلی صورت می‌گیرد. تا الان حدود 3600 تن مرغ منجمد در استان خوزستان توزیع شده است و با توجه به قیمت مرغ در بازار، توزیع این نوع مرغ فعلا ادامه خواهد داشت.


تزریق گوشت قرمز به بازار

علاوه بر مرغ، تامین گوشت قرمز نیز از دغدغه‌های روزانه شهروندان خوزستانی شده است. تامین گوشت قرمز در شهرهای خوزستان از جمله اهواز چند روزی است که دشوار شده و مردم برای خرید گوشت مورد نیاز خود مجبورند کل بازار را زیر پا بگذارند و گاهی ساعت‌ها در صف بایستند.

این مشکل مختص شهرهای خوزستان نیست و از گوشه و کنار کشور شنیده می‌شود که کمبود گوشت قرمز در بازار موجب شده است مردم از صبح زود در صف بایستند تا بتوانند گوشت‌های وارداتی را که دولت برای تنظیم بازار و با قیمت دولتی بین فروشگاه‌ها توزیع می‌کند، خریداری کنند.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان قیمت گوشت قرمز را در بازار تابع شرایط اقتصادی کشور می‌داند و به همشهری می‌گوید: با توجه به تغییر قیمت گوشت قرمز در فصول مختلف سال، گوشت قرمز قیمت مصوب ندارد اما پس از نوسانات اخیر سعی کردیم به اندازه کافی آن را به بازار تزریق کنیم.
«سیدعلی بحرینی» می‌افزاید: جلسات ستاد تنظیم بازار به صورت مرتب و روزانه در حال برگزاری است و سعی می‌‌کنیم با تامین نیاز مردم جلوی نوسانات قیمت را بگیریم.

وی با بیان این‌که امسال بیش از 370 تن گوشت گرم و منجمد گوسفند و 2 هزار تن گوشت منجمد گوساله وارد خوزستان شده است، عنوان می‌کند: قیمت گوشت منجمد گوسفندی 29 هزار تومان است که هر روز در فروشگاه‌های صنفی و زنجیره‌ای توزیع می‌شود.


قاچاق دام؛ علت افزایش قیمت گوشت قرمز

نماینده دزفول در مجلس در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، می‌گوید: این میزان تولید 80 درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند به همین دلیل صادرات دام زنده به سایر کشورها موجب آسیب دیدن بازار داخلی می‌شود.

«عباس پاپی‌زاده» می‌افزاید: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش صادرات گوشت قرمز بوده‌ایم. این افزایش صادرات به دلیل افزایش تولید گوشت قرمز نبوده و نوسانات نرخ ارز در این زمینه موثر بوده است.
وی افزایش نرخ ارز را در ماه‌های گذشته در افزایش قاچاق دام موثر می‌داند و ادامه می‌دهد: به دلیل این‌که در ماه‌های اخیر صادرات دام زنده مجوز قانونی نداشت، قاچاق این محصول صورت گرفته که لازم است ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن مبارزه کند.پاپی‌زاده در خصوص تصمیم شرکت پشتیبانی امور دام برای واردات 200 هزار راس دام زنده به منظور تامین نیاز بازار داخلی می‌گوید: با توجه به این‌که در ماه‌های آینده مصرف گوشت افزایش پیدا می‌کند و نیز دام‌ها در حال افزایش وزن هستند، کشتار کمتر صورت می‌گیرد.
وی تاکید می‌کند: باید پیش‌بینی‌های لازم تا فروردین سال آینده صورت بگیرد تا در تامین گوشت قرمز مورد نیاز دچار مشکل نشویم.


اوضاع در کنترل است

مدیرکل اقتصادی استانداری در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که اوضاع فعلی بازار گوشت قرمز و مرغ ساماندهی می‌شود، می‌گوید: برای ساماندهی بازار گوشت قرمز در حال برنامه‌‌ریزی واردات هستیم و برای اولین بار نیز یک پرواز به واردات گوشت گرم از طریق فرودگاه بین‌المللی اهواز اختصاص پیدا کرده است.
«امید بن‌عباس» می‌افزاید: تقاضا برای خرید گوشت قرمز منجمد در خوزستان کم است و به همین دلیل ما در مقاطع مختلفی از سال برای ساماندهی وضع بازار در استان اقدام به خرید گوشت گرم گوسفندی از استرالیا کردیم تا شهروندان با مشکل مواجه نشوند.

وی بیان می‌کند: سعی کردیم با افزایش میزان نظارت و توزیع روزانه گوشت در فروشگاه‌های مجاز، از بروز کمبود گوشت در استان جلوگیری کنیم. امیدواریم شهروندان در این مساله با خرید به‌اندازه نیاز واقعی‌شان ما را در ساماندهی بازار گوشت یاری کنند.مدیرکل اقتصادی استانداری می‌گوید: البته در شرایط فعلی ممکن است میزان عرضه گوشت گرم گوسفندی کمتر از سابق باشد، اما این موضوع قابل مدیریت است و امیدواریم کمبودها خیلی زود رفع شود.
***
اقتصاد ایران در بدو ورود به سال ۹۷ با چالش‌های عمده‌ای مواجه شد که شاید بتوان تحرکات نرخ ارز را مهم‌ترین آنها دانست. طبق گفته کارشناسان، یکی از نتایج هیجانی شدن بازار ارز، افزایش قیمت اقلام مورد نیاز مردم و صعودی شدن نرخ تورم است.بر اساس این آمار، نرخ گوشت قرمز در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/76 درصد افزایش یافته به همین دلیل اهمیت جلسات ستاد تنظیم بازار و اتخاذ راهبردهای عملیاتی دوچندان شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید