• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46166
+
-

شمارش معکوس افتتاح بیمارستان شهدای پارس‌آباد

فرماندار پارس‌آباد: با بهره‌برداری از این بیمارستان نیاز مردم منطقه به خدمات درمانی تامین خواهد شد

گزارش
شمارش معکوس افتتاح بیمارستان شهدای پارس‌آباد

سیدمهدی حسینی |  اردبیل - خبرنگار :


مردم شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان با وجود داشتن 2 بیمارستان، همچنان از کمبود مراکز درمانی رنج می‌برند. با توجه به جمعیت 200 هزار نفری این شهرستان، احداث بیمارستانی دیگر در این منطقه امری ضروری به نظر می‌رسد که بر این اساس در 13 دی سال 1386 کلنگ عملیات ساخت بیمارستان 160 تختخوابی شهدای پارس‌آباد مغان با هدف پاسخ به نیاز مردم این شهر به تاسیس یک مرکز درمانی جدید به زمین زده شد. 

مسئولان وقت در آن زمان قول ساخت این مرکز درمانی را در طول 2 سال دادند، اما با گذشت بیش از 10 سال این پروژه به اتمام نرسیده و وعده‌ها را محقق نکرده است. نبود اعتبار و برخی مشکلات سبب شد تا وعده تکمیل این پروژه بارها به سال‌های بعدی موکول شود، اما امسال این پروژه ملی به ایستگاه پایانی خود رسید و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل آماده افتتاح است. 


پروژه نافرجام ماندگار شد 

یکی از شهروندان پارس‌آبادی با اشاره به کمبود مراکز درمانی در این منطقه اظهار می‌کند: به دلیل افزایش جمعیت و نیاز مردم منطقه به خدمات درمانی و بهداشتی، بهره‌برداری از بیمارستان بزرگ پارس‌آباد باید یکی از اولویت‌های دولت باشد. 
«مهدی فرجی» ادامه می‌دهد: سال ۱۳۹۰ بود که به دلیل تاخیر و کندی روند اجرایی، عملیات ساخت این بیمارستان به عنوان یکی از مصوبه‌های هیات دولت در سفر دور دوم به استان اردبیل و یکی از نیازهای اصلی حوزه بهداشتی و درمانی این شهرستان آغاز شده بود، اما با کوتاهی و غفلت مسئولان در ادوار گذشته به پروژه‌ای ماندگار اما تکمیل‌نشده تبدیل شده بود.

«میلاد شفقتی» دیگر ساکن این شهرستان هم عنوان می‌کند: بهره‌برداری از این طرح می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه درمانی پارس‌آباد و منطقه شمال استان را برطرف کند و بار درمانی زیادی از دوش بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و ارس تامین اجتماعی شهرستان بردارد. وقتی سال‌های گذشته بر اساس وعده مسئولان وقت این بیمارستان به بهره‌برداری نرسید، مردم و اهالی ناامید از تکمیل آن بودند، اما شنیده می‌شود که بالاخره درهای این بیمارستان امسال به روی مردم گشوده خواهد شد. 


بهره‌برداری تا چند روز آینده 

فرماندار شهرستان پارس‌آباد با بیان این‌که افتتاح و بهره‌برداری از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی به دلیل کسورات جزئی و کمبود اعتبار به سال آینده موکول شده بود، اظهار می‌کند: با پیگیری و جذب اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی، عملیات تکمیل این مرکز درمانی را تسریع کردیم و در دهه فجر امسال به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. 

«علی علائی» با اشاره به تکمیل و راه‌اندازی این بیمارستان بزرگ در شهرستان پارس‌آباد،‌ بیان می‌کند‌: بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و ارس تامین اجتماعی جوابگوی جمعیت 200 هزار نفری شهرستان نبوده و تکمیل و بهره‌برداری از بیمارستان شهدای این شهرستان که از 120 به 160 تختخواب ارتقا یافته، به یکی از مطالبات جدی مرزنشینان پارس‌آبادی تبدیل شده است. 

علائی درباره صحبت‌های مطرح‌شده مبنی بر جابه‌جایی نیروهای خدمات درمانی بیمارستان امام‌خمینی(ره) به بیمارستان تازه‌تاسیس این شهرستان و کاهش ظرفیت خدمات‌دهی عنوان می‌کند: طبق مذاکرات صورت‌گرفته هر گونه بحث معاوضه بیمارستان امام خمینی(ره) و بیمارستان جدید شهدا منتفی است و به‌زودی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان برای بیمارستان جدید نیرو جذب خواهد شد. 

این مسئول با بیان این‌که هم‌اکنون نیاز مبرمی به افزایش تخت‌های بیمارستانی در شهرستان وجود دارد، ‌اظهار می‌دارد: در این زمینه تمام تلاش ما بر این است تا با تکمیل و راه‌اندازی هرچه سریع‌تر بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی پارس‌آباد که یکی از پروژه‌های بزرگ درمانی و حوزه سلامت استان نیز به شمار می‌رود، این مشکلات را در سریع‌ترین زمان برطرف کنیم. 

 رئیس شورای سلامت شهرستان پارس‌آباد به حادثه‌خیز بودن شمال استان اردبیل اشاره و عنوان می‌کند: با بهره‌برداری از این بیمارستان، علاوه بر تأمین نیاز جمعیت بالای این شهرستان به خدمات درمانی، می‌توان در بحث توریسم درمانی و حضور تبعه خارجی نیز توسعه چشمگیری داشت. 


جذب نیرو با آزمون استخدامی

فرماندار شهرستان پارس‌آباد با اشاره به این‌که با افتتاح بیمارستان 160 تختخوابی شهدا از فشار بالای کاری روی بیمارستان‌های شهرستان پارس‌آباد کاسته خواهد شد، اظهار می‌کند: ساختمان بیمارستان 160 تختخوابی شهدای پارس‌آباد با اعتبار نزدیک به 40 میلیارد تومانی به اتمام رسیده و تجهیزات چهارگانه آن نیز به ارزش نزدیک به 40 میلیارد تومان در حال نصب است.

«اکبر صمدی» با بیان این‌که در گذشته در نظر داشتند نیروی انسانی بیمارستان جدید را از بیمارستان امام خمینی(ره) پارس‌آباد تامین کنند که هیچ تفاوت و افزایشی در سرانه درمانی و بهداشتی شهرستان با توجه به نیاز مبرم مردم اتفاق نمی‌افتاد، عنوان می‌کند: با پیگیری‌های انجام‌شده، جذب نیروی انسانی بیمارستان جدید در برنامه سال آتی وزارت بهداشت قرار گرفته و با برگزاری آزمون جذب خواهند شد.


هزینه میلیاردی برای مرکز درمانی جدید 

کار ساخت این بیمارستان با 12 هزار متر‌مربع زیربنا با صرف هزینه 70 میلیارد تومان به اتمام رسیده و از سوی پیمانکار به صورت موقت تحویل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل شده است. «قدرت اخوان اکبری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم با بیان این مطلب اظهار می‌کند: اقلام و تجهیزات پزشکی لازم برای بیمارستان 160 تختخوابی پارس‌آباد از مدت‌ها پیش با هزینه 22 میلیارد تومان خریداری و به منطقه حمل شده است. پس از اتمام عملیات ساخت، در اسرع وقت نسبت به نصب این تجهیزات اقدام خواهد شد.


هدیه مسئولان به مردم منطقه 

شهرستان پارس‌آباد به عنوان دومین شهرستان بزرگ بعد از مرکز اردبیل با جمعیت 200 هزار نفری و رشد جمعیتی مثبت و همچنین تقاضای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی این شهرستان از سوی مردم از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار و حتی کشور همسایه جمهوری آذربایجان با تراکم بسیار بالایی برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مواجه است. این منطقه در مقایسه با سایر شهرستان‌ها، به دلیل بعد مسافت 250 کیلومتری با مرکز استان نیازمند توجه ویژه به حوزه سلامت و درمان است.

پارس‌آباد مغان طی سال‌های گذشته با وجود برخورداری از 2 مرکز درمانی دیگر، همواره با ازدحام بیماران برای استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی روبه‌رو بوده است و بر این اساس ساخت سومین مجتمع درمانی در این منطقه یک دهه پیش آغاز شد. اما مشکلات تامین منابع مالی مانع از افتتاح بیمارستان شهدای پارس‌آباد در وعده تعیین‌شده بود و به نظر می‌رسید که همچنان خواب رکود این مرکز درمانی ادامه داشته باشد. اما امسال افتتاح این بیمارستان هدیه مسئولان در دهه فجر به مردم منطقه خواهد بود و ظرفیت‌های ارائه خدمات درمانی در پارس‌آباد را افزایش خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید