• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46171
+
-

کلاس‌های درس خوزستان گرم می‌شوند

8 هزار کلاس درس در خوزستان سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مطلوب ندارند

مدرسه
کلاس‌های درس خوزستان گرم می‌شوند

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:

امسال نیز همچون سال‌های گذشته با آغاز فصل سرما، وضعیت سیستم گرمایشی مدارس و میزان استاندارد بودن آنها به خصوص در مناطق غیربرخوردار و دورافتاده به دغدغه جدی مسئولان حوزه تعلیم و تربیت و والدین دانش‌آموزان تبدیل شده است که بی‌توجهی به آن می‌تواند سلامت و ایمنی قشر آینده‌ساز کشور را به خطر بیندازد.

اگرچه در چند سال اخیر حادثه ناگواری بر اثر استاندارد نبودن سیستم گرمایشی مدارس خوزستان رخ نداده است، اما این دلیل موجهی برای بی‌توجهی به این موضوع مهم نیست تا جایی که مدیرکل آموزش و پرورش استان در این خصوص تاکید کرده است: باید وضعیت استاندارد بودن سیستم گرمایشی مدارس به صورت جدی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.


تمرکز بر سیستم سرمایشی


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: مدارس ساخته‌شده قبل و اوایل انقلاب از سیستم‌های استانداردی برخوردار نبوده‌اند. بنابراین با اولویت بهینه‌سازی مصرف سوخت، ایمن‌سازی، ایجاد فضای مناسب و مطبوع برای دانش‌آموزان، سیستم‌های استاندارد گرمایشی به روش حرارت مرکزی و بخاری‌های برقی تابشی در کلاس‌ها نصب شده است.

«رضا رضایی» می‌افزاید: 3500 کلاس درس در سال‌های 94 و 95 با صرف اعتباری معادل 5/9‌میلیارد تومان به سیستم سرمایشی - گرمایشی با کولرهای پنجره‌ای، اسپلیت و اسپلیت‌های دوزمانه مجهز شدند.

وی با بیان این‌که خوزستان استان گرمسیری است، ادامه می‌دهد: در خوزستان تمرکز ما بر تجهیز مدارس به سیستم‌های سرمایشی است چراکه در بسیاری از شهرهای ما از نیمه دوم اسفند تا پایان امتحانات خرداد و از ابتدای مهر تا آخر آبان یا حتی نیمه اول آذر در برخی از سال‌ها باید از سیستم سرمایشی استفاده شود.
رضایی با بیان این‌که خوزستان امسال شرایط آب و هوایی متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده است، می‌گوید: تمهیداتی در این باره اندیشیده‌ایم و تعدادی از مدارس را به سیستم گاز شهری مجهز کرده‌ایم.


مدارس شبانه‌روزی در اولویت تجهیز

رضایی با بیان این‌که مدارس شهرهای شمالی خوزستان و مدارس شبانه‌روزی در اولویت اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان برای تجهیز به سیستم گرمایشی هستند، می‌گوید: تقریبا تعداد زیادی از این مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد حرارت مرکزی مجهز شده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان عنوان می‌کند: با توجه به شرایط آب ‌و هوایی خوزستان تمایل داریم که از کولرهای دوزمانه استفاده کنیم اما استفاده از این سیستم هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل کرده است به همین دلیل تاکنون نتوانسته‌ایم به‌ صورت وسیع این کار را انجام دهیم. برای همین در کوتاه‌مدت به دنبال استفاده از بخاری‌های برقی تابشی هستیم تا هم بتوانیم گرمای کلاس‌ها را تامین و هم از وقوع حوادث ناگوار مثل آتش‌سوزی جلوگیری کنیم.

وی با بیان این‌که بخشی از کلاس‌های درس در خوزستان از سیستم گرمایشی مطلوبی برخوردار نیستند، ادامه می‌دهد: استفاده از بخاری‌های نفتی در مدارس ممنوع شده است به همین دلیل همه آنها از کلاس‌های درس جمع‌آوری شده‌اند. جمع‌آوری این بخاری‌ها به همه مدارس ابلاغ شده و اگر در مدرسه‌ای این اقدام انجام شده، تخلف است.


لزوم تجهیز 7 هزار کلاس به سیستم گرمایشی 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با بیان این‌که بخاری برقی تابشی، سیستم‌ گرمایشی کولرهای دوزمانه و سیستم حرارت مرکزی بیشترین استفاده را در مدارس خوزستان دارند، می‌افزاید: 9 هزار مدرسه در خوزستان وجود دارد که حدود یک میلیون دانش‌آموز در 43 هزار و 440 کلاس درس آنها مشغول تحصیل هستند. بنا بر آخرین آماری که گرفته‌ایم، تقریبا 7 هزار کلاس درس در این استان باید به سیستم گرمایشی مجهز شوند.این مسئول می‌گوید: این کمبودها به وزارت آموزش و پرورش اعلام شده و قرار است بودجه‌ای برای تجهیز این کلاس‌ها در نظر گرفته شود.

وی توضیح می‌دهد: برای تجهیز کلاس‌ها پیشنهاد داده‌ایم که از کولرهای دوزمانه استفاده شود تا هم در فصل سرما و هم فصل گرما بتوانیم از آنها استفاده کنیم. شهرهایی مانند ایذه، زیدون، دهدز، باغملک، اندیکا، لالی و مسجدسلیمان زمستان‌های سردی دارند و شهرهای گرمسیری هم مدت کوتاهی به سیستم گرمایشی نیاز دارند و در بقیه ماه‌ها سیستم سرمایشی می‌خواهند.


نیاز به 15 میلیارد تومان اعتبار

این مسئول با بیان این‌که 8 هزار کلاس درس در خوزستان از سیستم گرمایشی مطلوب برخوردار نیستند، یادآور می‌شود: در این کلاس‌ها بخاری‌ نفتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و معمولا از بخاری‌های برقی بهره گرفته می‌شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان می‌گوید: برای تجهیز کلاس‌ها به کولرهای دوزمانه و بخاری‌های تابشی به 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی می‌افزاید: البته سعی کرده‌ایم بسیاری از کلاس‌های درس را به سیستم گرمایشی مرکزی مجهز کنیم و الان هم در 60 مدرسه از شهرهای شمالی خوزستان این پروژه در حال اجراست.
رضایی با بیان این‌که در 3 سال گذشته 5 هزار کلاس درس را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: با توجه به منابع خوزستان انتظار داریم اعتبارات بیشتری برای مدارس این استان در نظر گرفته شود تا بتوانیم مدارس آن را در آینده نزدیک به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی استاندارد مجهز کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید