• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46159
+
-

پشت پرده‌های‌ ادغام جنجالی زاکربرگ

مارک زاکربرگ قصد دارد تا پایان سال‌جاری میلادی پیام‌رسان‌های فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام را ادغام و یکپارچه کند. اما فیسبوک چه هدفی از این ماجرا دارد؟

پشت پرده‌های‌ ادغام جنجالی زاکربرگ

فیسبوک یک طرح جنجالی دیگر اعلام کرده که بحث‌های مختلفی را در دنیای فناوری به‌دنبال داشته است. براساس گزارشی که نیویورک‌تایمز منتشر کرده این شرکت قصد داد پیام‌رسان‌های مسنجر فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام را ادغام یا به‌صورت دقیق‌تر مرتبط کند. براساس این طرح بخش‌های پیام‌رسان‌های این 3 اپلیکیشن همچنان باقی می‌مانند اما شرایطی فراهم می‌شود که با مرتبط و یکپارچه شدن آنها کاربران بتوانند از هر کدام به دیگری پیام ارسال کنند. مثلا از بخش ارسال پیام اینستاگرام می‌توان به کاربران واتس‌اپ یا فیسبوک حتی اگر اینستاگرام نداشته باشند پیام فرستاد. فیسبوک مالک هر 3 پیام‌رسان است اما هم‌اکنون واتس‌اپ و بخش‌های پیام‌رسان فیسبوک و اینستاگرام هر کدام مستقل هستند و هسته اصلی آنها ارتباطی با یکدیگر ندارد. منابع آگاه گزارش داده‌اند این طرح که احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۹ عملی می‌شود یکی از مواردی است که مارک زاکربرگ، مدیرعامل مشهور فیسبوک شخصا آن را پیگیری می‌کند و در تلاش برای به نتیجه رساندن آن است. این احتمال داده می‌شود که در نهایت کاربران این 3 پیام‌رسان همگی دارای یک پروفایل واحد زیر پرچم فیسبوک باشند.


برنامه برای ۲.۶ میلیارد کاربر

این 3 پیام‌رسان در مجموع ماهانه ۲.۶ میلیارد کاربر دارند که رقم قابل توجهی در جهان به‌حساب می‌آید. این ادغام و یکپارچه‌سازی در واقع می‌تواند فیسبوک را صاحب مهم‌ترین پیام‌رسان جهان بکند. در واقع کاربران پراکنده همه در پشت صحنه در حال فعالیت روی یک هسته مرکزی برای انتقال پیام خواهند شد؛امکانی که هیچ شرکت دیگری با این میزان کاربر فعلا در اختیار ندارد. این مسئله می‌تواند یکی از مشکلات مهم فیسبوک یعنی کاهش کاربران را هم کاهش دهد. در واقع زاکربرگ با یک تیر قصد دارد چند هدف را نشانه برود. مشکل اصلی که باعث کاهش کاربران فیسبوک شد افشای نقض حریم خصوصی کاربران توسط این شبکه اجتماعی بود. بزرگ‌ترین دردسر زندگی تجاری بنیانگذار فیسبوک، زمانی کلید خورد که احتمال تأثیر این شبکه اجتماعی بزرگ بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تحریک مردم به انتخاب ترامپ در رسانه‌ها عنوان شد. کمی بعد، بحث لو رفتن اطلاعات کاربران غول آبی‌رنگ آمریکایی به میان آمد که گفته شد برای نظرسنجی و تبلیغات مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از بزرگ‌ترین نشت‌های اطلاعات توسط یک مؤسسه انگلیسی به نام «کمبریج آنالیتیکا» ‌صورت گرفته و گفته می‌شود، اطلاعات حدود 87میلیون کاربر این شبکه به‌صورت ناخودآگاه و بدون آگاهی قبلی توسط این گروه استفاده شده است. سقوط چند میلیارد دلاری ارزش سهام فیسبوک در یک روز، احضار به کنگره آمریکا برای ارائه توضیحات و راه افتادن کمپین‌های مختلف علیه کم‌کاری فیسبوک در حفاظت از اطلاعات کاربرانش دردسرهای بزرگی بودند که هرکدام به تنهایی می‌توانند یک غول بزرگ را شکست بدهند.

خطر یا فرصت؟

شاید در نگاه اول برای بسیاری از کاربران این ماجرا خیلی خوب و حتی جالب به‌نظر برسد اما کارشناسان امنیتی در این رابطه خیلی خوش‌بین نیستند. سی‌ا‌ن‌ان روز گذشته در گزارشی به این ماجرا پرداخته و اعلام کرده که زاکربرگ برنامه مفصلی در پشت پرده این ادغام برای تبلیغات دارد. براساس گزارش سی‌ان‌ان، یکی شدن زیرساخت‌های این پیام‌رسان‌ها و یکپارچه شدن ۲.۶ میلیارد کاربر به فیسبوک اجازه می‌دهد تا هدف‌های تبلیغاتی را بهتر شناسایی کند. دبرا ویلیامسون، تحلیلگر بازارهای دیجیتال در این رابطه می‌گوید: اطلاعات پراکنده کاربران در این 3پیام‌رسان با طرح زاکربرگ می‌توانند به اشتراک گذاشته شوند. به گفته او با این اشتراک اطلاعات فیسبوک می‌تواند خیلی راحت‌تر فعالیت‌های کاربران را رهگیری کند و آنها را به‌صورت دقیق‌تر برای تبلیغات هدف قرار دهد. ویلیامسون می‌گوید: اگر کاربران احساس نمی‌کردند که فیسبوک مالک اینستاگرام و واتس‌اپ است حالا باید با واقعیت مواجه شوند.

برنامه مفصل ادغام 

فیسبوک در سال ۲۰۱۴ مالکیت پیام‌رسان واتس‌اپ را در اختیار گرفت. همین اتفاق برای اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ افتاد. اما بنیانگذاران اصلی این پلتفرم‌ها در سال ۲۰۱۸ همگی استعفا دادند و از فیسبوک خارج شدند. در می‌۲۰۱۸  جان کوم، مدیرعامل و هم ‌بنیانگذار واتس‌اپ از فیسبوک رفت و در‌ماه اکتبر هم کوین سیستروم و مایک کریگ که مؤسسان اینستاگرام به‌حساب می‌آیند استعفا دادند. دلیل این استعفاها هم همگی اختلافات گسترده با برنامه‌های زاکربرگ بود. منابع آگاه می‌گویند در پشت این استعفاهای به‌نظر آرام کوهی از اختلاف‌ها با فیسبوک وجود دارد. به گزارش تک‌کرانچ، مهم‌ترین ماجرا استقلال واتس‌اپ و اینستاگرام بوده است. در زمان تصاحب این شرکت‌ها توسط فیسبوک دو طرف توافق کرده بودند که اینستاگرام به دور از مداخله‌ها و به‌طور مستقل فعالیت خود را ادامه دهد. زاکربرگ اما به‌نظر می‌رسد که به این توافق پایبند نبوده است. بخش مهمی از فشارها روی این افراد همین تلاش برای ادغام بیشتر در فیسبوک یا به قول افراد داخل این شرکت خدمت بیشتر بود. مقام‌های فیسبوک تلاش دارند که روند ارسال محتوای کاربران از اینستاگرام به فیسبوک را بیشتر کنند تا جان تازه‌ای به این شبکه اجتماعی بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید