• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46130
+
-

اسکار 2019 مخالفت با نژاد‌پرستی و لاتین‌ستیزی

آرش نهاوندی/خبرنگار


اعلام اسامی نامزدهای نود‌ویکمین دوره مراسم اسکار در سال 2019 تصویر متفاوتی از سازمانی در حال دگرگونی را پیش روی ما ترسیم کرد. آکادمی اسکار هر ساله در حال برگزیدن مسئولان و مقاماتی با تفکرات متفاوت و همچنین صدها عضو جدید است که بسیاری از آنها آمریکایی نیستند و سلایق متفاوتی نسبت به سینماگران آمریکایی دارند. ترکیب نامزدهای اسکار 2019 که بیشتر به کارگردانان و بازیگران سیاهپوست و خارجی اختصاص یافته، بیانگر این است که دست اندرکاران اسکار همچنان سیاست‌های چند سال اخیر خود را دنبال می‌کنند. در سال‌های آغازین سده جدید، فیلمسازان و ستارگان سفیدپوست سینما در اسکار حضور ناامیدکننده‌ای داشته‌اند. امسال هم اجرای سیاست حمایت از سینماگران و بازیگران رنگین‌پوست ادامه دارد.
حضور فیلم‌های «پلنگ سیاه» و «کوکلوس کلان سیاهپوست» در فهرست نامزدهای بهترین فیلم بهترین نمونه ادامه سیاست‌های ضد‌نژاد پرستی در اسکار است. اسپایک لی به‌دلیل کارگردانی «کوکلوس کلان سیاهپوست» در فهرست نامزدهای بهترین کارگردانی سال قراردارد. علاوه بر این «کوین ویلموت» فیلمنامه‌نویس سیاهپوست این فیلم هم در فهرست نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی قرار دارد. علاقه اعضای آکادمی اسکار به سلبریتی‌های رنگین‌پوست به اینجا ختم نمی‌شود، «باری جرکینز» و «رجینا کینگز» 2هنرمند سیاهپوستی هستند که به‌ترتیب برای فیلم «اگر خیابان بیل می‌توانست صحبت کند» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل شده‌اند. از سویی دیگر نیز «ماهر شالا‌علی» بازیگر رنگین‌پوست فیلم کتاب سبز نیز از نامزدان بهترین بازیگر زن است. در این دوره همچنین اقبال ویژه‌ای به فیلم‌های خارجی و به‌ویژه فیلم‌های مکزیکی شده و فیلم «رما» در فهرست نامزدهای بهترین فیلم سال و «آلفونسو کوارون» کارگردان این فیلم هم در زمره نامزدهای دریافت جایزه برای بهترین کارگردان سال قرار گرفته است. نام‌های «یالیتسا آپاریسیو» و «ماریا د تاویرا» بازیگران فیلم رما هم به‌ترتیب در فهرست نامزدان بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگرنقش مکمل زن به چشم می‌خورد. حتی فیلم «سوگلی» نیز که همراه فیلم رما هر کدام با 10نامزدی بیشترین تعداد نامزدی‌ها را در اسکار 2019 از آن خود کرده‌اند، نام یک فیلمساز یونانی (یورگوس لانتیموس) را برخود دارد.
جدا از ارزش کیفی و هنری فیلم‌ها و بازیگران نامزد شده برای حضور در نود و یکمین دوره مراسم اسکار، به‌نظر می‌رسد که افزایش تعداد اعضای خارجی آکادمی اسکار در انتخاب فیلم‌های خارجی با بیشترین تعداد نامزدی در این دوره بی‌تأثیر نبوده باشد. البته سیاست‌های نژاد پرستانه دولت دونالد ترامپ و سیاست وی مبنی بر دیوارکشی در مرز مکزیک نیز در این میان تأثیر داشته است و شاید بسیاری از اعضای آکادمی اسکار چند سالی است (به‌ویژه پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا) تا حدی برای همدردی یا نشان دادن مخالفت خود با سیاست‌های رایج در آمریکاست که مبادرت به انتخاب فیلم‌ها و کارگردانان مکزیکی می‌کنند. همچنین به‌نظر می‌رسد، افزایش تمایلات نژادپرستانه که به نوعی از سوی جمهوریخواهان نومحافظه‌کار ترویج می‌شود، نیز به نوعی با مقاومت در جامعه آمریکا روبه‌رو شده و تبلور این مقاومت و مخالفت را می‌توان در انتخاب فیلمسازان و بازیگران رنگین پوست و سیاهپوست به‌عنوان نامزدهای اصلی دریافت جایزه اسکار از سوی اعضای آکادمی دید.

این خبر را به اشتراک بگذارید